Hur maximera tiden för att utveckla ryttare och häst

Anders680

Trådstartare
Hej
Vi är en familj som är mycket aktiva i hoppning och undertecknad är väl den som hänger på och hjälper till så gott man kan. Jag kommer oftast med ett "utifrån perspektiv" och ser att vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp mm. Jag tänkte såhär - om man skulle kunna få bort så mycket arbete som möjligt vilket inte direkt utvecklar ryttaren o hästen - och den tiden man då får över - lägga den på saker som direkt utvecklar ekipaget. Enkelt att säga och skriva såklart. Att köpa bort detta är ju en lösning som jag gissar en del gör, men då görs ju uppgifterna bara av någon annan och arbetet finns ju kvar. Jag tänkte fråga detta forum - vad skulle ni vilja se för rutinarbete som man bara skulle vilja "försvinna"? Såklart jag någon idé men är det många med samma så går det ju att lösa bättre ihop. Någon som vågar utmana o skriva något?
 
Jag har mina på lösdrift.
Fyller på halm i ligghallen under vintern för att få en ren bädd och mockar ur med traktor på våren.
Har fritillgång på grovfoder, alltid halm och fyller på med hö morgon och kväll, skulle säkert räcka med en gång dag men har mycket vilt som springer här.
Jag bär inget vatten utan använder vattenslang, finns ju vattenkopp för att ha i hage oxå.
Krubbmat fås inne vid ridning.

Annars är ju alternativet att kolla på aktiv stall.
 
Hej
Vi är en familj som är mycket aktiva i hoppning och undertecknad är väl den som hänger på och hjälper till så gott man kan. Jag kommer oftast med ett "utifrån perspektiv" och ser att vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp mm. Jag tänkte såhär - om man skulle kunna få bort så mycket arbete som möjligt vilket inte direkt utvecklar ryttaren o hästen - och den tiden man då får över - lägga den på saker som direkt utvecklar ekipaget. Enkelt att säga och skriva såklart. Att köpa bort detta är ju en lösning som jag gissar en del gör, men då görs ju uppgifterna bara av någon annan och arbetet finns ju kvar. Jag tänkte fråga detta forum - vad skulle ni vilja se för rutinarbete som man bara skulle vilja "försvinna"? Såklart jag någon idé men är det många med samma så går det ju att lösa bättre ihop. Någon som vågar utmana o skriva något?

Vi är två heltidsarbarbetande ryttare med egen gård och fyra hästar. Bara det faktum att vi själva har kunnat planera vår logistik gör att kringarbetet minimeras kraftigt ovh vi kan lägga tiden på att rida och träna. När vi renoverade vårt stall hade vi tre hästar inhyrda i ett annat stall. Där tog det nästan två timmar att mocka, fixa mat och vatten till dem dagligen. Med fyra hemma tar det sammanlagt ungefär 25 minuter. Hela den tidsvinsten beror alltså på att stallet är lättarbetat och välplanerat. Vill man minska tiden ännu mer så är ju lösdriftslösningar med djupströbädd och maskinell mockning och utfodring ännu tidseffektivare. Ridbana hemma på gården med bra underlag och bra belysning ger oss mer träningstid. Vi lägger i och för sig ca 15 min varje dag på underlagsvård, men det är väl investerad tid.
 
Mockning kan göras effektivt. Jag ser ofta privatryttare som mockar en och samma box i 20 minuter. Mig tar samma box kanske 10 och jag sparar strö utöver tid.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hos oss som betalar för tjänster allt utom mockningen sparas resurser på att inga individer står och packar höpåsar eller ställer iordning foderhinkar . Det finns uppskrivet på schema vad de olika hästarna äter och stallägarna ”pytsar” ut grovfodermängderna med hövagn.
Samma med kraften - finns på schema och pytsas ut av stallägarna . Om nån vill ha ngt annat vid ngn fodring går det bra att man själv ställer en hink .

Just att slippa packa grovfoder som inackorderad /hålla på med påsar osv spar så mycket tid !
 
Hos oss som betalar för tjänster allt utom mockningen sparas resurser på att inga individer står och packar höpåsar eller ställer iordning foderhinkar . Det finns uppskrivet på schema vad de olika hästarna äter och stallägarna ”pytsar” ut grovfodermängderna med hövagn.
Samma med kraften - finns på schema och pytsas ut av stallägarna . Om nån vill ha ngt annat vid ngn fodring går det bra att man själv ställer en hink .

Just att slippa packa grovfoder som inackorderad /hålla på med påsar osv spar så mycket tid !
Håller absolut med! Jag höll på att bli tokig på att packa 12 påsar varje dag när vi var inhyrda!
 
@warg ja det är en otrolig tjuv tidsmässigt faktiskt.
Men sen finns det väldigt många hästägare som har svårt ändå att själva ”släppa kontrollen” och att överlåta detta...

Blir nästan förvånad att jag alls som första svar fick ett sånt som ditt snarare än extrem misstro :D
 
Min första reflektion är vad som anses utvecklande för ekipaget?
Är det antalet timmar i sadeln? Är det relationen där häst och ryttare upplever saker tillsammans, oavsett om det är ridning eller på marken, vilket stärker relationen? Är det är slippa mocka så att man missar att hästens box inte ser ut som vanligt på morgonen vilket kan vara ett första tecken på att den inte mår bra?

Om jag ska leja bort något ska det vara sådant som inte påverkar relationer med hästen. Spontant tänker jag packa påsar och fixa mat, mocka hagar och sköta utrustning.
 
Om det handlar om en ungdom så skulle jag säga att även stallarbetet är utvecklande. Eftersom ridning (oavsett nivå) kräver ett väldigt stort engagemang måste grunden i hårt arbete läggas redan från början. De kids jag har runt mig som fått all hjälp med markservice för att främja timmar i sadeln blir det inget av ändå. Däremot de som får kämpa och ta eget ansvar kommer längre och väljer dessutom att fortsätta för att de har ett eget driv.
 
Hej
Vi är en familj som är mycket aktiva i hoppning och undertecknad är väl den som hänger på och hjälper till så gott man kan. Jag kommer oftast med ett "utifrån perspektiv" och ser att vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp mm. Jag tänkte såhär - om man skulle kunna få bort så mycket arbete som möjligt vilket inte direkt utvecklar ryttaren o hästen - och den tiden man då får över - lägga den på saker som direkt utvecklar ekipaget. Enkelt att säga och skriva såklart. Att köpa bort detta är ju en lösning som jag gissar en del gör, men då görs ju uppgifterna bara av någon annan och arbetet finns ju kvar. Jag tänkte fråga detta forum - vad skulle ni vilja se för rutinarbete som man bara skulle vilja "försvinna"? Såklart jag någon idé men är det många med samma så går det ju att lösa bättre ihop. Någon som vågar utmana o skriva något?
Med tanke på att du skriver att du ser på det med ett utifrån perspektiv så förstår jag det som att du inte tänker som många hästmänniskor med lite kunskap gör. Att mocka hästens box innebär inte enbart att göra rent. Det innebär också att du kan utläsa mycket om hur hästen mår. Du lär dig snart hur boxen brukar se ut och alla avvikelser bör resultera i extra kontroll hur hästen egentligen mår. Jag vill absolut inte välja bort all den informationen jag får. Ibland kan den vara livsavgörande för hästen och väldigt många gånger kan man åtgärda problemen innan de blir stora. Samma sak med in/utsläpp, där finns massor av information att ta del av och likaså vid fodring.
Som hästmänniska utvecklas man ett fåtal procent i sadeln. Resten av utvecklingen gör man tillsammans med sin häst genom att umgås, lära känna och lära sig att lita på varandra. Bara genom att studera hästen/hästarna i hagen lär man sig massor om sin häst. Att känna varandra utan och innan och att veta att man kan lita på varandra är direkt avgörande många gånger.

Så nej, inga av de rutiner jag har skulle jag vilja försvann. Jag har ett lättskött stall och har inga onödiga, krångliga eller svår/tungjobbade lösningar där.
 
Ett exempel hur viktigt det kan vara att känna sin hästs vanor är när jag i våras noterade att min gamla häst la sig ner i boxen på ett ovanligt sätt. Inom en kvart förstod jag att hon fått kolik och veterinären kom en timme efter att hon lagt sig första gången.

Hade jag inte förstått att hennes beteende avvek från det normala är det inte alls säkert att det fått så lycklig upplösning som det fick nu, hon kanske inte ens hade varit i livet.
 
Fast @Görel @TinyWiny att ha häst uppstallad gör ju inte att sån detaljkoll /uppmärksammande går bort alls i sak ?

Snarare om man tex har häst uppstallad hos folk som är hemma på gården pga att de jobbar med hästar på heltid och har gjort i decennier så är det ju en otrolig trygghet . De känner ju hästarna i detalj utifrån att de ständigt hanterar dem, fodrar och kollar dem .

I min erf rapporterar de avvikelser direkt till hästägaren om de finner sådana .
Utöver det har de stenkoll på hästarnas tillstånd och mående och hör man inget vet man att de mår eminent :)
 
Senast ändrad:
Hej
Vi är en familj som är mycket aktiva i hoppning och undertecknad är väl den som hänger på och hjälper till så gott man kan. Jag kommer oftast med ett "utifrån perspektiv" och ser att vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp mm. Jag tänkte såhär - om man skulle kunna få bort så mycket arbete som möjligt vilket inte direkt utvecklar ryttaren o hästen - och den tiden man då får över - lägga den på saker som direkt utvecklar ekipaget. Enkelt att säga och skriva såklart. Att köpa bort detta är ju en lösning som jag gissar en del gör, men då görs ju uppgifterna bara av någon annan och arbetet finns ju kvar. Jag tänkte fråga detta forum - vad skulle ni vilja se för rutinarbete som man bara skulle vilja "försvinna"? Såklart jag någon idé men är det många med samma så går det ju att lösa bättre ihop. Någon som vågar utmana o skriva något?

Jag tycker att man kan utvecklas som ryttare även av att göra annat än rida.
Att göra monotona och tråkiga uppgifter kan göra att man får bättre mental uthållighet, bättre impulskontroll, lära sig ta ansvar etc.

Sen att se hästar vid fodring, utsläpp etc ger en ökad förståelse för djurets drifter som man absolut kan dra stor nytta av vid ridningen.

Och sen undrar jag om det är dotter eller pappa som vill optimera utvecklingen sas?
För en del är det viktigaste inte att rida så bra som möjligt. Män har väl lite oftare drivet att tävla och bli bäst upplever jag som tränare. Jag ser det både i ridande män och i ponnypappor. En del ungdomar vill bli så bra på att ge sin häst det den behöver och inte vinna priser som nr 1.

Jag har haft ganska många elever som tyckt mockning, fodring och in-ut-släpp bara är trööök. Sen när de efter att tag börjat fundera mer ang hur hästar funkar mentalt så är det plötsligt lysande tillfällen att lära sig mer, utvärdera hur relationen ser ut etc.

För mig finns det en del saker jag tycker är trist; mocka(går dock fort iom spånpellets), mocka hage, skura box, fylla vattenhinkar, göra höpåsar etc.
Men det mesta av det är också en rätt viktig del i att kolla så hästen är frisk/mår bra.
Jag har inga problem med att leja bort det till någon vettig.
Men det kan vara bra för folk som är lite gröna att göra skitsysslorna för att lära sig om djuren.
 
In och utsläpp av andras hästar och liknande slipper jag väldigt gärna.

När vi byggde nytt stall hos mamma planerades det noga efter vad vi önskade. Ligghall där hästarna bor som regel. När de ska in tar man in dem via ligghallen, man öppnar portarna mellan stall och ligghallen och hästarna går in i boxarna själva. Man ställer ut foder (fri tillgång) med traktor direkt i hagen. Gödselstacken ligger på andra sidan ligghallen sett från stalldelen så man öppnar portarna till ligghall och sedan till gödselstacken. Anledningen till placeringen är att djurens hem är ligghallen och gödselstacken ska vara lättillgänglig från den plats där de är mest. Iom att hagen är utanför fönstret i kök, vardagsrum, hobbyrum, badrummen samt två sovrum ser man djuren "hela tiden" och noterar lätt saker som kolik, ändrade rörelsemönster, slagsmål osv. Just det, vattenkopp i hagen är också bra grejer.

Så, fri tillgång till grovfoder, smart planlösning i stallet, gärna djupströbädd där hästarna står mest, lösdrift och vattenkoppar. Sen är jag positiv till helinackordering när jag hyr in mig på andra stall än hemma. Det tar enormt mycket tid och energi att åka iväg och ta insläpp, fodringar och dylikt i kollektivstall, tycker jag.
 
Håller inte med om att någon lär sig läsa och lära häst genom att mocka, bära vatten, fixa med foder eller liknande.

På mina märker jag på hästen hur den mår, då både stort som kroppshållning och smått så som näsborrar, blick mm men även hur beteendet är i hagen både mot mig, andra hästar och omgivning.
På mina har alltid ansiktsuttrycket ändrats före boxen blivit stökig vid kolik.
 
Vi har våra hästar inhyrda på lösdrift. Grushagar och ligghallar mockas varje dag och hästarna fodras 3 ggr per dag (ej fri tillgång alltså), så självklart är det en del arbete, men det blir mycket mer rationellt i och med att vi delar på det. Stallägarna har alltid morgonfodring på vardagar, resten delar vi inackorderingar på. Det innebär för min del att jag o min dotter har två fasta kvällar i veckan då vi sköter kvällsfodringen för alla (drygt 20) hästarna, samt mockar en av de tre ligghallarna plus en av de tillhörande grushagarna. Övriga dagar behöver vi enbart rida och sköta om våra hästar :-)

Vi har också sett till att ha våra hästar "lagom mycket" klippta, dvs så att de i normalfallet klarar sig utan täcke på lösdriften. Det sparar en hel del tid att slippa hålla på och byta och tvätta täcken...

Och så bor vi nära stallet - det är ju annars en stor tidstjuv med transporter fram och tillbaka!

Upplever dock att träningsresultaten inte alltid blir bättre av MER tid i sadeln - både ryttare och häst kan bli övertränade också, och det kan vara nog så viktigt att vara uppmärksam på när det behövs en paus och/eller när man skall göra något annat än att nöta på träningsbanan... Man toppar inte nödvändigtvis formen genom att träna intensivt sex dagar i veckan!
 
Hej
Vi är en familj som är mycket aktiva i hoppning och undertecknad är väl den som hänger på och hjälper till så gott man kan. Jag kommer oftast med ett "utifrån perspektiv" och ser att vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp mm. Jag tänkte såhär - om man skulle kunna få bort så mycket arbete som möjligt vilket inte direkt utvecklar ryttaren o hästen - och den tiden man då får över - lägga den på saker som direkt utvecklar ekipaget. Enkelt att säga och skriva såklart. Att köpa bort detta är ju en lösning som jag gissar en del gör, men då görs ju uppgifterna bara av någon annan och arbetet finns ju kvar. Jag tänkte fråga detta forum - vad skulle ni vilja se för rutinarbete som man bara skulle vilja "försvinna"? Såklart jag någon idé men är det många med samma så går det ju att lösa bättre ihop. Någon som vågar utmana o skriva något?


Att ha hästen på lösdrift / active stable ger tid, kan hästen stå på fri tillgång på stråfoder så ger det ytterligare tidsvinst.

Går det inte att ha hästen på lösdrift så är en ordentlig bädd i boxen lättmockad, och att ha hästen ute maximalt med timmar minskar bajstiden i boxen.

Transportsträckorna var det som tog enormt med tid för mig, t/r hemmet/arbetet-stallet. Går det att effektivisera restiden så gör det stor skillnad, ha hästen uppstallad hemma eller bo nära.

Övrig hantering är svår att rationalisera bort, hästen måste visiteras dagligen, hovarna ska skötas, vaccinering/avmaskning skötas, kolla tänder, etc. Samt själva ridningen och träningen då givetvis. Det går i de flesta stall att köpa till tjänster, men det gör det svårare att ha koll på din hästs allmäntillstånd. Du ska veta vilken temp den har normalt, om den brukar vara varm i benen, om den plötsligt inte tuggar som den ska, etc etc, det är så du lär dig se när något är fel innan det eskalerar.
 
Hej
Vi är en familj som är mycket aktiva i hoppning och undertecknad är väl den som hänger på och hjälper till så gott man kan. Jag kommer oftast med ett "utifrån perspektiv" och ser att vi lägger sjukt mycket tid på rutiner som vi alla känner igen; mocka, fordra, in o utsläpp mm. Jag tänkte såhär - om man skulle kunna få bort så mycket arbete som möjligt vilket inte direkt utvecklar ryttaren o hästen - och den tiden man då får över - lägga den på saker som direkt utvecklar ekipaget. Enkelt att säga och skriva såklart. Att köpa bort detta är ju en lösning som jag gissar en del gör, men då görs ju uppgifterna bara av någon annan och arbetet finns ju kvar. Jag tänkte fråga detta forum - vad skulle ni vilja se för rutinarbete som man bara skulle vilja "försvinna"? Såklart jag någon idé men är det många med samma så går det ju att lösa bättre ihop. Någon som vågar utmana o skriva något?
In och utsläpp och hagar måste fungera smidigt för mig. Vägrar leda hästar en och en till frimärksstora hagar som måste mockas. OBS, jag har noll i mask, år efter år, dvs jag mockar inte hage, stor hage. Jag odlar ekologiska insekter av olika slag i naturlig miljö så att vi ska överleva på den här jorden. Iår ska jag ha halm som plockfoder mer tydligt och ska köpa ett storbalskydd med tak.

Sälja bort arbetsuppgifter? Vad är du villig att betala? @Anders680
 
En tanke som slog mig är att de flesta elitryttare inte mockar, släpper ut/in, packar höpåsar men de utvecklas inom ridningen ändå. Många av dessa får sina hästar "påklädda" i ridhuset, färdiga att sittas upp på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 426
Senast: vtok
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp