Hur många var med under er förlossning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lenizen

Frågan är som rubriken. Hur många var med när ni födde barn? Personalmässigt sett alltså.
Får man välja hur många man vill ha med inne på rummet? Tex. säga att "jag vill bara ha en barnmorska och ingen annan närvarande"?


/L - icke gravid men nyfiken ändå.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Jag hade en barnmorska och en sköterska (tror jag det var). BM frågade om det gick bra med en elev under förlossningen som bara skulle titta, men jag sa nej till det. Nu efteråt hade jag väl iofs kunnat tänka mig att ha eleven med, men det gick så fort så att jag hann inte tänka mer på det.
Jag skulle tro att de är två stycken i fall det tillstöter komplikationer. Men man kan ju föda hemma med enbarnmorska, så det kanske går på sjukhus också.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

När dom lade EDA:n på mig var det kaotiskt i rummet. Narkosläkare med student, 2 x BM 2 x sköterska + elever (det var "vaktombyte" precis då). Maken känndes sig otroligt trängd och överbliven - men jag märkte ingenting... :smirk: . När jag väl klämde fram tjejen var det bara BM + sköterska. Lugnt och fint. Den här gången kan jag tänka mig att låta ev elever vara med, men jag vill gärna ha en "riktig" vid spakarna...
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Eftersom jag före förlossningen (alltså redan på MVC) TYDLIGT talat om att jag helst ville bli lämnad ifred så mycket som möjligt, så var det bara jag och min man där större delen av tiden. BM/sköterska tittade in då och då, samt var med under sista 30 min.

JA, man kan säga till att man t.ex. bara vill ha en person närvarande.

Hade det inte varit för den medicinska säkerheten, hade jag helst gått ut i skogen och fött barn. ENSAM.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

första gången - 2 st, maken och BM... gillade inte alls "min" sköterska så hon fick komma in och hjälpa BM efter Robin föddes

nu andra gången - 4 st, maken, BM, sköterska och sköterskeelev (som var jättegullig)... kändes lite fånigt när det stog 4 personer och bara väntade på att jag skulle få krystvärkar :-)

så länge allt går bra så får man väja hur många man vill ha på rummet, och om ngn komplikation tillstöter så är man väl bara glad att man får så bra hjälp som möjligt?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Om allting fungerar som det ska så kan man säga hur man vill ha det, men blir BM osäker så kan det mycket väl tänkas att hon tar in läkaren osv. Ska man ha EDA eller något sånt så blir det oxå extra personer.
Eftersom jag fick akutsnitt till slut så var det en väldig massa personal på slutet men det var ju ett "måste"... Tyvärr var det byte precis så det var nästan enbart "nya" ansikten förutom förlossnings läkaren.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

När jag fick mina tvillingar var det fullt hus. De frågade om det var okej och det var det. Jag vet allvarligt talat ine hur många som var med - de var väldigt diskreta. Åtminstone två läkarelever och två BM elever. Sen var det ordinarie BM och sköterska och f-läkare (på tvåan). De frågade självklart om det var okej, ocj ag tycker att all praktik man kan bidra med till blivande läkare/BM/sköterskor är bra.

Den andra förlossningen var knappt nån där. Det låg en tjej i rummet bredvis och födde trillingar vaginalt så det drog väl mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Tja, vid min förra förlossning under krystningsskedet så var det jag (oh, chocking! ;) ) min sambo, 3 barnmorskor och en undersköterska. Att vi hade 2 extra barnmorskor beror på att de fick trycka på min mage för att få ut bebisen vid krystvärkarna för navelsträngen var så kort att det inte gick enbart med mina ansträngningar.
Snart är det dax igen och jag hoppas att jag ska kunna fixa det själv denna gång!
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Det var ganska mycket folk inne när var på förlossningen. Det var två läkare, en barnmorska, en undersköterska och så sambon förståss. Det var just under tiden som bebisen skulle ut.
Sen så hade jag hunnit med både dagskiftet och kvällsskiftet så jag träffade två barnmorskor och två undersköterskor plus att det tittade in ytterligare en barnmorska som skulle vara "standby" när min ordinarie barnmorska var upptagen på annat håll.
Sen så var det en AT-läkare som satte ryggbedövningen, och han hade med sig en "riktig" narkosläkare som också var med och pillade med nål och grejjer bak i ryggen på mig.

Så nio personer träffade jag under tiden jag var på förlossnigen :eek: Skrämmande mycket om man tänker efter.
Och då räknar jag inte de jag träffade på nattskiftet, för då var dottern redan född och de vägde och mätte henne bara och sedan visade de ner mig på BB.

// K
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Jag ska tillägga att alla var så gulliga att jag gladeligen skulle haft hela bunten med på rummet hela tiden bara för att de var så roliga att prata med! (Om man bortser från narkosläkaren och AT-läkaren, de var inte så trevliga och jag hade så ont då att jag var helt slut).

// K
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Har fött barn tre gånger och det har varit väldigt olika.

Barn nr 1:
Fullt med folk och kaos mest hela tiden. Det var väldigt besvärligt och det gick åt två sköterskor, en BM och en läkare att få ut barnet.

Barn nr 2:
En sköterska, en BM plus en läkare en liten stund för att göra ett ultraljud.

Barn nr 3:
En sköterska och en BM.

Ja och sen pappa förståss!!!
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Helt upp till dej, du behöver inte ha elever med men eleverna blir väldigt tacksamma om de får vara med, man är ju där för att lära sej. Jag när jag gick elev för länge sen fick vara med i nio gånger av tio, förstföderskor brukade vilja ha så lite folk inne som möjligt medans de som var inne på andra, tredje eller fjärde inte brydde sej.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

2. Barnmorskan och en sköterska.
(ja gubben och bebben också förståss :banana: )
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Ärligt talat: ingen aning. I alla fall under en period, innan jag fick ryggbedövningen. Sambon har berättat att det var en jäkla massa folk ett tag; barnmorskor, sköterskor, elever och läkare, men det har jag absolut inget minne av. Däremot under krystningsskedet, som blev ganska utdraget, var det bara en barnmorska och ibland en sköterska och de var suveräna, det kändes lugnt och skönt.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

När jag födde så hade jag 1 AT läkare, 1 BM elev, 3 BM och 3 undersköterskor.

Sedan kommer jag inte ihåg hur många jag sammanlagt träffade innan utdrivningsskedet för jag låg inne på förlossningen i ca 38 timmar.

Jag sket fullständigt i hur många som var med, jag var bara less på att ha ont och ville bara att det skulle vara över så fort som möjligt :angel:
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Första barnet hade lite problem, hjärtat slutade att slå två gånger under förslossningen. Då var det 8 personer hos oss. Läkare till barnet, läkare till mig, barnmorskor och sköterskor. Andra gången var det bara en barnmorska.

MillyM
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Hade en barnmorska och en sjuksköterska som kollade läget...
Sen så sprang en läkare in och ut ibland,men märkte inte så av han.
Men det roliga var att läkaren hette Mårten Mårtensson..haha :rofl:
Och sen så var barnets pappa med..
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

en undersköterska som moraliskt stöd och sen bm som kollade till oss och va där när det skulle krystas. Så två personer.
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Jag är lite nervös över hur man kommer att reagera om det är alldeles för många inne på rummet. Man vill ju inte känna sig som en elefant mitt i manegen, samtidigt kan de hända att man inte bryr sig alls. Min BM har varnat mig för att tvillingfödslar drar mycket folk, jag har absolut inget mot att ha läkare inne (det känns bara säkrare) men vill inte ha för många "nyfikna".
 
Sv: Hur många var med under er förlossning?

Jag brydde mig inte. Jag var så koncentrerad på att föda att jag kunde haft ett helt auditorium där utan att jag noterade dem !

Men känner du att det är för mycket folk så är det bara att säga till !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp