Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

TeamLundVer

Trådstartare
Måste bli klar med en kort artikel till i morgon. Ämnet är "Hur minskar vi antalet (och längden på dessa) sjukskrivningar på arbetsplatser". Ämnet ligger mig väldigt varmt om hjärtat men just nu har jag noll och ingen motivation till att börja. Så jag tänkte att ni kanske skulle vilja hjälpa mig med motivationen?

Varför tror du att antalet sjukskrivningar fortsätter att öka och väntas öka ännu mer i år?

Vad ser du för lösningar för att få ner antalet korttidssjukskrivningar respektive långtidssjukskrivningar?

Vad ser du för vinster med att antalet sjukskrivningar minskar/ blir kortare? På individnivå, företagsnivå och samhällsnivå?
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Utan att ha några andra källor för det jag säger annat än mina egna yrkesår, en chef som lyssnar på sin personal och hjälper den med det hen kan, har färre sjukskrivna än motsatsen.
Jag fortsätter spåna om det samhälleliga planet, så tror jag att med en bättre och framför allt snabbare öppenvård, psykisk och fysisk, skulle människor inte alltid behöva gå ner sig så djupt i ohälsa och kanske kunna lappas ihop tillfredsställande så att arbetsförmågan upprätthålls och vården sker under tiden arbetsförmågan bibehålls, om än på kanske lägre nivå. Och då krävs chefen enligt ovanstående.
Men jag har inga källor för mitt tyckande.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Det är just personliga åsikter jag är ute efter. Jag har redan alla källor men de är ju inte så motiverande precis ;) Att höra vad andra tänker och tycker om ämnet däremot är förhoppningsvis den spark i baken som jag behöver. :)
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Mer personal, ofta blir man sjuk för att det är alldeles för mycket att göra. Se till att personalen trivs. Tänka på arbetsmiljön, ergonomi osv.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Att ge möjlighet till anställda att gå ner i arbetstid innan man blir sjuk.

Att folk inser att de har ansvar för sin egen hälsa. Man kan inte hinna med allt om man har barn, heltidsjobb, hund , häst osv, då får man skruva ner på förväntningarna.

Att företaget har en snabb hjälp till kiropraktor, läkare, sjuksköterska så att tillståndet inte blir längre än nödvändigt.

Att ledningen på företaget vågar prata med sin personal angående alkohol, sov och mat vanor.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Vad gäller korttidssjukskrivningar tror jag de skulle minska om man har en bra arbetsmiljö, med förstående chef och arbetskamrater. Så att man kan komma lite sent, gå lite tidigt och bara göra det man måste under några dagar. Då kan man jobba med t ex förkylning, huvudvärk och andra lättare åkommor.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Ta reda på orsakerna.
Ändra systemet.

Titta tex om vi har högre sjukskrivningstal i Sverige än jämförbara länder.
Varför minskade sjukskrivningarna så kraftigt för ngr år sedan
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Vad kan göras c för att förebygga dra sjukskrivningar? Hur bör våra arbetsplatser se ut?
Hur bör arbetsdagarna utformas?
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Jag tror att det viktigaste är att stärka människors självförtroende och självkänsla så att de vågar byta jobb när det är dags istället för att bli bittra och ledsna på de jobbet de inte trivs på längre. Tyvärr har vi på min arbetsplats flera riktigt negativa personer som har haft sitt bäst före datum på den arbetsplatsen redan. De har inte utvecklats på många år och har heller inte förmågan eller motivationen till att utvecklas. Men de vågar inte ändra sina liv och de vågar inte söka sig ut på okända marker. Argumenten varför de inte byter jobb är många...men inget är verklighetsförankrat eller hållbart.

Sen är det givetvis så att för att personalen ska trivas på en arbetsplats så krävs det en bra ledning och att man känner att man är både behövd och att ledningen lyssnar på vad man har att säga. Och tar det man har att säga i beaktning!!
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Att få en flexiblare arbetsmarknad (för anställda)tror jag också har en stor del i det precis som du skriver
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Minska stressen bland personalen, inte bara jaga på kronor och ören, utan se personalen som en värdefull tillgång för företaget och inte som något man kan byta ut/säga upp när de inte längre orkar.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Möjligheten att gå på regelbundna kontroller via företagshälsovården. Inte många företag som har det kvar idag.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Minska stressen bland personalen, inte bara jaga på kronor och ören, utan se personalen som en värdefull tillgång för företaget och inte som något man kan byta ut/säga upp när de inte längre orkar.

Ja men hur?
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Vad roligt! Jag läser arbetsvetenskap just nu och vi har diskuterat några av de frågeställningar du har, dock är jag hög på en blandning av smärtstillande och rom (halsfluss...) och allt studierelaterat ligger vääldigt långt bak i hjärnbalken, men kan ta ett exempel från mitt tidigare jobb.

Jobbade heltid i ett öppet kontorslandskap där det tidvis var ett tempo på 200% med skyhöga krav på försäljning, tidvis ett tempo på 10% men fortfarande samma krav på försäljning (allt berodde på hur många kunder som ringde in)(kundtjänst).

Det var inget toppenställe, men det funkade.

Sen bytte dom skrivbord. Vi hade tidigare skrivbord som var som små bås typ, alltså med kanter (typ 40-50 cm höga) som stack upp över skrivbordet på 3 av fyra sidor, typ som bilden under fast våra bord var trä och då även träfärgade, en varm tränyans, samt insvängda där man satt. Man satt två på varje rad.

oppet-kontorslandskap.jpg


Vad vi fick:

softline585x292.jpg

(den till höger)

Problemet här var att allt insynsskydd försvann. Den mysiga och gemytliga tränyansen byttes till den här gråa, gråa och åter gråa som svalde hela landskapet. När någon gick i gången (vilket hände hela tiden) mellan borden nn__nn (två bord, gång, två bord) så blev man konstant störd då det hela tiden fladdrade i ögonvrån.

Resultatet?

Sjukskrivningar. Alla som arbetat när de gamla borden fanns klagade, och klagade och klagade. Helt plötsligt ramlade sjukskrivningarna in. Försäljningen gick trögt, adhearence (hur väl man höll tider osv) sjönk I en redan ansträngd arbetsmiljö och arbetssituation så var det liksom droppen. Jag sa upp mig och valde att börja studera istället då jag inte orkade längre och började må riktigt risigt rent psykiskt.

Kontentan av detta dravel, arbetsmiljön är sjuuuukt viktig!! Enligt mina egna erfarenheter så kan man stå ut med mycket på arbetsplatsen med en sjyst arbetsmiljö.

Lycka till!
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Ta bort karensdagen. Att kunna vara hemma en dag och sedan jobba igen, istället för att bita ihop till helgen alternativt vara hemma någon dag extra eftersom man använt karensdagen.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

Måste bli klar med en kort artikel till i morgon. Ämnet är "Hur minskar vi antalet (och längden på dessa) sjukskrivningar på arbetsplatser". Ämnet ligger mig väldigt varmt om hjärtat men just nu har jag noll och ingen motivation till att börja. Så jag tänkte att ni kanske skulle vilja hjälpa mig med motivationen?

Varför tror du att antalet sjukskrivningar fortsätter att öka och väntas öka ännu mer i år?

Vad ser du för lösningar för att få ner antalet korttidssjukskrivningar respektive långtidssjukskrivningar?

Vad ser du för vinster med att antalet sjukskrivningar minskar/ blir kortare? På individnivå, företagsnivå och samhällsnivå?

Jag tänker även ur den psykosociala synvinkeln efter att ha jobbat på en rent katastrofal arbetsplats med mycket sjukskrivningar för allt och inget mycket pga hur det var i gruppen med mobbning, skitsnack och påhopp (och i det måste man ju hitta en syndabock, för att när denna var sjukskriven finna en ny)

Så ser jag det från det hållet så tror jag en närvarande och bra chef kan göra mycket, både i gruppen men även ha tiden att se och bry sig om alla. Det behövs inte mycket för att få en arbetstagare att känna sig uppskattad.Är chefen bra och det är ordning i gruppen gör det också mycket om chefen är lyhörd och det kan kännas okej eller åtminstone uthärdligt att jobba fast man mår dåligt eller fast det är mycket att göra. I och med stress och dålig psykosocial arbetsmiljö ökar ju också sjukskrivningarna för ryggont, spänningar, huvudvärk, depression och ångest mm osv.

Som sagt jag tror cheferna kan bidra med en hel del, på den tiden jobbade jag inom IFO och jag såg verkligen hur allt bara rasade som ett korthus enbart pga dåligt ledarskap som gärna flyttade folk hit och dit, fick folk att känna sig värdelösa och lekte Katt o råtta med vissa anställda denna inte gillade. Idag har jag en bra chef och jobbar i en bra grupp där vi alla bryr oss om varandra och det finns ett öppet klimat och även om vissa får ont i ryggen av arbetsbelastningen ibland så är det en milsvid skillnad på förra stället. Och bara det att chefen säger "Hej, vad kul att du ringde, hur har du det?" när man ringer gör jätteskillnad.
 
Sv: Hur minskar vi antalet sjukskrivningar på arbetsplatser?

*kl*
Arbetsmiljö (fysisk och psykisk), möjlighet till medbestämmande och utveckling samt bra företagshälsovård tror jag är väldigt viktiga aspekter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 131
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp