Hur mår turridningshästar??

Rolle

Trådstartare
Hej!

Startade frågan under Tävla Islandshäst men flyttade tråden hit och hoppas att jag kommit rätt. Jag skrev då:

Nä, man ska inte dra alla över en kam, de flesta turridningsfirmorna är förhoppningsvis seriösa och vårdar/tränar sina hästar. Det är de skämmande exemplen som man minns och lägger märke till, hästar som gått på turridning 3-4-5 och 6 år och är helt utbrända både psykiskt och fysiskt. Är det inte dags att sätta upp riktlinjer för hur turridningshästar ska skötas och då inte bara det som djurskyddslagen säger om byggnader och förvaring m.m.
Detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag sett en del skrämmande resultat efter lång tid som turridningshäst (inte jag alltså utan hästar)

Det finns ju bestämmelser för att godkännas av Svenska IslandshästFörbundet (SIF) som säger:



Tilläggsnivå - Turridningsföretag

För att få anslå tilläggsskylten "Turridningstall" ställs speciella krav som rör personalens utbildning samt hästarna:


Tilläggsskylt "Turridningstall"

Krav på turridningsföretag
Verksamheten skall vara besiktigad och godkänd av den kommun där verksamheten bedrivs. Erforderligt tillstånd från miljö- och hälskoskyddskontor skall finnas. Kopia av detta insänds till SIF.

Jordbruksverkets och djurskyddsbestämmelsernas föreskrifter och allmänna råd för djurhållning skall följas.
Företagsförsäkring, inkl olycksfall och ansvar skall finnas. Även turledare skall vara olycksfallsförsäkrad. Kopia insändes till SIF.
Verksamhetsansvarig skall vara av SIF diplomerad ridledare (eller högre utbildning) . Övriga som är engagerade i verksamheten skall ha dokumenterad hästvana och samtliga skall infria de krav som försäkringsgivare ställer.
Personer som leder turridningsgrupper skall vara medlemmar i SIF och vara minst 18 år.
Vid all uppsutten verksamhet skall hjälm användas av både ledare och deltagare.
Islandshästar som används i turridningen skall:
vara registrerade/registreringsbara i SIF
vara i lagom hull
vara erforderligt tränade för att klara uppgiften
vara helt friska och ej visa några tecken som kan tyda på sjukdom eller skador

   10. Turridningsföretag skall första året betala en licensavgift till SIF om 250 kr, därefter 125 kr per år, exklusive licensavgiften för grundnivån, godkänd anläggning. Licensavgifterna gäller för nästkommande tolvmånadersperiod.  



Tycker inte det säger så mycket om hur hästen mår, undrar om det finns någon godkänd som låter hästen gå 4-8 timmar om dagen år ut och år in, sen spelar det ingen roll om stall och dylikt är enligt djurskyddslagen, är den hästen okey fysiskt och psykiskt??
Vill bara få en lugn och saklig debatt i frågan som kanske kan mynna ut till en motion till förändring av licenskraven till SIF.

Vänligen
Rolle på Österlen
 
Om jag förstått det hela rätt så utövar inte SIF någon kontroll över att man verkligen följer de regler man lovat att följa. En certifiering tycker jag förutsätter någon form av kontroll.
 
Kan bara hålla med. Speciellt med tanke på att det finns av SIF "godkända" turridningsställen som blivit fällda för vanvård av sina djur. Att de kan fortsätta vara auktoriserade är rena skämtet. :mad:
 
Jag var i början av min islandshäst tid aktiv i en turridningsfirma. Ägaren såg och ser änn idag bara pengarna i denna verksamhet och kör därför helt slut på hästarna.

Döm om min förvåning då dom vart auktoriserade av SIF. Det är dock inte bara jag som varit på både Sif och även anmält vanvård av hästarna och avsaknad av vindskydd/ligghallar för hästarna.

Det står till och med i lagen att hästar som är ute mer än 12 h per dygn ska ha tillgång till ligghell alternativt vindskydd men dessvärre har det så vitt jag hänt inte hänt något ännu. Tyvärr.

Det som jag bekymrar mig mest är att det inte finns någon lag om hur mycket hästarna användas per dag i verksamheten. Dom kan gå 7-9 h per dag från april-sep och det är inte rimligt. Tänk hur dessa hästar måste lida psykiskt?! För att inte tala om fysiskt...stela som furuplank i sidorna och tölt är det inte att tala om utan grisepass för det mesta.

Nä fram för lite närmare granskning av dessa företag! Jag är positiv till att göra "överaskningbesök" för att undersöka hur det egentligen är med hästarna och uppstallningen av dom.

Kan man inte innom SIF starta en frivillig grupp som kan ställa sig till förfogande och åka och kolla upp firmorna någon gång per år?

Anneli
 
Varför skulle turhästar må dåligt. Det finns nog fler privata hästar som far illa. Dom är det ingen som ser. Om hästens rids ute på tur flera timmar varje dag under sommarhalvåret tar den mindre stryk av det än att ridas 1 -2 gånger i veckan året runt. Om en turhäst "grisepassar" så beror det på att ryttaren inte kan. Om du sätter upp en van ryttare så ska du nog se att den töltar. Men en klok turhäst gör inte mer än vad den behöver. Att en häst går som turhäst hela sitt liv är inte så farligt. Vet flera som har gått och som går som är 20 år och friska som nötkärnor.
Mia
 
Är det klokt att låta en häst bli riden 7 h per dag under sommarhalvåret? Sedan stå och låta musklerna försvinna under vintern och helt plötsligt när våren kommer ridas 7 h per dag utan att få en chans att bygga upp musklerna på ett skonsamt sätt. Det är inte sunt anser jag.

Vi har inte påstått att alla turfirmor behandlar hästarna illa. Men dom som gör det måste man kunna kolla upp särskillt dom som erhållit SIF auktorisation!

Om du tror att du kan få en häst att tölta bara för att du är van så var så god och gör det....men alla hästar har olika förutsättningar för tölt. Med mycket träning skulle nog alla dessa hästar kunna tölta jag lovar!!!

Vi hade ut en erkännt duktig tränare och hans kommentar om bla en av hästarna var att den hade 2 ½ gångart...låter roligt eller hur?! Och tölt var inte en av dom....

Nä fram för kontroller av dessa företag så det blir någon ordning!!! Dom flesta är seriösa och duktiga men det finns alltid rötägg det är bara att inse. Dessa existerar också bland privathästarna det är alla medvetna om, men tyvärr kan man inte kontrollera alla hästägare.

Anneli
 
Det är nog så att dom går under vinterhalvåret oxå. Men inte alls lika mycket. De får norg en välbehövlig vila. Om du har turridningshästar så vill du ha hästar som inte tar ut för mycket. För de flesta kunder kan inte rida. De firmer som jag varit på har hästar av alla de slag. Sen är det ju så att alla hästar inte passar som turhästar, lika som att alla hästar inte passar på en ridskola. Så man lär ju anpassa hästarna efter ryttarna. Har själv 2 st som gått på tur. Den ena såldes snabbt eftersom hon inte funkade. Hon springer för mycket, trevlig att rida för en van ryttare. Den andra har gått som turhäst i13 år. Han är en mycket snäll herre. Trevlig för alla men tar inte ut sej mer än han behöver. Måste sticka och jobba nu men återkommer. :)
 
Det är nog så att dom går under vinterhalvåret oxå. Men inte alls lika mycket. De får norg en välbehövlig vila. Om du har turridningshästar så vill du ha hästar som inte tar ut för mycket. För de flesta kunder kan inte rida. De firmer som jag varit på har hästar av alla de slag. Sen är det ju så att alla hästar inte passar som turhästar, lika som att alla hästar inte passar på en ridskola. Så man lär ju anpassa hästarna efter ryttarna. Har själv 2 st som gått på tur. Den ena såldes snabbt eftersom hon inte funkade. Hon springer för mycket, trevlig att rida för en van ryttare. Den andra har gått som turhäst i13 år. Han är en mycket snäll herre. Trevlig för alla men tar inte ut sej mer än han behöver. De allra flesta turfirmor tar hand om sina hästar det är deras leverbröd. Avarter kommer kan nog inte SIF stoppa utan det måste djurskyddet i varje kommun ta hand om. För de turfirmor som missköter sina hästar skiter i vad sif säger, tyvärr.
Mia
 
Denna firma tar slut på sina hästar jag vet vad jag talar om jag har ju själv arbetat där! Kom igen när du vet vad du talar om är du snäll.

Detta är alltså en auktoriserad turridningsfirma jag pratar om med allvarliga brister i sin hästhållning!!!

Anneli
 
Varför skulle turhästar må dåligt. Det finns nog fler privata hästar som far illa. Dom är det ingen som ser

Det är säkert många privathästar som mår dåligt också men det här är fråga om affärsverksamhet som har pengar i första prioritet och inte hästarna.

Om du sätter upp en van ryttare så ska du nog se att den töltar

Hur van då, en auktoriserad tränare eller...Ska inte en normalryttare kunna klara av att tölta ?

Som jag nämnde är nog de flesta firmor seriösa men det är alltför många som inte är det. Har sett mängder med exempel på hästar som efter turridningstjänst är helt slut mentalt och med förtvinade muskler. Man ser i ögonen att det inte stämmer, bara tomhet....

Att en häst går som turhäst hela sitt liv är inte så farligt

Nä inte om den får sina viloperioder och rids emellanåt av kunnig ryttare och får den vård och omsorg som den behöver, så hur vet du att alla turridningshästar får det?

Nu vet jag inte om jag missförstod dig, ber om ursäkt för det om så är fallet, men jag uppfattade som om att du anser att det inte är några problem alls med hästar som går på turridning och att denna debatt är meningslös ?

Jag och tydligen fler har negativa erfarenheter från vissa näringsidkare inom branschen, även från de som arbetat för viss oseriösa firmor har samma erfarenhet. Jag skulle kunna räkna upp flera exempel på hästar och deras diagnos (av veterinär och annat fackfolk) men det bör och ska vi inte nämna här.
Mitt syfte är att få argument för och emot och kanske av det få fram en handlingsplan framöver för att hantera problemet, som faktiskt existerar.

Rolle på Österlen
 
Man ska ju inte dra alla över en kam, men det är inte utan anledning som många turridningsfirmor fått dåligt rykte. Tycker inte att det är det bästa liv en häst kan ha. Jag har en islandshäst som har gått på turridning till och från (innan jag köpte honom) och klarat detta förvånansvärt bra, men jag tycker det är skönt att kunna säga att han aldrig mer kommer att gå på tur. Det är inte det minsta utvecklande eller stimulerande för hästarna att gå på ett långt led med nybörjare på ryggen. Många hästar går dessutom flera turer om dagen, vilket är slitsamt. Dessutom är det så med islandshästar att gångarterna kan försämras, eftersom det är en massa människor som inte vet vad de gör som bara åker runt på dem. Jag vet t ex en häst som inte töltar längre, utan bara grispassar. En annan häst, som egentligen var världens snällaste, tröttnade en dag och började slänga av sina ryttare. Jag har själv funderat på att utbilda mig inom islandshästvärlden, men en sak är säker, jag kommer aldrig att anordna turridning!
 
Det finns ju bestämmelser för att godkännas av Svenska IslandshästFörbundet (SIF) som säger:

Man behöver ju dessutom inte vara auktoriserad av SIF för att få driva turridningsfirma, det kan vem som helst göra. Det är endast en liten del av turridningsfirmorna som faktiskt är auktoriserade, vad alla de andra håller på med är ännu svårare att kolla.
 
Detta blir ett lite onödigt inlägg av mig, men jag vill ge min syn på saken.

Jag kan ingenting om islandshästar.
Jag har i flera år velat lära mig, och för 2 år sedan började rida kurs hos ett sk auktoriserat företag, med en godkänd B-instruktör. Jag hade betalat för 10 ggr, men jag red 6 gånger där, sedan klarade jag inte mer. Att jag inte slutade på en gång, det ångrar jag, men jag trodde att det skulle bli bättre hela tiden.

Hästarna hade ont, de bytte sadel mellan olika hästar vilket resulterade i onda ryggar, de hade hål i muskulaturen, de var stela, gamla, och en av hästarna har svår spatt, var utdömd och skulle gå till slakt när en privatperson ägde den. Företaget köpte upp denna häst för 2000 kr, och den är nu en av de mest använda hästana där, bara för att den är så "lugn" den går så stappligt...


En annan stor anledning att jag inte klarade av att gå klart kursen var att hästarna var så oridna. Jag gick kursen på hösten, hästarna hade betat på sommaren, hade inget flås riktigt, utan våra lektioner gick ut på att "rida igång" deras hästar så de skulle ha flås till vinterns turridningar. Vi betalade för att sätta igång hästarna (!)
Detta hade varit ok om vi hade kunnat få rida kurs under hela året och utvecklas med hästarna, men kursen slutade lämpligt vid juletid, och sedan drar de igång verksamheten efter jul, de tar med turister till fjälls osv

Hästarna var ju så oridna och i dålig kondition att de ej orkade bära upp en ryttare, utan de försökte hela tiden smita undan genom att rusa, varvat med att stanna och inte vilja gå framåt.
Det kändes som man var nybörjare på tjuriga ponnisar

Att lära sig tölt var de anledningen jag gick kursen, men det närmsta vi kom vara att stå i tre punktssits hela lektionen igenom, för instruktören sa att hästarna blev lugnare och sprang inte lika mycket om vi red så.

Två incidenter var droppen,
Ena gången red vi ut, jag fick en gammal häst, närmare 25 år, och tempot var högt i skogen, när vi kom hem så stod hästen och tokflåsade, hur länge som helst, jag tog av sadeln, tränset, jag strechade och borstade, och hästen flåsade fortfarande när jag var redo att åka hem.
Jag tyckte ju att tempot var högt när vi red i skogen, men jag litade på att instruktören visste hur mycket hennes hästar klarade, vad de var redo för, så jag följde med, dum som jag var.
Det var hemskt att se den hästen vara helt slut när vi kom tillbaka.

Den andra saken som hände var att vi skulle rida lektion på banan, och en av hästarna som var med var rejält halt, den ville inte stödja på ett framben. Instruktören struntar i det och sätter upp en överviktig ryttare på ryggen, och låter henne rida hästen 2 varv på banan, det 3 : e varvet får jag nog och säger:
"men den där hästen kan man ju inte rida på, den har ju rejält ont"

Då fräser hon åt mig: " Det bestämmer jag"

Och låter hästen demonstrativt gå ett varv till runt banan.

Då fick jag nog och åkte aldrig mer dit.

Att uppenbart strunta i hästens välmående är inget jag vill stå och betala för

Visst, detta är säkert inga riktiga skräckhistorier, nog är det säkeert värre på både kommunalt ägda ridskolor som andra islandshäst företag, men det är inget jag vill stödja eller uppmuntra genom att betala. Att så uppenbart strunta i att hästarna har ont tycker jag är helt horribelt.

Så jag skulle gärna se hårdare kontroller av firmorna.

Ett stort plus är ju att dessa hästar fick gå ute hela dagen och hade ett stall att gå in på till natten, ridskolan här har sina hästar ute 1 timme /dag vilket ju är alldeles för lite

Det var min lilla erfarenhet av islandshästar, jag skulle gärna vilja lära mig mer om dem, men inte under sådana villkor, tyvärr, det är en jättetrevlig ras.

Visst kan sådant här förekoma på vilken riskoleverksamhet som helst, men på andra ridskolor finns det fler ögon som övervakar verksamheten, detta turridningsföretag har ju många människor i omlopp som bara träffar hästarna högst 10 gånger, och de riktar ju in sig främst på turridning, med nya ryttare hela tiden som inte ser hur hästarna har det.

Jag ber om ursäkt om jag hoppat in med ett onödigt inlägg i debatten
 
Det var absolut inget onödigt inlägg. Jag hoppas verkligen du och alla andra som stöter på liknande djurplågeri anmäler företaget, ju fler anmälningar dess större chans att kommunen gör något åt det.
 
Hej!

Liknande skrämmande och värre händelser har jag hört. Det är särskilt tråkigt när någon vill prova på Islandshäst och möts av den beskrivna situationen.

Det framgår inte var i landet du bor men här nere där jag bor finns det gått om seriösa Islandshäst stall som jag gärna rekommenderar..... privat.

Vad jag är ute efter med denna tråd är bl.a. att komma åt de som har Islandshästar för att tjäna pengar i första hand, inte de som har Islandshästar för att de älskar hästen i första hand och försöker få det att gå runt.

Rolle på Österlen
 
Herregud! Anmäl dem för djurplågeri! Sådär får det bara inte gå till...

Men jag vill bara säga en liten sak. Bara för att hästen är 25 år så behöver det inte betyda nånting. Jag vet åtminstone 2 islandshästar som är i den åldern och båda är mycket välskötta och kanske tom piggast och med bäst kondis i sina resp stall. Islandshästar lever länge och sköts de väl så är det inte alls säkert att de skulle vara lyckligare som pensionärer. Men det är ett sidospår som kanske inte riktigt hör hit!
 
Nog tycker väl jag också att 25 år inte är någon ålder, jag red en häst som då var 29 år, han lever än och är idag 34 år, pigg och kry

Det gäller bara att hålla dem i en god kondition. Denna isis var tyvärr i en dålig kondition, han var helt slut, hela kroppen hävde sig upp och ner, han stod som i fångställning och avslastade sig när vi kom hem till stallet, hemskt!

Att jag inte anmälde dem... hmm
tyvärr tror jag inte att det skulle ge så mkt.
Hästarna har vinskydd, stall, de har bvattenoch får mat. De är inte toviga i pälsen, smutisga eller magra.

Jag väljer att bojkotta dem och råder ingen att åka dit. Jag vill inte att de skall tjäna pengar på att utnyttja de stackars hästarna.

tyvärr är det alltför för många männsikor inom olika hästdiscipliner som tjänar pengar och skor sig på hästarnas bekostnad, de ser inte hästen som en individ, utan som en penning grundande inkomst, och jag tycker det är sorgligt
för det finns mycket man inte kan köpa för pengar kärlek och vänskap till exempel
 
Svar: Att jag inte anmälde dem... hmm
tyvärr tror jag inte att det skulle ge så mkt.
Hästarna har vinskydd, stall, de har bvattenoch får mat. De är inte toviga i pälsen, smutisga eller ma


Det är just det som är problemet ser dom inte ut att vara vanvårdade är det oerhört svårt att göra något åt!
Att hästen blir använd i verksamheten trots att den är halt eller har kronisk bronkit och håller på att hosta ihjäl sig är svårt att bevisa. Det är nog oerhört många oseriösa firmor som fifflar med bokföringen mm och då är det svårt att bevisa att just den hästen används.

Men på något sätt måste man komma åt dessa firmor!

Anneli
 
Om alla som ser att det inte går rätt till gör en anmälan så är det större chans att komunen till slut gör något och tar anmälningarna på allavr. Det äer svår att borse från tjogvis med klagomål från olika personer.
 
i ena stallet där jag tillbringar min tid har dom turridning där kallas turhästarna "hjältarna" och sköts bättre en många andra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp