Hur mkt betalar ni för ert foder?

A

Anna121

Hur mkt betalar ni för hästens foder?
Vad äter den?
Hur mkt? osv.

Tackar för hjälpen!!
kramar AP
 
Mitt fullblod får
2 kg havre
0.4 kg Fibergi Müsli
11 kg Hösilage

Hösilaget kostar 2 kr/kg och blir alltså ca 650 kr/månad
havre; ca 170 kr/månad
Fibergi; ca 100 kr/månad

blir ca 1000 kr i månaden för mat :)
 
Mitt fullblodssto kommer i år äta 74,4 MJ och 500 SMRP i form av:

7 kg hö (=420 kr i månaden)
1 kg lucernhack (=144 kr)
0.7 kg havre (=21 kr)
0.3 kg soja (=50 kr)
Mg-tillskott (=vet ej än hur mkt det kostar)
Vitlökspulver (försumbar kostnad)

Blir väl en 650 kr åtminstone, kanske lite mer men inte över 700 kr iaf. Lite dyrt men kunde blivit betydligt dyrare om jag fodrat med krafft breed/protein istället för soja o lusern, samt ngt färdigfoder istället för havren.. :crazy:

Mitt hö har 7,9 MJ, 31 SMRP, 3,1 Ca, 2 P och 0,9 Mg. Pållan väger ca 450 kg i idealvikt och promenadrids. Behöver en ganska hög kvot protein/energi därav all sojan.
 
Valacken:
9 kg hö á 1 kr/kg = 279 kr/mån
0,25 kg havre á 2.50 kr/kg = 20 kr/mån
Vitlökspulvret kostar inte många kronor per månad.

Fölet, foderstatsförslag 1:
4 kg hö = 124 kr/mån
1 kg havre = 77.50 kr/mån
0.3 kg lucernhack á 4.40 kr/kg = 41 kr/månad
1 kg krafft breed a 8.70 kr/kg = 270 kr/månad

Med annan, men bättre lösning blir det istället färdigfoder som är snordyrt, och bara det kostar 1000 kr/mån. Plus lite breed, lite hack, och så höet. Dyyyrt mao.

Stoet:
8 kg hö = 248 kr/mån

Mineraler etc är så liten kostnad så den räknar jag inte in.

Jag har ett fint program som talar om precis vad hästarna kostar var för sig och tillsammans per månad och år. HISKELIGA summor blir det när försäkringar, vacc, skoning, avmaskning etc läggs på. Och så vetvård på det..=/
 
vet inte riktigt hur mycket den får, men jag betalar bara betforen, för d andra har vi hemma.....
 
Jag fodrar med Eggersman, kostar mellan 150-180kr för 20kg. Inte det billigaste,men väldigt bra!! Ger lucernhack och vetekli också
 
Havre och hö ingår i stallhyran, det enda extrafoder hästen får är 1 kg HippoBasic = 4.40:-/dag. Plus vitlök, samt E-vitamin.
 
Min häst får 0,5 liter Fibergi Bas, vitlök och morötter. Nu när han sätter päls får han även B-vitamin. På vintern får han hösilage, lite svårt att beräkna hur mycket eftersom han går på lösdrift tillsammans med nio andra hästar.

Fibergin kostar 165 kr för 25 kg och räcker ca 4 månader. Vitlöken kostar 100 kronor och räcker i ca 4 månader den också. Använder ca 2 burkar om året, eftersom jag gör uppehåll i vissa perioder.
B-vitaminen kostar 200 kr för en dunk som räcker för en pälssättnings- och en fällningsperiod.
Morötterna kostar ca 12 kronor för en påse på 2 kg. På ett år använder jag ungefär 20 påsar, vilket blir 240 kr.
Hösilaget ingår i stallhyran, så det räknar jag inte med.
Bör kanske tillägga att hästen får bara mat de dagarna jag rider, och jag rider 5-6 dagar i veckan. Januari-februari går han på vintervila och får då bara hösilage.

På ett år blir det 1135 kronor och ca 95 kronor i månaden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Tossa90
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 429
Senast: ako
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp