Hur många veganer känner du? (utbruten från Tips på kombinerad kött- veganmat)

Känner nog inte en enda vegan och inte heller många vegetarianer. Kände en vegan men hon började äta kött efter några år igen.

Däremot känner jag många som försöker äta en mindre mängd kött och gärna väljer veg ute på restauranger om köttet inte är ursprungsmärkt.
 
På jobbet finns det några veganer, några vegetarianer. I bekantskapskretsen har vi några som undviker kött, lite osäker på rätt benämning. :)
Dvs de äter fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg.
 
+1 på den. Veganism lyser med sin frånvaro i mina kretsar. De flesta äter blandad kost och ganska många vill lära sig laga och äta mer vegetariskt, och det pratas ibland i termer om vegetarisk mat. Det har passerat någon enstaka vegetarian på arbetsplatserna (sådär 1 av 50). Men aldrig nån som pratar om veganskt. För mig tar ordet "vegansk" plats i marknadsföringen av livsmedel som är överdriven, för råvaror och halvfabrikat där man svårligen tänkt att det inte skulle uppfylla kriteriet. Som iste till exempel.

Uppenbarligen är det lite olika kretsar.

Precis så här också!
 
Känner ingen vegan och bara tre vegeterianer. Inte ens bland bekantas bekanta konstigt nog.


På jobbet (restaurang) får vi väldigt sällan frågan om vegansk mat. Inte heller vid cateringar. Vegeterianer finns endel, även de som inte är det men tycker det är gott bara.(som jag själv)
 
Jag tror vi har någon/några vegetarianer på jobbet, ca 45 anställda allt mellan 20-67år med blandad etnicitet. Men desto fler med allergier eller annan mat pga religion. :)

Tror inte vi har någon vegan? Nu umgås jag verkligen inte med alla. Ingen vegan/vegetarian i familjen.
 
En eller två veganer och ungefär lika många vegetarianer. Flest är olika "nästan-varianter": enbart fisk/fågel, oftast men inte alltid, etc. I min krets så går fler och fler åt andra hållet faktiskt. Flera som tidigare varit vego äter nu kött.
 
Ingen jag brukar umgås med är vegan. Varken på jobbet eller privat. Jag kan knappt komma på nån vegetarian heller. Finns kanske nån på jobb som jag inte tänker på är vegetarian. Har ju inte varit inne på jobb så mycket det senaste 1,5 året. Jag har en vän som ofta äter vegetariskt men även fisk hyfsat ofta och kött ibland.
 
Jag har nagra veganer i min "extended family" ... sarskilt en har varit helt hysterisk, men bytt jobb, fyttat och alltsa umgas med manga andra manniskor an innan och har, tack och lov, lugnat ner sig. Jag bryr mig absolut inte om vad andra ater eller anser ar bast for bade halsa och miljo ... jag vill bara fa gora mina egna val utan att hora att nagon som dricker ett glas mjolk dricker "brost mjolk" med avsky i stamman.
Numera fungerar det dock riktigt bra och jag ligger pa plus med manga olika veganska dips och saser fran Mellan ostern och Asien. :p
 
En vegan i bekantskapskretsen och några ytligare bekanta. Gott om vegetarianer bland bekanta och folk jag råkar på via jobbet. Själv äter jag blandkost, det blir väl kött/fisk/fågel var tredje dag eller så.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Ingen vad jag vet, kanske om någon kollega är det men det tror jag inte
 
Känner många veganer, vegetarianer samt en hel drös människor som helst inte äter kött. Tror inte jag känner en enda person under 35 som inte helt eller delvis undviker kött. 🤔 Någon enstaka möjligtvis.
 
Hur är äppelmust inte veganskt? Det är ju 100% pressade äpplen? :)
Precis som @soom skriver. Vet inte hur vanligt det är, senaste åren har jag hållit mig till det jag vet är veganskt men mejlade tillverkare för över 5 år sen och då var det flera som uppgav att de använde animalier vid tillverkning/klarningsprocessen.
Kan nog innehålla en och annan mask och andra kryp?

Skämt åsido, så gissar jag att det är som med vin, dvs att man kan använda nån sorts animalier (gelatin?) vid klarningsprocessen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp