Hur maximera tiden för att utveckla ryttare och häst

En tanke som slog mig är att de flesta elitryttare inte mockar, släpper ut/in, packar höpåsar men de utvecklas inom ridningen ändå. Många av dessa får sina hästar "påklädda" i ridhuset, färdiga att sittas upp på.

De har alla börjat någonstans. Och redan lärt sig mkt i de flesta fall.

Utöver att blir man elit verkar man ha vilja, mental uthållighet etc.
det går ju att träna sånt utan hästar helt. Men det kan vara bra att ungdomar börjar ordentligt och lär sig allt.

Sen finns det elitryttare som har Enorma kunskapsluckor i hur djur fungerar.

Vill man bli ryttare eller hästmänniska(som också kan vara en jäkligt bra ryttare) får man fråga sig..
 
@BusBarro De flesta (och de bästa) har dock börjat från botten med mockning, borstning osv. Då läggs en nödvändig grund i att se hästens välbefinnande mm som är ett vinnande koncept. Men visst finns det ryttare också-som kan rida-men intet mer än så.

Absolut, det är jag väl medveten om. Det jag ville knyta an till i tråden var att någon skrev att om man inte tex mockar sin hästs box kan man missa något avvikande hos hästen. Detta gäller ju självklart även "proffsen" då de missar detta när de har andra personer som gör detta åt dem.
 
De har alla börjat någonstans. Och redan lärt sig mkt i de flesta fall.

Utöver att blir man elit verkar man ha vilja, mental uthållighet etc.
det går ju att träna sånt utan hästar helt. Men det kan vara bra att ungdomar börjar ordentligt och lär sig allt.

Sen finns det elitryttare som har Enorma kunskapsluckor i hur djur fungerar.

Vill man bli ryttare eller hästmänniska(som också kan vara en jäkligt bra ryttare) får man fråga sig..

Jag håller med dig att grunderna behöver man ha för att bli framgångsrik. Du behöver ha kunskap om sund hästhållning för att bli en duktig ryttare (anser jag).
Jag bara menar att om man inte mockar sin hästs box utan köper in den tjänsten för att känna att man ska ha mera tid till att utveckla ridningen eller sin mentala förmåga tycker inte jag det är något fel med det.
 
Absolut, det är jag väl medveten om. Det jag ville knyta an till i tråden var att någon skrev att om man inte tex mockar sin hästs box kan man missa något avvikande hos hästen. Detta gäller ju självklart även "proffsen" då de missar detta när de har andra personer som gör detta åt dem.

Jag är ganska säker på att deras stallpersonal inte missar detta avvikande faktiskt och rapporterar detta till ryttaren.
 
Absolut, det är jag väl medveten om. Det jag ville knyta an till i tråden var att någon skrev att om man inte tex mockar sin hästs box kan man missa något avvikande hos hästen. Detta gäller ju självklart även "proffsen" då de missar detta när de har andra personer som gör detta åt dem.
Diskussionsunderlaget var vad man hade velat skulle försvinna. Inte köpa bort utan försvinna helt. Mitt svar var att all den informationen jag får från box, in och utsläpp och fodringar vill jag inte vara utan. Hos proffsen eller om man som privatperson köper bort det arbetet så får man ju hoppas att hästskötaren inte hade missat all den informationen utan att de ser och vidarebefordrar till berörd part.
 
vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp
Frågan är då om det egentligen är normaltid, men att du upplever arbetet som onödigt och därmed alltför tidskonsumerande - eller om ni verkligen lägger "sjukt mycket tid" på det och i så fall behöver rationalisera och effektivisera arbetet, tex så som många redan föreslagit med lösdrift etc. Rationell, effektiv hästhållning är vardag för många.

Hästar är för övrigt inga tävlingsmaskiner. De är levande varelser och den dagliga skötseln är oerhört givande på många sätt. Du utvecklar relationen till hästen och lär dig läsa av den. Att mocka är inte bara att lasta ut dynga; utan att samtidigt konstatera om det är normalt eller om något avviker. Att fodra är inte bara att servera mat; utan att samtidigt konstatera om allt är normalt eller om något avviker. Att släppa hästen in och ut är inte bara en transportsträcka ;utan att samtidigt konstatera att allt är normalt eller om något avviker. Att rykta hästen är inte bara att göra den ren; utan att samtidigt konstatera om allt är normalt eller om något avviker.

Hästar skickar inte sms när de mår dåligt; hästägaren söker tecken i vardagen på avvikande mönster för att snabbt kunna sätta in vård. En stökig box, kvarlämnat foder, lösare avföring, ett oroligt beteende, en varm hov, en svullen kota, en häst som rullar eller kastar sig oroligt, en hälta, etc.

Det kan var "sjukt mycket tid" som är väl investerad.
 
Jag har gått över till lösdrift, det gjorde jag 2009 efter att ha haft på box i 10 år och skött allt själv.
Lösdriften mockas, både ligghallarna och hagen. Vi fyller på vatten (med slang i frostfria baljor) och fodrar 2-3 gånger per dag (frukost och eftermiddag ges av oss och personen som bor på gården, nattfodring sker med grind), det tar typ 15 minuter om man har bråttom. Dessutom är vi 3 personer som hjälps åt, så jag har 3 dagar i veckan, de andra dagarna kan jag lägga 100 fokus på mina hästar.

Men en lättskött lösdrift är inget man snyter fram sådär, jag hade aldrig klarat leriga hagar eller att släpa vatten i hinkar, det blir ju jobbigt och tar tid. Sen är det ju många som inte vill ha hästarna på lösdrift, men det är nog ofta för att man har en dåligt skött lösdrift i tanken.
 
Frågan är då om det egentligen är normaltid, men att du upplever arbetet som onödigt och därmed alltför tidskonsumerande - eller om ni verkligen lägger "sjukt mycket tid" på det och i så fall behöver rationalisera och effektivisera arbetet, tex så som många redan föreslagit med lösdrift etc. Rationell, effektiv hästhållning är vardag för många.

Hästar är för övrigt inga tävlingsmaskiner. De är levande varelser och den dagliga skötseln är oerhört givande på många sätt. Du utvecklar relationen till hästen och lär dig läsa av den. Att mocka är inte bara att lasta ut dynga; utan att samtidigt konstatera om det är normalt eller om något avviker. Att fodra är inte bara att servera mat; utan att samtidigt konstatera om allt är normalt eller om något avviker. Att släppa hästen in och ut är inte bara en transportsträcka ;utan att samtidigt konstatera att allt är normalt eller om något avviker. Att rykta hästen är inte bara att göra den ren; utan att samtidigt konstatera om allt är normalt eller om något avviker.

Hästar skickar inte sms när de mår dåligt; hästägaren söker tecken i vardagen på avvikande mönster för att snabbt kunna sätta in vård. En stökig box, kvarlämnat foder, lösare avföring, ett oroligt beteende, en varm hov, en svullen kota, en häst som rullar eller kastar sig oroligt, en hälta, etc.

Det kan var "sjukt mycket tid" som är väl investerad.

Utöver det kan man också lära sig läsa hästar i olika situationer och öka sin kommunikation om man tex mockar med hästen i boxen, ser hur den agerar vid fodring, när man leder till och från hage etc.
 
Utöver det kan man också lära sig läsa hästar i olika situationer och öka sin kommunikation om man tex mockar med hästen i boxen, ser hur den agerar vid fodring, när man leder till och från hage etc.
Precis; att umgås i vardagen, utveckla relationen, kommunikationen och sitt öga för hästen. Bara en sån sak som att stryka med handen över hästens kropp och ben, för att få en känsla för vad som är normalt och sen kunna reagera direkt för en svullnad eller värmeökning - samtidigt som hästen uppskattar beröringen och närheten och förtroendet växer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 044
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 642
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 426
Senast: vtok
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp