hur många täcken behöver man?

Min hästs behov har varierat otroligt mycket genom åren. Hans allmäntillstånd påverkar starkt hur känslig han är för väder.

Nu är han oklippt med ponnypäls på lösdrift och sitt mest harmoniska jag genom livet. Då räcker följande bra.

Utetäcken
Ofodrat med halvhals - lite höst/vår
50 g med halvhals - används allra mest
100 g - när det är runt nollan/kallare
200 g med halvhals under ofodrat med halvhals - vid typ under -5/10 eller blåst och minusgrader/snö

I transporten
Nättäcke
Nättäcke med fleecerygg
Bomulltäcke med fleeceinsida
Fleecetäcke
Ulltäcke
Ullfilt

Han gillar inte att åka släp och det är alltid svårt att hålla honom tillräckligt och lagom varm och nöjd. Han är inte en häst som svettas när han är stressad utan han blir spänd, fryser och/eller skakar av oro. Han hade säkert klarat sig med färre täcken men dessa och kombinationer är vad jag använder för att göra resande så komfortabelt som möjligt för honom så länge. Upplevde precis samma problem även ute de åren han mådde som sämst fysiskt/psykiskt.
 
Till fryslort eller klippt häst vill jag ha:
Regntäcke 0-50 g för blöta, råa dagar
Tunnare vintertäcke 100-200 g för "vanlig" vinter
Tjockare vintertäcke 300-400 g för de dagar då det är riktigt kallt.
Hur många som behövs av varje tjocklek beror på torkmöjligheterna - har man bra torkrum räcker det med 2 av varje tjocklek, tar det flera dagar att torka ett täcke behövs flera
 
Jag har flera hästar (typ 6 stycken) och har därför inte en maxad täckesgarderob till alla, men jag försöker ha: ett regntäcke (0 eller 50 g), ett täcke ca 200 g och ett tjockare vintertäcke (300g).

Sen har vissa av hästarna fler täcken, lite beroende på hur rädd de är om sina täcken. Hur mycket jag täckar de är däremot olika beroende på individen. Men vintertid används mest 200 g. Använder sällan hals, bara på vissa känsligare hästar vid mycket snö (som den här helgen). Har några reservtäcken som kan användas om det behöver torkas eller går sönder, plus att de faktiskt kan låna av varandra men det behövs sällan. Jag har möjlighet att torka täcken i ett uppvärmt garage. Föredrar Horsewear eller Bucas, men flera har även Haglunds täcken som ju är lite billigare.

Hästarna går på lösdrift i Jämtland så vinterväder på vintern. Är halvblod och inte klippta.
Hur sitter Haglunds jmf med Amigo? Fattar att det inte är samma kvalitet men funderar på deras innetäcke 100 g.
 
Hur sitter Haglunds jmf med Amigo? Fattar att det inte är samma kvalitet men funderar på deras innetäcke 100 g.
De har två olika modeller. Jag gillar mest de som heter New Basic (med samma knäppning som Amigo), de passar mina smäckra pållar bättre än den andra kollektionen. Tycker att de sitter helt okej, men har haft ett par som läkt igenom vid mycket regn (har jag visserligen haft på Amigo också).
 
De har två olika modeller. Jag gillar mest de som heter New Basic (med samma knäppning som Amigo), de passar mina smäckra pållar bättre än den andra kollektionen. Tycker att de sitter helt okej, men har haft ett par som läkt igenom vid mycket regn (har jag visserligen haft på Amigo också).
Tack! Jag ha grova kallblod och det kan vara svårt att hitta täcken som passar. Amigo sitter dock som ett smäck på dem.
 
Hur sitter Haglunds jmf med Amigo? Fattar att det inte är samma kvalitet men funderar på deras innetäcke 100 g.
Jag har inte haft så många amigotäcken så kan inte såga hur dem sitter i jämförelse. Dock tycker jag att Haglunds är superbra. Har nästan bara sådana och dem har bra passform och håller vätan borta även vid mkt regn utan att kosta hur mkt som helst😊
 
Jag kör också 2 av allt för att kunna byta om något blir blött, går sönder etc, så 2 st 50 g, 2 st 100 g, 2 st 200 g. Och sen 2 st flugtäcken till sommaren, och 1 ofodrat regntäcke om det typ skulle komma en sommarstorm och hästen måste hållas torr av någon anledning. Hästen går på lösdrift, är halvklippt och inte särskilt frusen av sig.
 
Nej ett täcke fungerar inte. Möjligtvis om det enbart används någon enstaka gång men inte om det ska användas dagligen.

Jag har horseware till mina eftersom de passar dem bäst. De har, ofodrat, 50 gram, 100 gram och 200 gram, den ena har hals till sitt 200 grams täcke men den används sällan. Till det har jag liners i 100 gram, mio insulator på 150 gram och två stycken 200 grams är påväg hem. Dock i annat märke så vi får se om de passar. Jag har helst bara ett täcke, liners har aldrig gått hem hos mig men de är bra på så vis att det går att kombinera täckena på många sätt. Jag tycker dock att insulator är bättre och de går precis lika bra att kombinera. Är 200 gramstäckena blöta funkar det lika bra med liner eller insulator och ett 100 grams täcke osv. Samma om det blir så kallt att 200 gram inte räcker, då kommer en liner eller insulator väl till pass.

Mina har alltså fyra utetäcken var+liners och insulator. Jag har också några gamla nödtäcken kvar som inte håller torrt helt, är lagade och liknande men som är tillräckligt bra för att jag ska ha dem kvar men de används sällan. Mina har ligghall att gå in i, går in på kvällen vid 21 och ut vid 6-7. Jag har bra torkningsmöjligheter vilket innebär att ett 200 gramstäcke torkar på ungefär ett dygn.

Ja det är dyrt med täcken men det finns mycket begagnat och iallafall jag köper enbart på rea. Jag har aldrig betalat fullpris på ett horsewaretäcke. Innan man vet vilken typ av täcke som verkligen passar hästen (vi är många som har provat ut täcke som ser ut att ligga bra och när hästen har varit ute en halvtimme så sitter det som skit och då går det såklart inte att returnera det) så kan begagnatmarknaden vara ett tips.
 
behöver man verkligen hur många täcken som helst eller räcker det med ett? det blir ju inte direkt billigt om man vill ha ett täcke med bra kvalité osv. hur många och vilka sorters täcken har ni? :)
Dyrt och bra kvalitet verkar sällan gå hand i hand gällande täcken av idag. Gamla hederliga New Zealand-täcken har alltid varit mina favoriter. Andra bra täcken av idag är Dominicks. För svettiga hästar på hemmaplan under kalla vinterdagar kan inget slå en hederlig gammal yllefilt.
 
Hästen jag tar hand om har 2 av varje typ av de hon har) och vissa 3 av. Står dock lösdrift så bra att ha någon extra och torr om nuvarande är blött. Allt från ofodrat till fodrade.
 
Har ett ofodrat regntäcke, används nästan aldrig. Ett 50g med hals, används vår/höst/mild vinter. Samt ett 200g med hals som används kall vinter. Helklippt ponny men varm av sig ändå.
 
På lösdrift eller I kallstall behövs 2 täcken av varje tjocklek. Hur många tjocklekar som behövs beror ju helt på häst.

Min unghäst har ett 50 gr regntäcke (med hals om man vill men den använder jag inte). Han har täcke vid skitväder bara och är installad nattetid (så täcket torkas då). Han har förutom det ett Fleecetäcke och 2 insektstäcke med hals. Köper bara Rambo insektstäcken, trots priset, pga att de tar sönder täcken I hagen. Köper I övrigt amigo bravo eller Rambo utetäcken.

Stoet har två 0 grams regntäcke, ett 100 grams regntäcke och ett 200 grams täcke. Ena 0 gram samt 100 gr har löstagbar hals (används nästan aldrig). I övrigt har hon ett par fleecetäcken och ett svettäcke.

Ute dagtid, inne i varmstall nattetid. Unghästen oklippt, stoet halvklippt. Båda ofrusna men går i platta hagar utan skydd mitt på ett fält.
 
Vi har sista två åren gått över till horsewares täcken och det är ju en väldig skillnad i kvalitet och hur de håller tätt mot väta.

Dotterns ponny har:
- ofodrat regntäcke (används nästan aldrig)
- 100g utetäcke (används på hösten innan kylan kommit)
- 250g (används mest nu)
-liner 100g (används om det blir kyligare, oftast i kombination med 250g täcket men går till 100g täcket också).
- 2st innetäcken. Ett 250g och ett ca 200g. (Hade räckt med ett)
- fleecetäcken.

Har mycket mer täcken som ligger, men sällan används. Men dessa jag skrivit ovan är de som rullar mest på ponnyn som klipps.
Mina islandshästar täckar jag sällan.
 
Min hästs behov har varierat otroligt mycket genom åren. Hans allmäntillstånd påverkar starkt hur känslig han är för väder.

Nu är han oklippt med ponnypäls på lösdrift och sitt mest harmoniska jag genom livet. Då räcker följande bra.

Utetäcken
Ofodrat med halvhals - lite höst/vår
50 g med halvhals - används allra mest
100 g - när det är runt nollan/kallare
200 g med halvhals under ofodrat med halvhals - vid typ under -5/10 eller blåst och minusgrader/snö

I transporten
Nättäcke
Nättäcke med fleecerygg
Bomulltäcke med fleeceinsida
Fleecetäcke
Ulltäcke
Ullfilt

Han gillar inte att åka släp och det är alltid svårt att hålla honom tillräckligt och lagom varm och nöjd. Han är inte en häst som svettas när han är stressad utan han blir spänd, fryser och/eller skakar av oro. Han hade säkert klarat sig med färre täcken men dessa och kombinationer är vad jag använder för att göra resande så komfortabelt som möjligt för honom så länge. Upplevde precis samma problem även ute de åren han mådde som sämst fysiskt/psykiskt.
OBS- skulle vara till TS 😅

Många har massor! Verkar mest jobbigt att få plats med…
Jag har 2 ofodrade regntäcken med möjlighet att sätta på hals o liner, 1 st 100 g (mkt lagom i många väder, typ -5 till +5 grader) tycker jag som inte helklipper utan lämnar ryggen pälsad, samt en 100 g- liner. Sen har jag 2 fleecetäcken att t ex torka upp med och ett stalltäcke typ termo i 200 g som skulle kunna användas som tjockare liner och / eller vid transport. Mina hästar har aldrig mer än 200 g på sig, de är varma och goa i det även om det är -15. Sen är det ju mer än antalet gram som spelar in, som hur tätt yttertyget är och hur bra allt andas.

Jag kör enbart Horseware på utetäcken. Rambo till valacken som är täckeshuligan och Amigo till ponnystoet som är lite mer ordentlig. Är mkt nöjd och det finns många modeller.
 
behöver man verkligen hur många täcken som helst eller räcker det med ett? det blir ju inte direkt billigt om man vill ha ett täcke med bra kvalité osv. hur många och vilka sorters täcken har ni? :)
Förlåt men jag kan inte låta bli. XXX . Varenda gång jag ser överskriften på ditt inlägg så tänker jag att jag har tre täcken på mig på natten. Till mitt försvar , det står inte häst även om inlägget är inlagt på häst. Vi har ved, el uppvärmning så vårt sovrum kan vara något kyligt eller friskt fram på morgonen. Jag har ett vanligt sommarsyntettäcke med påslakan och två tunga ulltäcke med påslakan. Då finns flexibiltet med enkelt täcke i början på natten och sen letar jag rätt på de tyngre ulltäckena.
 
Våra tre hästar har 10 täcken totalt.

2-åringen (arab) har 1 regn och en 50gr.
19-åringen (arab) har 2 regn, 1 50gr och 2 100gr
18-åringen(KWPN) har 1 50gr och 2 100gr. Han har också 3 strimlade regntäcken, vi tolkar det som att han inte vill ha täcke så han är mestadels naken. Det är dom allihopa utom vid riktigt skitväder.

Ingen av dom är klippta. Eller jo, 2-åringen har precis fått en ny snygg "klinikklippning" runt virvlarna på båda sidor. Så vi får se om han fryser och vill ha mer täcke. Dom bor i utebox och har inga innetäcken, bara utetäcken.
 
Jag har en klimatförändringsuppdatering till min lista.

Norrbottenskusten, lösdrift, oklippt men sätter inte nog med päls (nog med päls är islandshäst, nordsvensk, shettis, tinker etc).

Jag hade behövt fler 50-100g täcken / bygga ett täckestorkrum (men det är billigare med täcken än el nu).

Det kommer tydligen numera blötsnö blandat med regn i sådana vindstyrkor att även shettisen blir påverkad, och vi har haft 3 såna stormar hitills i januari.

Jag har haft fleecen, rhino 100g, horze 150g på rotation på mustangen men det är svårt, för tar jag av ett dyngsurt täcke fryser det till en stel planka, och det är egentligen för varmt i stormarna för 150g. Jag har fått börja tillämpa att behålla täcket på tills det blir uppehåll och hästens värme torkar täcket.

Fler fleecefodrade kommer jag köpa in. Och till shettisen 2 regntäcken (har bara haft 150g för att kunna avfrosta han nån gång per år).
 
Jag har inte haft så många amigotäcken så kan inte såga hur dem sitter i jämförelse. Dock tycker jag att Haglunds är superbra. Har nästan bara sådana och dem har bra passform och håller vätan borta även vid mkt regn utan att kosta hur mkt som helst😊
Köpte hem ett Haglunds stalltäcke 100 gram och det sitter som ett smäck! Passar lika bra som stalltäcket Mio Horseware som kostar det dubbla. Ska köpa hem ett utetäcke 100 gram och testa det också.

Köpte tyvärr en begagnad liner från Horseware på Hästnet för 300 kr och blev blåst. Googlade namnet och ja… Fanns med på svart lista på FB och har lurat folk i ca tre års tid. Surt! 😡
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
344
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 197
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp