Hur många veganer känner du? (utbruten från Tips på kombinerad kött- veganmat)

På förra jobbet fans det olika grader av vegetarianer och veganer. Varför dom valt det varierade från att dom tyckte dom mådde bättre, pga miljön och av etiska grunder.

Har även släktingar som har varit veganer pga hälsoskäl.

Har själv testat att vara vegan och även rawfood.
 
Jag känner till rätt många som är veganer och att vara vegetarian skulle jag säga är vanligt i min bekantskapskrets. Många av dessa har jag dock lärt känna under min studietid i Uppsala, bland bekanta från min uppväxtort är det betydligt ovanligare upplever jag.
 
Ja, alltså vad innebär det?
Vet inte riktigt. Det handlar ju om drycker som föredras "klara", jämför typ äppeljuice med en klar äppelmust. Letade i min mejl nu och hittade bland annat ett svar där det står att de använder gelatin för klarning men hur det går till vet jag inte.
 
Känner ingen vegan heller trots att jag har varit det själv, och har ätit vegetariskt i stort sett hela mitt liv. Känner en del vegetarianer men ingen vegan.
 
På jobbet är typ 50 % vegetarianer på min avdelning (universitet) och typ en handfull veganer. Privat är de flesta blandkostare men med fokus på fisk/skaldjur/grönsaksbaserad mat.
 
Vet inte riktigt. Det handlar ju om drycker som föredras "klara", jämför typ äppeljuice med en klar äppelmust. Letade i min mejl nu och hittade bland annat ett svar där det står att de använder gelatin för klarning men hur det går till vet jag inte.
När jag googlar på äppelmust står det på flertalet sidor att för att få kalla det för 'äppelmust' får inga som helst tillsatser användas. Det ska bara vara 100% äpplen.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Jag känner två stycken som är heltidsveganer på alla sätt man kan vara vegan på. Dock inte under graviditet då det första barnet tog en väldig skadad av vegankosten.

Sen vet jag några som i teorin gärna vill vara veganere men som hela tiden går över till att vara vegetarianer.
 
Känner ingen/känner inte till någon vegan. En vegetarian på jobbet, en i nära bekantskapskrets (men äter fisk så räknas kanske inte).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp