hur många täcken behöver man?

hejkompisar

Trådstartare
behöver man verkligen hur många täcken som helst eller räcker det med ett? det blir ju inte direkt billigt om man vill ha ett täcke med bra kvalité osv. hur många och vilka sorters täcken har ni? :)
 
Ett täcke fungerar inte så bra, om hästen verkligen behöver täckas... efterom man behöver tvätta, laga och impregnera täckena ibland. Vad ska hästen ha på sig då, liksom?

Jag hade till min "gamla tant"

Ute:

Ofodrat regntäcke
Fodrat regntäcke
Vintertäcke 300 g

Inne (och under utetäcken vid behov)

Bomullstäcken, för att hålla hästen någorlunda fläckfri när man skulle åka på träning tidigt dagen därpå...
Kombitäcken, en kombination av svett och stalltäcke. Där fukten går igenom och lägger sig utanpå.
"Termo"stalltcken 100-200 g
Ett antal gamla "biltäcken" i filt som jag stal från pappas källarförråd, att ha som extra "svett/torktäcken" när det var väldigt regnväder och det tog tid att torka hästen.
 
Senast ändrad:
Jag har lösdrift i ganska tufft klimat, Norrbottenskusten med stora åkrar runtomkring så väldigt blåsigt och stormigt ibland.

Min shettis har:
1 Horze 100 gram. Jag använder det några gånger per år för att tina av hans päls från is eller slippa nedisad päls inför en blöt snöstorm. Han föredrar naket alla gånger, men matte föredrar att kunna borsta han ibland 😂.

Min kiger har:
ofodrat
fleecefodrat
rhino 100g
Horze 150g
Mio 150g med hals
Rambo 300g
Budgetmärke 300g
Ulltäcke

Han sätter vinterpälsen jättelångsamt och är typ naken i November, men isbjörn i februari. Så han behöver stöttning under första halvan av vintern. Mina täcken är gåvor, byten, begagnade, köpta på reor. Det dyraste täcket kostade 550kr. Rambot tillexempel kostade 300kr, det var otvättat och stinkigt och hade en stor reva i innersömmen, men sånt är lätt att fixa.
 
Bara ett täcke funkar dåligt, vad ska du ha på hästen när det täcket är för blött? Det är dyrt med bra produkter men det är sånt man får räkna med när man har häst. Man behöver inte ha 20 täcken till varje häst men iaf utetäckena tycker jag det är bra att ha minst 2 st av så att man kan byta. Man måste inte köpa dyra märkestäcken heller även om de ofta håller längre.

Min häst har:
1 tjockt vintertäcke, gissningsvis typ 300g, bytte till mig det av stallägaren mot ett träns förra vintern, minns inte märket.
3 ofodrade regntäcken från Fairfield (köpt ett begagnat och två köpta nya på rea)
1 liner på 100g från Trinity (köpt ny på rea)
1 flugtäcke från Fairfield (köpt begagnat)
1 våfflat bomullstäcke, okänt märke (fått av mamma när hon rensade ut i sitt stall)
1 tjockt ulltäcke från Domani (köpt begagnat med lapparna kvar)
 
Beror på häst, vart man bor, hur hästen bor, osv

Men två regntäcken behöver man nästan alltid ha och sen ett fleecetäcke eller ulltäcke för att kunna torka hästen om den blivit väldigt blöt/kall.

Mina har
2 regntäcke
1 50 grams utetäcke
1 100 grams utetäcke
1 200 grams utetäcke
1 300 grams utetäcke
2 fleecetäcke
1 stalltäcke (100-150 gram)

Har inte använt 300 grams täcken än iår då det inte har behövts.

Har sen också ett ulltäcke för transporten. Skulle vilja ha ett ulltäcke för stallet också men har inte köpt något än.
 
Jag gillar täcken med liner-system för då kan man ha två ofodrade/lätt fodrade täcken typ 0 eller 30-50 g och sen liners att variera med vid behov. Oftast behövs det två täcken att variera med främst på hösten så täckena får en chans att torka upp mellan varven. Sen har jag alltid ett varmare 250 g täcke och när jag hade en frusen/äldre häst hade jag också ett 400 g.

Tillägg: sen gärna också ha ett ulltäcke eller fleecetäcke samt ev flugtäcke.
 
behöver man verkligen hur många täcken som helst eller räcker det med ett? det blir ju inte direkt billigt om man vill ha ett täcke med bra kvalité osv. hur många och vilka sorters täcken har ni? :)

Jag har ett fjordsto som jag ibland klipper och täckar. Till henne har jag ett 30 g horseware och sen liner på 100 g och 200 g att komplettera med vid behov.

Sen har jag ett mini-fullblod i form av en welsh mountain. Hon har stl 90 på täcken vilket redan där är utmanande. Hon har nio täcken i olika tjocklekar och vissa med halstäcken. 0 g, 50 g, 80 g, 100 g, 200 g, 250 g samt ett par fleecetäcken och ett tjockt (250 g) stalltäcke som jag ofta har under vintertäcket när det är riktigt kallt. Försöker febrilt hitta tjockare täcken, men det finns inte i hennes storlek. :(

Så det jobbiga svaret är att det beror på hästen och dens behov.
 
Jag har väl just nu runt 6 täcken till varje häst av bra märken men har bara mina egna hästar ihop och de är snälla med varandras täcken. Två innetäcken i olika tjocklek, flugtäcke, regntäcke, tunt vintertäcke och tjockt vintertäcke. Inget täcke har gått sönder de senaste fem/sex åren eller så så det har samlat på sig täckena över tid. Men när jag hade mindre pengar att lägga på sådant så hade jag två-tre innetäcken i lite olika tjocklek och sen ett regntäcke att lägga över. Blev så enormt mycket billigare att byta ut ett regntäcke än att köpa nya vintertäcken konstant när någon av hagkompisarna fick för sig att knapra hål på dom.
 
behöver man verkligen hur många täcken som helst eller räcker det med ett? det blir ju inte direkt billigt om man vill ha ett täcke med bra kvalité osv. hur många och vilka sorters täcken har ni? :)

Är ju bra att ha olika sorters täcken och ombyte då det är bra att tvätta täckena emellanåt och ibland kan de behöva lagas. Jag har till min häst 2 ofodrade regntäcken, 1 fodrat regntäcke, 3 vintertäcken varav ett med halvhals. Ett regntäcke och ett vintertäcke har jag fått så de är begagnade men fullt dugliga. Flistäcket används sällan men det kan vara gott att finna vid behov. Nu har jag inga dyra märkestäcken men de har fungerat bra och hållit hittills.
 
Jag har ett fjordsto som jag ibland klipper och täckar. Till henne har jag ett 30 g horseware och sen liner på 100 g och 200 g att komplettera med vid behov.

Sen har jag ett mini-fullblod i form av en welsh mountain. Hon har stl 90 på täcken vilket redan där är utmanande. Hon har nio täcken i olika tjocklekar och vissa med halstäcken. 0 g, 50 g, 80 g, 100 g, 200 g, 250 g samt ett par fleecetäcken och ett tjockt (250 g) stalltäcke som jag ofta har under vintertäcket när det är riktigt kallt. Försöker febrilt hitta tjockare täcken, men det finns inte i hennes storlek. :(

Så det jobbiga svaret är att det beror på hästen och dens behov.

Har inte Horseware en miniatyrlinje ner till 70cm? Med liners och hela baletten, har jag för mig.
 
Jag bor i skåne och har aldrig (nåväl, nästan aldrig men 2-3 gånger bara) använt täcken över 100 gram. Jag klipper inte mina hästar.
Mina hästar har varsitt regntäcke, varsitt regntäcke med fleece (alt 50 g) samt varsitt 100 gram.
Använder inte inomhustäcken om hästen inte är sjuk så där finns två fleecetäcken och ett gammalt hansbo kombitäcke.
 
Jag har ett par stycken av varje tjocklek jag vill ha till honom. Från ofodrat upp till 300 g. Tycker dock inte att alla behöver vara av superkvalitet. Vissa kan man ju ha mest som ombyte när det andra är blött, tvättas etc.
 
Jag har noll täcken än så länge... Min yngling är en mammut som gått naken hela livet på lösdrift. Har funderat på att köpa något regntäcke nu när det varit så ihållande regn (Skåne), men med tanke på att hästen gärna ligger och sover ute i regnet trots torr ligghall så tror jag det mer blir för min skull än hennes.
 
Om jag skulle köpa en täckesgarderob till låt oss säga en vanlig halvklippt fritidshäst så skulle jag köpa:
2 st regntäcken av god kvalitet varav gärna ett med vanlig skärning och ett med halvhals för att växla tryckpunkten längst fram på täcket. Dessa skulle även funka som skaltäcken.
2-3 st termotäcken med nylonfoder och nylonutsida att ha som innetäcke och foder, i första hand 100g och 200g tjocka.
1 st flugregntäcke för att slippa koka hästen när det väntas mycket regn men är för varmt mellan skurarna
1 st ylletäcke för transport/torkning av blöt häst, kan även ersätta 100g termo om det behöver torka.
 
Mina hästar går på lösdrift, de har följande

C är väldigt frusen av sig, just nu oklippt men lär klippa henne nästa år och räknar med att det jag har kommer funka då med.
- 30 g utetäcke
- 2 st 50 g utetäcke (ett av dessa hade jag kunnat vara utan)
- 100 g liner
- 200 g utetäcke
- 400 g utetäcke
- flugtäcke
- täcke med regnskydd över ryggen, flugtäcke på sidorna

T är helklippt. Han har färre täcken, men kan låna C:s täcken ett par dagar utan problem
- 0 g (hade hellre haft ett 30 g istället, ogillar helt ofodrade täcken)
- 50 g
- 100 g liner
- 200 g

Jag har bara horseware, men har hittat en del begagnat. Har tur med snälla hagkompisar så de håller bra, och jag VET att de håller tätt även om det ösregnar hela dagen. Dessutom ligger de bra vilket är viktigt för mig eftersom de går omkring en del
 
Min 15-åriga belgiska halvblodsvalack har:

Ofodrad Bucas regntäcke ( utan hals)
50 g Bucas Irish Turnout ( med hals)
100 g Liner/ Stalltäcke Bucas
100 g Horseware AmEco med hals (mest använt)
100 g Liner Horseware AmEco (aldrig använt)
150 g Bucas Turnout Light ( ingen hals)
Fleecetäcke Fairfield
300 g vinterträcke Fairfield (använde förra vintern när han stod i utestall)
Rambo länd/skrittäcke
Reflexländtäcke
Rambo flugtäcke och Bucas flughiva

Har så jag kan klara de flesta väderlekar och temperaturer inkl byten om det blir blött.
 
Helklippt ardennersto ståendes på en äng vid havet = rått och blåsigt.

Jag använder mig av linersystem från horseware
1st Amigo bravo 50g
1 st Amigo bravo XL 0g
1 st 100g liner - behöver 1 extra just för tvätt
1 st 200g liner - samma här med tvätt

kommer eventuellt införskaffa en 300g liner då det var gränsfall sist det var minus och blåst.

Vi byter så våra står med stalltäcken inne.

1 st 100g stalltäcke - gärna 1 extra för tvätt
1 st 200g stalltäcke

Efter bad:
1 st rambo newmarket fleece

Ridning
1 rambo newmarket skrittäcke
1 reflextäcke
 
Jag har flera hästar (typ 6 stycken) och har därför inte en maxad täckesgarderob till alla, men jag försöker ha: ett regntäcke (0 eller 50 g), ett täcke ca 200 g och ett tjockare vintertäcke (300g).

Sen har vissa av hästarna fler täcken, lite beroende på hur rädd de är om sina täcken. Hur mycket jag täckar de är däremot olika beroende på individen. Men vintertid används mest 200 g. Använder sällan hals, bara på vissa känsligare hästar vid mycket snö (som den här helgen). Har några reservtäcken som kan användas om det behöver torkas eller går sönder, plus att de faktiskt kan låna av varandra men det behövs sällan. Jag har möjlighet att torka täcken i ett uppvärmt garage. Föredrar Horsewear eller Bucas, men flera har även Haglunds täcken som ju är lite billigare.

Hästarna går på lösdrift i Jämtland så vinterväder på vintern. Är halvblod och inte klippta.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
353
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
341
Senast: Monimaker
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
741
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp