hur många täcken behöver man?

Har hel vägg på logen med olika täcken i olika storlekar och en stor kista med svett/fleece/finare täcken .. Men har flera hästar med olika storlekar och skönt att kunna varva runt när det blir blött.
 
Häst på lösdrift.
Ett ofodrat regntäcke Rambo med linersystem och avtagbar hals.
Två olika liners till ovanstående
Två olika täcken från BoT
Ett vintertäcke
Sju miljoner olika flug och insektstäcken
 
Ponnyn på lösdrift har ett regntäcke och ett vintertäcke.
Kommer köpa några liners med tiden och förmodligen något i ull eller fleece och hoppas verkligen att hon inte kommer behöva något insektstäcke.
 
Det enda täcke min häst egentligen behöver är eksemtäcke, och det behövs inte på vintern. Jag har två eksemtäcken, det är bra ifall ett ska tvättas men det andra köptes för att det fästs på ett lättare sätt också.

Min häst svettas mycket, är halvklippt, men behöver inte täcke för värme, det är mest att jag inte vill han ska behöva sadlas blöt, jag har

2 Fleecetäcken, ett vanligt utan hals och ett med slät utsida med hals som spån inte fastnar i

1 svettäcke i nät

1 regntäcke utan hals / tunt, helt ofodrat

1 regntäcke med hals, ofodrat men grövre tyngre tyg

1 fleecefodrat regntäcke som jag använder om han är svettblöt och ska ut i hagen när det är ruskväder, så torkar han med det på sig

Jag har en islandshäst så vintertäcken behövs inte.
 
Beror på många saker. Vad är det för ras, hur tjock vinterpäls, är den klippt, i så fall hur mycket. Var bor du, går den på lösdrift. Ska den täckas hela tiden. Har du nånstans att torka täcket. Blöta täcken tas av torkas och ett torrt täcke läggs på. Just nu har jag ett gäng täcken då det regnar oavbrutet och täckestorken i torkrummet är trasig. Har islandshäst spårklippt på lösdrift. Använder täcke när det regnar i flera dar i rad. 100gr täcken, aldrig ofodrade som kyler ned hästen. Behöver 3 st att växla med när torkrummet fungerar. Lägger aldrig täcke på svettig häst, då får han torka först innan jag släpper ut om det regnar.
 
Använder aldrig täcken, men har en hel garderob med flera regntäcken, ett 100 g, ett 300 och ett ylletäcke och ytterligare något, kanske 200g?
 
Hade till min lösdriftshäst:
1st ofodrat
2st 50gr
1st 100gr
1st 200gr
1st 300gr (använde ett fåtal gånger på 5 år😅)
50gr var det täcket han hade mest och ville därför ha 2st.
Hade fri tillgång, sällan jag behövde byta blöta täcken för hans skull. Men bytte för täckenas skull.
 
Den enda jag känner som bara har ett enda täcke har en islandshäst som använder det i de sällsynta fall som det vankas kombinationen av typ storm och blötsnö 😊
 
Min häst har
- Flugtäcke
- Rambo summer series
- 30g regntäcke
- 100 g
- 250 g
- 400 g (100g + liner 300g)

Använder alla varianter rätt flitigt och nu på vintern växlar jag generellt mellan 250g och 400g beroende på hur kallt det är.

Har bara ett av varje. Det är extremt sällan som mina täcken regnar igenom och utsidan torkar ganska fort när hästen väl kommer in i stallet. Jag låter alltså oftast täcket torka på hästen sålänge det bara är blött på utsidan. Har bra välsittande täcken som inte är särskilt tunga så det funkar bra.

Har även ett gäng innetäcken i olika material och tjocklek. Använder ganska få av dem nuförtiden då hästen står med utetäcke även nattetid.
 
Till min fjordhäst har jag två ofodrade (bara funktionsfoder alltså) regntäcken- vanligtvis täckar jag inte så ofta men eftersom det inte finns några barrträd i hagen att söka skydd under för väder och vind och pållan min verkar öm när man ska försöka gno henne torr för att sadla eller sela så sista dagarna har varit täcke varje dag pga skitregnet och snöslask.
Har också ett par fleecetäcken. Inga innetäcken eller vintertäcken.
 
Till min relativt nyinköpta häst har jag bara ett täcke :D han är en oklippt islandshäst och jag har ett Rambo Icelandic 100g till honom. När han har täcket på sig har han det både inne och ute, så det torkar bra när han kommer in. Det ska vara bra mycket regn om det täcket ska släppa igenom något :)

Sen har jag en ullfilt. I dagsläget kan jag inte komma på en anledning att ha fler täcken till honom.
 
Har man en oklippt eller spårklippt häst behövs inte så mycket täcken. Min går just nu på lösdrift och är klippt på halsen, hon har ett 100g Rambo vid ihållande snö eller regn. Det är egentligen för tjockt men det enda jag har som klarar unghäst som biter i täcket. Ett 30-50g hade varit optimalt.
Kyla klarar hennes päls utmärkt så hon går naken i -25, de har fri tillgång på grovfoder.

Normalt är hon helklippt och står på box på natten. Det kräver en hel del mer täcken i flera tjocklekar.

Utetäcken
1 ofodrat regntäcke
1 50g
1 100g
1 200g
1 250g
1 300g
1 350g
1 400g
Så är de lite olika med hals/utan. Det som används mest är 100g och 200g.

Stalltäcken har hon
1 50g
1 100g
1 200g.

Vi har varmstall så för det mesta har hon 100g inne.
 
Jag har inte så jätte många utetäcken utan använder stalltäcken och liners i stor utsträckning så jag kan tvätta det som ligger mot hästen sas. Utetäckena tvättar jag aldrig då jag upplever att dom förlorar sin täthet då och det spelar ingen roll hur mycket man impregnerar för det regnar igenom ändå efter ett tag. Min häst går på lösdrift så jag måste kunna lita på att täckena håller regnet ute. Jag köper oxå i stort sett bara HW då jag tycker passformen är bäst på dom. För min häst passar Rhino modellerna allra bäst men Bravo med v front fungerar bra det med, även disc front fungerar bra. Gamla knäppningen fungerar inte alls lika bra, iaf inte på lite tjockare täcken. Tycker inte Mio modellerna är värt att lägga pengarna på då jag vill ha iaf över 1000d för att täckena ska hålla ordentligt.
 
Jag har endast Horsevaretäcken till min oklippta connemara. Vår sommar och höst har hon regntäcke när det regnar.Nu på vintern har hon haft 100g täcke men när det var minusgrader hade hon 200g täcke. Har 3 ofodrade regntäcke 1 100g täcke 1 100g liner 2 200g täcke och ett tjockt fleece täcke.
 
Att kunna byta täcken är viktigt. Därför har jag två skaltäcken per häst (ofodrade regntäcken) till de täckena har jag fodrade stalltäcken som jag har under. Ett 100-g och 2 200-g räcker åt två hästar eftersom den ena inte behöver täcke annat än vid skitväder.
 
Jag har en relativt frusen valack som dessutom är halvklippt. Till honom använder jag främst 2 skaltäcken från horsewear sen har jag 4 olika liners

50, 100, 300 samt 500 gram. Yttertäckena är 50 gram samt 400 gram. Har även ett extra regntäcke på 50 gram som jag ännu ej behövt använda. Tycker liners-systemet är fantastiskt och för mig som stundvis har väldigt ont i kroppen är det väldigt skönt att kunna slänga på täcken i omgångar istället för ett jättetungt.
 
Glömde ju flugtäcket och heltäckande ridregntäcke som främst skyddar all utrustning i riktigt ösregn tex mellan stallet & ridhuset, har ridit ut i det också men svettas hästen blir det inte jättebra, samt reflexländtäcke 😊
 
Jag har:

Ett ofodrat regntäcke med avtagbar hals och linersystem
Ett ofodrat regntäcke
Ett 100 g utan hals
Ett 100g med avtagbar hals och linersystem
Ett 200g med fast hals
Ett 400g med fast hals

Ett flugtäcke med avtagbar hals och linersystem

En liner 100g
En vattentät ryggliner
Ett 100g innetäcke
Ett 300g innetäcke
Ett 500g innetäcke

Ett fleecetäcke
Två Bommulstäcken
Två svetttäcken

Av detta använder jag vanligtvis endast det ofodrade regntäcket med eller utan liner samt de två 100g täckena. Alla utetäcken utom 2 är Horseware och de andra två (trinity och buccas) är tyvärr inte vattentäta längre. Trinitytäcket var en positiv upplevelse, höll tätt i ca 3 säsonger men kostar nu lika mycket som Horseware och då är det inte värt det längre. Horseware täckena har hållt tätt i minst 5 säsonger. Buccas täcket började läcka redan säsong 2.

Några av täckena är inköpta till den mycket frysna förra hästen - nuvarande kan ha samma storlek men fryser märkbart mindre och behöver då inte alls lika tjocka täcken. Brukar halvklippa hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
344
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp