Hur många veganer känner du? (utbruten från Tips på kombinerad kött- veganmat)

Nej, jag tycker inte det är ett dugg konstingt. Däremot har jag mött andra som tycker det eller som säger att de inte gillar vegansk mat för de är köttätare. Och DET tycker jag är konstigt. Som allätare äter jag ju allt, eller iaf det mesta, och skulle en specifik ingrediens inte finnas med i min mat en viss dag (som kött, fisk, mejeriprodukter) så är det ingen big deal. Men det finns andra, t.ex. min bror, som påstår att de "måste" ha kött varje dag, att de inte blir mätta annars osv.
Jag tror att många kopplar ihop vegansk med att man använder diverse högprocessade köttersättningssubstrat och diverse kreativa högprocessade mjölkproduktsersättningar.
Jag äter gärna vegetariskt då och då även om jag gillar att ha lite kött i maten pga smak men de där ersättningarna kommer inte in i mitt hus och jag ska vara extremt artig för att stoppa i mig dem alls då de enligt mig smakar vidrigt. Har blivit bjuden på vissa av dessa ersättningar (quorn tål jag inte) och allt jag smakat har i bästa fall varit "jaha", oftare dock "uärk".
 
Känner en vegan nu, tidigare kände jag två till.
Bara jag i mitt sällskap som är vegetarian (lakto ovo)
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Inte någon jag känner och inte någon på jobbet. Bara ngra som jag lagat mat åt i föreningssammanhang då o då.
Däremot följer många på jobbet ngn diet som ska vara extra nyttig eller väljer att vara vegetarian på restaurang för att inte riskera få bitar de inte gillar och typ alla man känner är allergiska mot ngt.
 
Har ett gäng veganer på min ena arbetsplats (universitetet), stark koppling till stort engagemang för klimatet/miljön. Annars är de flesta vänner, kollegor på andra jobbet, familj osv allätare.
 
När jag växte upp var i princip alla jag kände antingen veganer eller vegetarianer. Rörde mig främst i feministiska autonoma vänsterkretsar. Nu är det lite mera blandat, och mitt umgänge är inte lika stort längre heller. Men en handfull veganer känner jag nog ändå.
 
Vilka produkter är det? Hör det så ofta men när jag läser på produkterna jag har hemma är de vanligtvis inte alls tillverkade långt bort. De mest typiska veganprodukter jag köper oftast är tillverkade i Sverige.

Bananer och te är väl bland det "värsta" jag köper, alltså som har fraktats längst, men det är ju inga typiska veganprodukter. Te och/eller kaffe dricker ju de flesta.
Så bra! Nu var det något år sedan jag letade sist, men kokosolja vet jag att jag försökte hitta, och var det första jag kom att tänka på.
 
Så bra! Nu var det något år sedan jag letade sist, men kokosolja vet jag att jag försökte hitta, och var det första jag kom att tänka på.
Kokosolja är väl inte nån typisk veganprodukt? Men ja kokos kommer förstås inte från närområdet 😅. Jag köper nästan aldrig det.
 
Äter vegansk kost av hälsoskäl, köper dock inga halv eller helfabrikat av typ ”korv” , sojafärs osv.
Kommer troligtvis att börja äta iallafall riktigt bra nötkött så småningom, fläsk har jag insett att jag inte tål tyvärr.
Det är lite knöligt att få till ibland, men jag lär mig hela tiden. Äter inte gluten eller socker heller så ibland är det begränsaned!
 
Jag tycker att det känns fel att ersätta svenskt kött producerat av svenska lantbrukare (som jag vill stödja) med sojaprotein producerat på andra sidan jordklotet. Och jag tycker inte att bönor och linser är så gott. För mycket bönor mår jag inte bra av. Lite går bra t.ex. som i chili con carne men inte som ensamt protein.
Och du är då säker på att du äter kött från djur som inte matats med soja och liknande?
 
Själv är jag vegetarian (lakto ovo) men äter gärna veganskt och så har det varit i ca 15 år nu. Det brukar bli att jag äter yoghurt och flingor till frukost (har inte hittat något rimligt alternativ) och sedan äter veganska måltider och mellanmål. Äter dock glass och choklad som inte är vegansk. I min bekantskapskrets finns det flertalet vegetarianer. En vän var vegan förut, men började äta vegetariskt eftersom det var för krångligt att vara vegan, sedan är också många köttätare men som äter vegetariskt när vi äter tillsammans för att vi alla ska kunna äta samma.

Ser att flera här i tråden tänker att det är självklart att köttätare kan äta vegetariskt, men under min tid som vegetarian har jag oftast blivit sedd som såååå jobbig och att det är såååå svårt att hitta något öht som går att äta när köttet utesluts.

Mitt mattänk kombineras sedan med allmänt miljötänk. Jag shoppar sällan onödiga prylar eller kläder, satsar på hög kvalitet tillverkad på bra sätt och använder tills det verkligen är för trasigt för att fortsätta användas. Med maten så är jag noga med att samtliga mejeriprodukter är ekologiska och rent allmänt vill jag ha min mat så närproducerad som möjligt och jag stöttar hellre småskaliga tillverkare och nya företag än de stora jättarna som tillverkar billighetsprodukter. Dessutom väljer jag om möjligt produkter efter hur de är förpackade. Tex mina flingor är svensktillverkade och kommer i förpackning utan plast och frukt och grönt försöker jag välja utifrån säsong för att kunna ha svenskodlat.

Jag märker tydligt att ju mer jag umgås med andra, desto mer smittar mitt sätt av sig på andra. De flesta som inte gör "på mitt sätt" som jag träffar, gör det för att de helt enkelt inte tänkt på konsekvenserna av hur de lever. När de sedan frågar varför jag gör på ett visst sätt och får ett lugnt, välmotiverat svar, så tar de inspiration från det. Det är också en av anledningarna till att jag har flertalet vegetarianer osv i min bekantskapskrets. De har hakat på mig. (Jag tar dock sällan upp sådant här för diskussion själv)
 
Precis som @soom skriver. Vet inte hur vanligt det är, senaste åren har jag hållit mig till det jag vet är veganskt men mejlade tillverkare för över 5 år sen och då var det flera som uppgav att de använde animalier vid tillverkning/klarningsprocessen.
All must jag druckit de senaste åren har varit oklarnad, dvs "cloudy". Den bör väl vara vegansk?
 
Ok, så du tänker att du bryr dig mer om personerna som jobbar än tex regnskog som bränns ner osv? (Jag är inte ute efter att döma, bara nyfiken på hur tänket går).

För mig är det viktigt att Sverige har en egen livsmedelsproduktion. För mig är det viktigt att svenska lantbrukare kan leva på sina lantbruk. För om vi har en välfungerande livsmedelsproduktion i Sverige så kommer vi inte behöva importera livsmedel från andra delar av världen där de t.ex. hugger ner regnskogen. Det pågår t.ex. flera projekt i Sverige för att få fram en proteingröda som kan odlas i Sverige och ersätta sojan. Senast idag köpte jag gula linser som är odlade i Sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp