Hur många veganer känner du? (utbruten från Tips på kombinerad kött- veganmat)

Jag känner en vegan och några få vegetarianer, däremot en hel drös som äter väldigt mycket mer vegetariskt än vad jag gjorde när jag växte upp. Äter själv kött, men såklart även jag en hel del vegetariskt. Det är liksom mer naturligt nu.
 
Känner varken någon vegan eller vegetarian även om jag förstås stött på flera i olika sammanhang. Men jag är "arbetarklass" och bor på landsbygden, de som anammar den livsstil som inbegriper veganism flyttar vanligtvis till städerna så fort de blir myndiga.
 
Är själv vegetarian och har flera i bekantskapskretsen och på jobbet som är det i varierande grad. Däremot känner jag bara en eller två veganer, är osäker på om en av dem fortfarande är det.
 
Nää? Eller alltså jag vet ju att det finns grumlig äppeljuice också. Och klar. Men jag hade fått för mig att de som var klara var juice och att must alltid var grumlig.

Nu känner jag mig mer förvirrad än någonsin :D
De jag köper, tror de heter Innocent och Tropicana, är grumliga. Trodde de klara var nån fejkvariant, som inte får heta äpplejuice utan typ äppeldryck? Eller såna där hemska småförpackningar som ska spädas med vatten :crazy:
 
Privat känner jag inte någon som varken är vegetarian eller vegan. Vet minst två personer på jobbet som är vegetarianer dock, lär vara fler men jag är rätt ointresserad av vad andra äter. Skulle nog säga att mina arbetskollegor har högre utbildningar och många har bott i storstäder, medan jag privat uteslutande umgås med folk som har mer traditionella arbetaryrken och är från glesbygd. Vi kommer från en lantbrukarfamilj på pappas sida och på mammas var de fiskare, så både kött och fisk har liksom alltid varit naturligt hemma.
 
Jag känner någon ren vegetarian och några som äter ägg och mejeriprodukter men inte kött. Tror inte att jag har någon vegan i bekantskapskretsen, men jag äter väldigt sällan med folk så man vet aldrig. :)
 
Alltså jag brukar sällan fråga om folks matpreferenser så jag har ingen aning 🤷‍♀️. Jobbar mestadels själv nattetid, äter själv osv. Har inte direkt varit på nån social tillställning sen innan coronan där man kanske noterar vad folk äter och träffar i folk i andra sociala sammanhang än där det mat inblandat.
Så jag vet inte alls.
 
Alltså jag brukar sällan fråga om folks matpreferenser så jag har ingen aning 🤷‍♀️. Jobbar mestadels själv nattetid, äter själv osv. Har inte direkt varit på nån social tillställning sen innan coronan där man kanske noterar vad folk äter och träffar i folk i andra sociala sammanhang än där det mat inblandat.
Så jag vet inte alls.
Lite så. :D
 
Jag känner typ 10 veganer och är bekant med minst dubbelt så många. Den övervägande delen av min bekantskapskrets är laktovegetarianer.

(Kul kuriosa: känner också ett par ”road kill vegans” alltså som inte tar liv, men av både hälso- och resursskäl väljer att ta till vara på trafikskadade och sedan dödade djur. Så avslutade jag min veganbana när hälsan krävde det.)
 
Jag tycker det är relativt vanligt. Minst en person är vegan/vegetarian på varje tillställning man är på....
Vet flertalet i bekantskapskretsen som varit vegan 10+år... Vissa har varit vegetarianer sedan 70-talet...
 
Jag TROR jag känner till en vegan. Men är inte säker.
Sedan vet jag många som äter mest vegetarian- och veganmat för att de gillar det men de har inga problem att äta fisk eller kött vid speciella tillfällen.
Mest fisk om någon vän har fiskat själv
 
Jag äter växtbaserat, känner väl två till veganer och typ 4 l-o vegetarianer. Umgås inte med så mycket olika människor längre och är bara 5 fasta anställda på jobbet så :)
 
Jag själv var vegetarian i tonåren, tycker väl rent etiskt att det känns fel att äta kött, men började av lite av en slump att äta kött igen och sedan fortsatte jag av praktiska skäl/lathet. Sedan har jag en ganska problematisk relation till mat, därför har jag hållit det där och inte försökt mixtra/räkna näring för att det gränsar för mycket till att räkna kalorier och banta och det blir därmed triggande. Nu faller det sig dock så att min partner är vegetarian (var tills ganska nyligen vegan) och det blir mest praktiskt att äta samma, och gillar egentligen inte direkt kött/tanken på att äta det så det känns som en bra lösning.

Men HUR SOM HELST så upplever jag en viss skillnad, när jag var yngre var många vegetarianer och de mer hardcore djurrättsaktivisterna var veganer. Nu väljer fler bort mejeriprodukter och ägg av klimat- eller hälsoskäl snarare än av etiska skäl, och det finns ju också en större uppsjö av lättillgängliga alternativ. Så jag skulle säga att jag träffat mer veganer senare år, innan var en klick vegetarianer. Typ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp