Hur mår turridningshästar??

Det är väl kanske tur att alla firmor inte är oseriösa, jag känner inte riktigt igen den beskrivning du ger. Har själv varit behjälplig på en turridningsfirma som även gav lektioner och kurser.

Turerna var 2 timmar långa, och hästarna fick endast gå 2 turer per dag med vila mellan varje tur. Skulle den användas på lektion så blev det endast 1 tur och inget mer, eller om den haft en större ryttare med mer tyngd så gällde också 1 turs regeln.

Hästarna hade 2 viloperioder, 2-3 veckor under sommaren samt även under vinter vid jultid. Om sen någon häst behövde extra vila, så fick den det. Hästar som verkade få problem med tex gångarter eller annat, användes endast av turledare. Inga galopper under dessa turer, utom i enstaka fall då man kände kunderna väl och visste deras kapacitet. Under turen deltog max 8 ryttare, samt till dessa 2 turledare. 1 som hela tiden hjälpte de deltagare som behövde stöd och hjälp under vägens gång, och den som red längst fram fick delatagarna inte rida förbi.

Jag hade även 1 kväll i veckan med lektion, barn och ungdomsgrupper samt en nybörjar vuxen grupp. De flesta av eleverna blev kvar länge, flyttade dom så var det inte av missnöje utan av andra skäl.

Jag har fortfarande kontakt med dessa ägare, trots att de flyttat på annat håll med sin verksamhet. Samtidigt så ser vi lite olika på skötsel och vård av häst, tröskeln är olika vad vi ser som vanvård. Men om man har synpunkter på skötsel och vård, så är det mest naturligt att tala med människorna på plats kanske kan dom förklara varför saker är på ett visst sätt.

Man skall inte blunda för vanvård, sen är det mer en fråga om hur man hanterar den. Det viktiga är påvisa att man uppmärksammat saker och ting, men börja i rätt rikting.
Får man inget gehör från ägarna, kan man naturligtvis gå vidare med sin frågeställning till miljö och hälsa i sin/verksamhetens kommun.

Denna firma är inte SIF auktoriserad, dom tycker inte att den stämpeln är något värd fn. Själv skulle jag helst se en auktoriserad firma, som kontrolleras regelbundet av personal underställda av SIF. Dessa kontroller skulle vara oanmälda såväl dag som kvällstid, vår, vinter sommar eller höst. Vid brister skulle detta sättas på en lista, ungefär som den information vi kan få av etiska nämnden. Men detta skulle kunna vara tillgängligt hos tex konsumentrådgivare, det är ju trots allt dit folk vänder sig för att titta på om service och produkt är bra.
 
Det är väl kanske tur att alla firmor inte är oseriösa, jag känner inte riktigt igen den beskrivning du ger. Har själv varit behjälplig på en turridningsfirma som även gav lektioner och kurser.

Nä, men precis som jag och flera med mig har upptäckt är det inte alla som är seriösa. frågan är hur man ska komma åt problemet. Att anmäla när man ser något som inte stämmer skulle nog inte fungera eftersom det är som du skriver, olika människor har olika syn på vanvård och det skulle nog resultera i många onödiga anmälningar.

Du skriver också att det finns de firmor som inte är SIF auktoriserade eftersom det inte är värt något eftersom det inte följs upp och reglerna säger inget hur hästen ska må förutom hullet och hur byggnader ska se ut...

Vad som behövs är större trovärdighet på auktorisionen. Jag tror att den vägen man måste gå är via våra lokalklubbar diskutera fram förslag som man kan lämna som motion till SIF:s årsstämma. Men jag tror att det är viktigt att man gör något åt det annars blir det ingen förändring. Jag anser också att den som inte engagerar sig är lika skyldig till missförhållanden som de som utför den, att bara se på och inte reagera gör inte att man är oskyldig.

Rolle på Österlen
 
Har varit på ett turridningsställe där hade hästarna det jättebra
 
Jo, du har nog rätt, regler kan behövas sättas och menar du då så "självklara" som att ingen häst ska behöva gå när den är halt eller har ont, hästarna ska inte gå mer än 3 timmar isträck med utan längre sammanhållen paus (el. 4 h vid tur men då med fika paus)osv.?

Har själv bara goda erfarenheter av turridningsfirmor...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp