Bukefalos 28 år!

Hur många timmar?

M

mentiroso

Hur många timmar i snitt sover en hund? Jag har en 1.5 årig flattik och ju äldre hon blir desto mer sover hon. hon ligger nästan alltid och sover.. Hon var jättesprallig som valp.. Jag blir faktiskt lite oroad.. :(
Vad tror ni? :confused:
 
Jag har aldrig klockat, men nog ligger hundarna (dom jag haft) dom flesta av dygnets timmar. Sover i ordets rätta bemärkelse tror jag inte blir så många timmar, gissningsvis kanske 8-10, för en stor del av tiden är det med "ett halvt öga öppet".

LIA
 
De flesta hundar halvsover när det är lite aktivitet. Under en hunds uppväxt lär den sig gradvis att vila och vara passiv när flockledaren är passiv och med en tråkig flockledare så kan man få en hund att sova bort sitt liv.

De flesta hundar kan därför sova i princip nästan hela dygnet, men är hunden trött och inte sugen på aktivitet alls så brukar det bero på sjukdom av något slag. En hund som inte gjort något ansträngande på fyra-fem timmar brukar i allmänhet piggna till rätt fort om det vaknas skoj aktiviteter. Vill hunden inte alls vara med trots att den sovit en hel natt skulle jag kolla upp den hos veterinär.
 
Jag har någonstans läst resultatet av en undersökning om detta och resultatet var att "medelhunden" vilar/sover 18-20 timmar per dygn!
 
Stackars hundar att få sova bort sitt liv.

Själv är mina hundar med mig på jobbet och mina aktiviteter varje dag. Det blir med andra ord att de vilar när vi kommer hem runt 19-20 på kvällen till vi ska gå upp 08.00. Däremellan går vi en kvällsrunda.

Dagtid vilar de kanske 1-2 h förutom valpen som vilar mer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
816
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 367
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 146
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp