Hur många veganer känner du? (utbruten från Tips på kombinerad kött- veganmat)

Jag känner en vegetarian som utöver det inte äter löpe. Kan ärligt säga att jag hade noll koll på löpe innan jag lärde känna henne.

Vi är ett gäng tjejer som träffas i byn regelbundet för mat och vin. Förr turades vi om att laga maten men har nu upptäckt hur mycket enklare det är att köpa pizza istället.

Jag är köttätare men måste säga att vegetarianens indiska gryta var nog det godaste jag någonsin ätit. :love:
 
Jag känner ett flertal veganer och ett gäng vegetarianer. Anledningarna varierar, men de flesta som är veganer är det av hälsoskäl, någon är det av djurskyddsskäl. Av de vegetarianer jag känner är de flesta lakto-ovo eller pescaterianer och där finns det också flertalet anledningar, men oftast är det djurskyddet eller för att det är onödigt att äta djur.

Brorsan och hans man är veganer, men de bor strax utanför London. Större delen av deras umgängeskrets är veganer! Men de är ju knappast några militanta AFA-medlemmar, utan snarare entreprenörer med egna bolag och fina karriärer. Brorsan har ingen som helst klimatångest och flyger runt i hela världen på daglig basis. Han tror att han kommer leva längre om han är vegan....
 
En hel del vegetarianer och ett par veganer bland vänner,bekanta och kollegor. Jag upplever det inte som ett dugg svårt att lösa matfrågan för vegetarianer, veganer är det lite knepigare med.
 
Är det bara jag som inte har någon vegan i min sfär? 🤔 Inte ens på arbetsplatsen där vi vid stormöten kan vara uppåt 100+ har vi någon vegan. Laktos & glutenintoleranta, vegetarianer och såklart vissa detaljallergier, men ingen vegan. Jag brukar vara den som antingen fixar maten själv, eller beställer catering så jag får alla listor som jag utgår från vid beställning. Inte heller privat har jag någon vegan i mina cirklar. Tycker att det verkar vara så vanligt med veganer i övrigt i samhället.

Och för att vara on topic - jag skulle nog satsa på buffé/plockmat.
Typ 1! Min ena moster är vegan, men det är nog den enda. Jag vet nån som är vegitarian och jag själv är väl lite av en flexitarian (av miljöskäl).

Resten verkar mest bestå av sånna där som äääääälskar kött, "ta inte kaninernas mat" etc.... :meh:
 
Jag har en närstående med svår mjölkproteinallergi, det är alltså mycket värre än laktosintolerans. Hen kan äta veganska produkter, och tycker det är toppen med vegansk glass. Men hen äter kött.
Maken och jag äter inte kött. Vi känner en del personer som är vegetarianer men inte någon som kallar sej vegan.
 
Har både veganer och vegetarianer i bekantskapskretsen. Av de vi umgås med till vardags är dock ingen vegan eller vegetarian i nuläget.
 
En vegan i den perifera bekantskapskretsen, någon som inte äter kött men allt annat, någon som inte äter annat kött än kyckling osv... Så lite olika varianter, men väldigt få. De allra flesta jag umgås med är allätare, men de allra flesta av dem kan tänka sig att äta både vegetariskt och veganskt då och då (liksom jag själv).
 
En vegan i den perifera bekantskapskretsen, någon som inte äter kött men allt annat, någon som inte äter annat kött än kyckling osv... Så lite olika varianter, men väldigt få. De allra flesta jag umgås med är allätare, men de allra flesta av dem kan tänka sig att äta både vegetariskt och veganskt då och då (liksom jag själv).
Fast det där är ju så konstigt. Jag är inte vegetarian men äter jätteofta vegetariskt. Bara för att man är allätare så måste man ju inte ha kött som proteinkälla varje dag?
 
Känner två, men de är "mest" veganer till kosten. De har t.ex. husdjur för nöjes skull...
En är modell och det blir svårt att kräva veganskt smink under uppdrag?

Men jag tycker det är jobbigt med veganer matmässigt. Svinjobbigt t.o.m. Kommer inte in i tänket.
Hade gjort mig till och gjort en kaka med vegan-äggpulver osv, och var korkad nog att tillsätta mammas honung... Puckat värre!

Det här var förvisso före covid. Men jag känner att post-covid, kommer jag tala om vad som serveras, sedan får alla ta med komplementera med det som passar.
Kan störa mig på att många veganska produkter är tillverkade i Långtbortistan. Känns inte som att jag litar på somliga länders märkningar heller.

Själv är jag ganska strikt närodlat och svensktarian.
 
Känner endast en vegan och ett par vegetarianer. Alla tre pga djurens välfärd.

Veganen var tidigare aktiv inom djurens rätt
 
Känner ett antal veganer, en stor mängd vegetarianer utöver det. Lägger jag ihop de två grupperna så blir det nog hälften av alla jag känner.

Jag tycker det är lätt att laga veganskt men så är jag själv lakto-vegetarian sen många, många år och mängden mjölk jag äter är är försvinnande liten så kosten närmar sig 'vegansk' (vegan är mer än bara kost. helvegetarisk kost är utan något animaliskt och ägg, mjölk etc är animaliskt). Däremot kollar jag inte upp om något är testat på djur, jag har inte helt hundra koll på alla färgämnen osv (nu är det mer sällan tex animaliskt rött färgämne än det var tidigare) och bryr mig inte så extremt mycket om det själv men ser inte det som problematiskt att ta reda på det om jag behöver.
 
Pastörisering är uppvärmning och har ingenting med eventuell filtrering och klarning att göra.
Nä, jag påstod inte det, jag har ju ingen kunskap om det utan det var mest en undran om det hade med saken att göra för skillnaden mellan klar och oklar äppeljuice. Men nu har ju flera sagt att det inte har med saken att göra så då har jag tagit in den kunskapen att det inte har med det att göra... :up:
 
Fast det där är ju så konstigt. Jag är inte vegetarian men äter jätteofta vegetariskt. Bara för att man är allätare så måste man ju inte ha kött som proteinkälla varje dag?
Nej, jag tycker inte det är ett dugg konstingt. Däremot har jag mött andra som tycker det eller som säger att de inte gillar vegansk mat för de är köttätare. Och DET tycker jag är konstigt. Som allätare äter jag ju allt, eller iaf det mesta, och skulle en specifik ingrediens inte finnas med i min mat en viss dag (som kött, fisk, mejeriprodukter) så är det ingen big deal. Men det finns andra, t.ex. min bror, som påstår att de "måste" ha kött varje dag, att de inte blir mätta annars osv.
 
Kan störa mig på att många veganska produkter är tillverkade i Långtbortistan. Känns inte som att jag litar på somliga länders märkningar heller.
Vilka produkter är det? Hör det så ofta men när jag läser på produkterna jag har hemma är de vanligtvis inte alls tillverkade långt bort. De mest typiska veganprodukter jag köper oftast är tillverkade i Sverige.

Bananer och te är väl bland det "värsta" jag köper, alltså som har fraktats längst, men det är ju inga typiska veganprodukter. Te och/eller kaffe dricker ju de flesta.
 
Nej, jag tycker inte det är ett dugg konstingt. Däremot har jag mött andra som tycker det eller som säger att de inte gillar vegansk mat för de är köttätare. Och DET tycker jag är konstigt. Som allätare äter jag ju allt, eller iaf det mesta, och skulle en specifik ingrediens inte finnas med i min mat en viss dag (som kött, fisk, mejeriprodukter) så är det ingen big deal. Men det finns andra, t.ex. min bror, som påstår att de "måste" ha kött varje dag, att de inte blir mätta annars osv.

Jag tycker att det känns fel att ersätta svenskt kött producerat av svenska lantbrukare (som jag vill stödja) med sojaprotein producerat på andra sidan jordklotet. Och jag tycker inte att bönor och linser är så gott. För mycket bönor mår jag inte bra av. Lite går bra t.ex. som i chili con carne men inte som ensamt protein.
 
Vilka produkter är det? Hör det så ofta men när jag läser på produkterna jag har hemma är de vanligtvis inte alls tillverkade långt bort. De mest typiska veganprodukter jag köper oftast är tillverkade i Sverige.

Bananer och te är väl bland det "värsta" jag köper, alltså som har fraktats längst, men det är ju inga typiska veganprodukter. Te och/eller kaffe dricker ju de flesta.

Allt med sojaprotein är producerat en bra bit från Sverige då soja inte trivs så bra i Sverige.
 
Jag tycker att det känns fel att ersätta svenskt kött producerat av svenska lantbrukare (som jag vill stödja) med sojaprotein producerat på andra sidan jordklotet. Och jag tycker inte att bönor och linser är så gott. För mycket bönor mår jag inte bra av. Lite går bra t.ex. som i chili con carne men inte som ensamt protein.
Finns produkter gjorda på svenska ärtor istället för soja. Peas of heaven.
 
Nej, jag tycker inte det är ett dugg konstingt. Däremot har jag mött andra som tycker det eller som säger att de inte gillar vegansk mat för de är köttätare. Och DET tycker jag är konstigt. Som allätare äter jag ju allt, eller iaf det mesta, och skulle en specifik ingrediens inte finnas med i min mat en viss dag (som kött, fisk, mejeriprodukter) så är det ingen big deal. Men det finns andra, t.ex. min bror, som påstår att de "måste" ha kött varje dag, att de inte blir mätta annars osv.
Jag gillar inte vegansk mat därför att jag tycker att det är ett helt ovidkommande kriterium för urval och optimering av mänsklig föda. Men jag äter veganskt emellanåt , helt enkelt för att rätten bara innehåller saker som skulle klassas som veganskt. Jag ser inte heller ren vegetarisk mat som ett meningsfullt mål i sig, utan det handlar om att få till en balanserad kost som smakar väl och att hålla ned totalmängden av vissa råvaror som påverkar klimatet negativt.

Men ska man servera många olika preferenser är buffé där man plockar ihop sin egen måltid överlägset. Så kan man ju hoppas att det finns ömsesidig respekt för att man har olika preferenser för vad man vill lägga på sin egen tallrik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp