Hur många timmar sover ni?

MM

Trådstartare
Jag har lite sömntankar och undrar om det är "normalt" att sova 10 timmar per natt?

Utan mina 10 timmar så blir jag jätteseg och har jättesvårt för att kliva upp på morgonen och någon dag senare måste jag ta igen mig och sova ännu mer.
Med mina 10 timmar så vaknar jag av mig själv på morgonen redo för en ny dag.

Eftersom jag är bipolär så har jag inte direkt känt av en normal sömnrytm eftersom jag i mina depressioner sover hela dagarna och när jag är inne i en hypermani så sover jag runt 4 timmar per natt.
Nu har jag blivit någorlunda stabiliserad av mina mediciner och haft denna sömncirkel i lite mer än en månad.

Men är inte 10 timmar mycket eller är det bara jag som inte är van vid en normal sömnrytm än?

Hur många timmar per natt måste ni sova för att orka med morgondagen?
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag vill gärna sova 10 timmar men med jobb med korta nattvilor och överliggnars så blir det ibland bara fyra, fem. Men jag överlever ändå även om jag kan bli lite småseg mitt på dagen.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag funkar på 8 timmar men behöver egentligen 9-10 timmar för att vakna riktigt pigg. Men då kan jag också vara igång 20 timmar utan sömn och inte bli trött. Sen sover jag 10 timmar och kan vara igång 20 timmar igen. Jag tror helt enkelt att mitt inre dygn är längre än 24 timmar.

Jag antar att du tar medicin hela tiden? Många mediciner kan strula till dygnsrytmen men om du är pigg och glad och det funkar i din vardag så borde det ju vara ok. Men prata med din läkare. Det kan ju vara så att man måste justera medicinerna lite.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover mellan 7-8 timmar. Sover jag mer än 8,5 timme blir jag seg och funkar inte, sover jag mindre än 7 timmar blir jag trött. Så jag går och lägger mig strax efter 21 och går upp 05.10 just nu, funkar ganska bra för mig!

10 timmar hade jag absolut inte klarat om jag inte är sjuk.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag har diverse värk-problem bl a whiplash och sover rätt mycket, och när jag pratar med min läkare om det så säger han att sömnbehov ända upp till 12 timmar kan vara normalt. Har man kroppsliga/psykiska problem behöver kroppen återhämta sig antar jag.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover 10-12 timmar när jag är stabil, har stort sömnbehov. Men pendlar en hel del i perioder *också bipolär*
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Sover oftast bara 5-6 timmar och det är för lite. Sju timmar varje dag samma tid passar mig bäst.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Tja, jag är ju också bipolär ;)

För mig är 8-10 timmar bäst. Men det är ju väldigt individuellt, har en vän som funkar bäst på 5 timmar...

Tror även att det varierar i tiden, man måste helt enkelt hitta sin optimala sömntid vid olika tillfällen:sneaky:
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

För sov jag 8 timmar och det funkade utmärkt.

Efter cancern behöver jag närmare 10 timmar (och det har varit ännu mer). Sover jag mindre tar det flera dagar att återhämta sig.

Idealet är att komma i säng före nio, helst halv nio. Upp vid sexsnåret.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Om jag kan sover jag gärna minst 10 timmar, helst mer. Däremot är jag inte frisk i kroppen. En del gånger kan jag inte sova alls.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Brukar sova 5-6 timmar, på vardagarna somnar jag i bästa fall vid 01.00 och kliver upp 07.00, under helgerna både somnar och kliver jag upp senare. Klarar mig bra på det, är inte det minsta trött och seg under dagarna.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover omkring 8,5-9 timmar och fungerar bäst då. Min kropp har en inre sömnklocka där jag blir trött i princip samma klockslag varje kväll och vaknar av mig själv ungefär samma tid varje morgon.

Jag sover dock lätt, och vaknar otaliga gånger under nattens gång (men somnar om fort). De få gångerna jag sover hela natten utan att vakna till med jämna mellanrum, så känns det som att jag varit "död" under hela natten. Helt omedveten om att jag liksom sovit, om ni förstår vad jag menar. Sambon känner dock så varje natt, så han har nog bra mycket bättre kvalité på sin sömn. Han behöver inte alls lika många timmar som jag, så jag tänker att antalet sömntimmar kroppen behöver antagligen beror på kvalitén på sömnen.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Mår bäst på 8 timmar. Klarar mig med mindre om det kniper, brukar inte känna mig trött eller seg under dagen. Försöker hålla regelbundna tider, och sova minst 7 timmar i alla fall. Går upp vid 7 på jobbdagar och sover gärna till 9 när jag är ledig.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag sover oftast ca 10 timmar men kan bli upp till 24 :cool: om jag är i en dålig period.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Mår bäst om jag sover mellan 8-10 h/natt.
Men snittar nog på ca 6h.
Lägger mig för sent och går upp på tok för tidigt. Framförallt nu när det växlat om till sommartid har jag svårt att komma i sängs i tid.
/B
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag försöker satsa på sju timmar 4 vardagar, 7-9 timmar 1 vardag och minst 8-9 på helgen. Ibland(för ofta) blir det färre på vardagarna och det suger. Mer hinner åtminstone inte jag sova.t
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Jag har epilepsi och den medicinen jag tar gör mig ganska trött och jag har fått veta att epilepsin i sig också gör mig trött så med det i tanken så kan jag säga att jag sover alldeles för lite. Jag sover mellan 2 och 6 timmar per natt. Vissa nätter hackas sönder fullständigt, jag har svårt att somna och vaknar 300 gånger. Är tröttare än när jag somnade. Andra nätter, sällan nuförtiden, kan jag sova i 7 timmar utan att vakna och vakna av mig själv och i första stund känna mig utvilad. För att en stund senare känna mig hemskt trött och vilja sova lite till :D

Hur många timmar jag behöver sova för att min kropp ska vara nöjd vet jag inte. Jag går på konstant underskott som jag försöker balansera upp vid de tillfällen barnen inte är hemma. Det funkar inte så bra.

Jag har varit sjuk några dagar och har sovit, sovit och sovit lite till och mer sömn kräver min kropp fortfarande. Den tar igen för all sömnförlust de senaste månaderna.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Mår bäst om jag sover mellan 8-10 h/natt.
Men snittar nog på ca 6h.
Lägger mig för sent och går upp på tok för tidigt. Framförallt nu när det växlat om till sommartid har jag svårt att komma i sängs i tid.
/B

Oh, de första dagarna efter klockan ändrades var jobbiga! Jag blev ju inte trött som vanligt utan var hur pigg som helst! :D
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Hur mycket man ska sova varierar från person till person. Det finns inget som säger att det eller det är för mycket/för litet. Visst har det gjorts studier ang hur mycket folk sover, men det är ju knappast samma om hur mycket sömn den enskilde individen behöver. 10 timmar för dig är ju ok för dig. För mig räcker det med 6. Sover jag 8-10 timmar blir jag bakfull. Sen kan man vänja kroppen vid olika sömnbehov.
 
Sv: Hur många timmar sover ni?

Om målet är att vakna av mig själv, sover jag på tok för länge och vänder successivt på dygnet. Att jag skulle vakna och vara pigg när jag vaknar, finns inte, oavsett tidpunkt.

Jag sover 6-9 timmar per natt, normalt sett. Går upp ca 7.30 på vardagar och ca 9 på lediga dagar.

Har svårt att komma i säng före midnatt.

Idealiskt för mig vore nog att sova ca från 1 på natten till 9 på morgonen, men det funkar ju inte riktigt i samhället att sova så länge. På semestrar o dyl har jag gärna den dygnsrytmen, men även då måste jag använda väckarklocka.

Du, TS, har det väl rätt jobbigt på många vis och du äter väl dessutom lite väl lite, om jag har fattat rätt, så det är ju inte konstigt alls att du sover 10 timmar/dygn.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
634
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 571
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
751
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 428
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp