Hur många veganer känner du? (utbruten från Tips på kombinerad kött- veganmat)

honung

Trådstartare
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Ca 20-30% på mitt jobb är veganer och flera i bekantskapskretsen. Ännu fler vegetarianer och pescetarianer. Handlar nog mycket om i vilka sammanhang och sociala kretsar man rör sig i.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/
Varken känner eller känner till någon som är vegan, så i mitt umgänge jätteovanligt.
Antagligen därför dålig koll, var som sagt av nyfikenhet tvungen att läsa på pastaförpackning. Hade ingen aning om torkad pasta innehåll ägg eller ej ;)
 
Ca 20-30% på mitt jobb är veganer och flera i bekantskapskretsen. Ännu fler vegetarianer och pescetarianer. Handlar nog mycket om i vilka sammanhang och sociala kretsar man rör sig i.
Oj, så mycket! Ja såklart det handlar om det - kan man tycka. På jobbet är det dock en salig blandning av människor och bakgrunder, men de allra flesta har ju högskoleutbildning. Har inte fört någon statistik, men det är en brokig samling människor och tycker det borde dyka upp någon eller flera veganer men hittills inte.
 
Varken känner eller känner till någon som är vegan, så i mitt umgänge jätteovanligt.
Antagligen därför dålig koll, var som sagt av nyfikenhet tvungen att läsa på pastaförpackning. Hade ingen aning om torkad pasta innehåll ägg eller ej ;)

+1 på den. Veganism lyser med sin frånvaro i mina kretsar. De flesta äter blandad kost och ganska många vill lära sig laga och äta mer vegetariskt, och det pratas ibland i termer om vegetarisk mat. Det har passerat någon enstaka vegetarian på arbetsplatserna (sådär 1 av 50). Men aldrig nån som pratar om veganskt. För mig tar ordet "vegansk" plats i marknadsföringen av livsmedel som är överdriven, för råvaror och halvfabrikat där man svårligen tänkt att det inte skulle uppfylla kriteriet. Som iste till exempel.

Uppenbarligen är det lite olika kretsar.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Jag har två vegetarianer i min bekantskapskrets, men inga veganer. Är nyss fyllda 30 och nämna krets innefattar främst svenska och brittiska personer i ungefär samma ålder.

Vegan-trenden, eller vad man ska kalla det, är definitivt en sådan som hörs & syns så mycket att den kan misstas för att vara mycket större än den faktiskt är. De flesta undersökningar jag läst, och sådana läser jag ganska ofta i jobbet, brukar landa på att runt 2-4% identifierar sig som veganer. Sen är andelen som försöker äta mer grönt och mer växtbaserat enormt mycket större än så, och det är främst den trenden och den sortens kunder som företagen med vegan/växtbaserad-profilering tjänar pengar på.
 
Jag har två vegetarianer i min bekantskapskrets, men inga veganer. Är nyss fyllda 30 och nämna krets innefattar främst svenska och brittiska personer i ungefär samma ålder.

Vegan-trenden, eller vad man ska kalla det, är definitivt en sådan som hörs & syns så mycket att den kan misstas för att vara mycket större än den faktiskt är. De flesta undersökningar jag läst, och sådana läser jag ganska ofta i jobbet, brukar landa på att runt 2-4% identifierar sig som veganer. Sen är andelen som försöker äta mer grönt och mer växtbaserat enormt mycket större än så, och det är främst den trenden och den sortens kunder som företagen med vegan/växtbaserad-profilering tjänar pengar på.
Ja, jag tycker ju att andelen veganprodukter ökar och ökar i affärer och på menyer men jag känner inte en enda vegan. Däremot som både du och @sjoberga säger, de allra flesta äter och vill äta mer vegetariskt.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.

Samma här. Och då har jag ändå ett ganska "vegetariskt" umgänge. Halva min familj är vegetarianer. Tror att mer än hälften av kollegorna på min enhet som består av 20 pers är antingen vegetarianer eller pescetarianer. Och ett helt gäng av mina vänner. Ändå kan jag inte komma på en enda som är vegan.

Ska väl då tillägga att jag med vegetarian menar lakto-ovo.
 
Ja, jag tycker ju att andelen veganprodukter ökar och ökar i affärer och på menyer men jag känner inte en enda vegan. Däremot som både du och @sjoberga säger, de allra flesta äter och vill äta mer vegetariskt.
Det har också blivit alltmer av en hälsosymbol. Många antar att en produkt som marknadsförs som vegansk/växtbaserad är nyttig(are), även om så inte alltid är fallet.
 
Det har också blivit alltmer av en hälsosymbol. Många antar att en produkt som marknadsförs som vegansk/växtbaserad är nyttig(are), även om så inte alltid är fallet.

Precis, lite allt möjligt marknadsförs som veganskt oavsett om det är framtaget med ett syfte att vara specifikt veganskt eller inte.

Veganska skor låter liksom trevligare än plastskor, även om det är precis vad det är.
 
Jag har två vegetarianer i min bekantskapskrets, men inga veganer. Är nyss fyllda 30 och nämna krets innefattar främst svenska och brittiska personer i ungefär samma ålder.

Vegan-trenden, eller vad man ska kalla det, är definitivt en sådan som hörs & syns så mycket att den kan misstas för att vara mycket större än den faktiskt är. De flesta undersökningar jag läst, och sådana läser jag ganska ofta i jobbet, brukar landa på att runt 2-4% identifierar sig som veganer. Sen är andelen som försöker äta mer grönt och mer växtbaserat enormt mycket större än så, och det är främst den trenden och den sortens kunder som företagen med vegan/växtbaserad-profilering tjänar pengar på.
Jag känner inte ens en vegetarian 🙈
 
Det har också blivit alltmer av en hälsosymbol. Många antar att en produkt som marknadsförs som vegansk/växtbaserad är nyttig(are), även om så inte alltid är fallet.

Diskuterade faktiskt exakt detta med min nya blivande chef förra veckan. Rena självklarheter marknadsförs numera som veganska, tex rå mangojuice. Ja, såklart är ren mango veganskt...??? Men det ska liksom framhävas.

Fö har jag varit lakto-ovo i över 20 år men jag är oftast ensam om det, känner inte en enda vegan heller.
 
Precis, lite allt möjligt marknadsförs som veganskt oavsett om det är framtaget med ett syfte att vara specifikt veganskt eller inte.

Veganska skor låter liksom trevligare än plastskor, även om det är precis vad det är.
Var faktiskt inne på skoaffär idag och såg vegan-gummistövlar. Påminner mig om vänstervridna näbbstövlar typ 😅
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.

Jag har hyfsat manga veganer (och saklart annu fler vegetarianer) i min bekantskrapskrets, men a andra sidan ar val unga (hur lange ar man "ung"? :angel:) , universitetsutbildade folk i sodra London typ precis den typen av folk dar man forvantar sig att manga ar veganer.

Forutom veganska alternativ pa alla menyer sa har vi ocksa flertalet renodlade veganska resturanger i omradet.
 
Diskuterade faktiskt exakt detta med min nya blivande chef förra veckan. Rena självklarheter marknadsförs numera som veganska, tex rå mangojuice. Ja, såklart är ren mango veganskt...??? Men det ska liksom framhävas.

Fö har jag varit lakto-ovo i över 20 år men jag är oftast ensam om det, känner inte en enda vegan heller.
Ja, det är lite samma som med "glutenfri" och "naturlig", andra marknadsföringsord som det gått så mycket inflation i (framförallt i USA och UK) att de liksom förlorat sitt värde. De blir urvattnade termer som folk till slut slutar bry sig om.
 
SÅ avundsjuk! Jag är alltid enda veganen och nu tror jag inte ens jag har nån lakto-ovo-veg i min närhet.
Vet inte om det bara är en fördom jag har men jag bor i stockholm och kan tänka mig att fler är veganer/vegetarianer/pescetarianer här. Sen är det nog inte lika vanligt på andra arbetsplatser att så många som 1/3 är veganer/vegetarianer men inom min bransch är det vanligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp