hur mkt foder ger ni?

I

Islandstjej

hej,

jag undrar hur mkr foder ni ger era pållar?
jag ger men islandshäst

3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre + tillskott, hon rids ganska hårt pga att skaffa muskler o bli av med hullet, står även på halm därför får hon inte så mkt i grundfoder.

som tillskott får hon, miniraler, vitlök, salt, b-vitamin och boiten.

är det något mer jag borde ge min häst lr tänka på?
hon väger ca 360-370 med viktband.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mkt foder ger ni?

hoppas du skämtar. 3 kg silage är INGENTING. Ge minst 4-5 kg till. MINST. :eek::eek::eek::eek:



Min häst får 17 kg hösilage per dag + några nävar krafft när dom andra får.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Grundfoder är A och O för mig.
Ge mer!
Magen och tänderna mår inte bra av så lite..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

3 kg!? :eek::eek::eek: Låter som vanvård...

Min får 16 kg ensilage och 1 kg hö om dan. Plus några nävar Mustang och betfor.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

OMG, 3 kg stråfoder!!:eek: Även om det är en Isis, så är det VÄLDIGT lite! Jag har en liten Islandshäst på 135 kanske, Hon bantar o hon äter 5-6 kg HÖ. Höet är väldigt bra men förutom detta får hon mineraler,örter o morötter. Rids ca 5 ggr/vecka.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Ger du seriöst bara 3 kg silage så öka på ordentligt.

Min får 18 kg silage och lite korn + lucern + mineraler.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

nej, men hon har gräs i hagen och är islandshäst vi ger inte mer än 8 kg på vinter då dom är smala, min häst tjock och då går på 3 kg som en analys (stavning) sagt att hon ska ha,
och att hon står på halm och äter massor av halm det är därför jag ger henne så lite..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

som de andra säger, är 3 kg alldels för lite!
Min häst ca 500 kg får ca 12 kg hö, lite müsli (på upptrappning) å vitaminer å mineraler.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

men du har väl en stor häst? dom behöver mktmtk mer mat än vad en islandshäst behöver, skulle jag räkna ihop allt hon åt skulle det bli jätte mkt, hon äter halm och jag lägger iband med halm i maten så det blir lite mer,
hon äter så mkt halm att jag alltid får fylla på boxen med en lr två skottkärrer halm, och hon är ju så tjock att hon inte orka bära sig i tölten och då ska jag ju inte ge mer mat så hon går upp o orkar mindre..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

3 kg hösilage?? :eek: då hoppas jag verkligen att de har gräs de kan tugga på i hagen!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Hon kanske äter så mycket halm för att hon är hungrig och vill att magen ska fungera?
Känns som att detta har blivit en mycket ond cirkel för dig :S
Öka på silaget så ska du se att hon nog äter mindre halm.
För övrigt lär ju kvoten smbrp/mj bli helt skev eftersom halm bara innehåller energi.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Som många skrivit är 3 kg på tok för lite. 5-6 kg är minimum, tränas den hårt borde du kanske ge 7-8 kg beroende på näringsvärdena osv.

Jag har visserligen havlblod men de äter

sto, 3 år, ca 500 kg, tränas sparsamt (2-3dgr/vecka, skritt och trav 30 min)

Hö med bra värden 10 kg
Hö med hyfsade värden Än så länge inget men såsmåningom 4-5 kg i hagen
Havre 5 dl (ca 1/4 kg)
Krafft Grund 5 dl (ca 1/4 kg)
Vanligtvis även 3 dl betfor men inte just nu pga lös i magen. Hon får dessutom 1 dl olja och 1 dl mineraler.

Valack, 4 år, ca 500 kg även han, tränas ngt hårdare än stoet (3-4 dgr/vecka och då i alla gångarter 30-40 min)

Hö med bra värden 10 kg
Hö med hyfsade värden Än så länge inget men såsmåningom 4-5 kg i hagen
Krafft Grund 10 dl (ca ½ kg)
Betfor 3 dl

½ dl olja + mineraler.

Våra är fina i hull och kommer få mer stråfoder allt eftersom det blir kallare.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Varför bara 3 kg hösilage och två skottkärror halm ?? låter ju hel konstigt... halm innehåller oxå energi bara så du vet... Vad har du för värden på ditt hö ? kan till och med vara mer energi i halmen... Har för övrigt för mej att det inte är bra för hästar att äta så mkt halm... Blir hästen tjock får du väl rida mer !!!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

du tror inte det kan vara så att hon äter en massa halm för att hon får så otroligt lite hösilage?
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

okej, men som sagt du har en två stor hästar och jag har en väldigt liten islandshäst. hon har gräs i hagen och har inte för så länge sen kommit in från betet och då kan jag ju inte ge för mkt hösilage för då kan hon ju faktiskt få kolik!
och jag kör efter en analys och min stallägare tycker att jag ger så mkt som hon behöver. men jag är inte van att ge min häst så lite för jag hade en storhäst förut som gick på 15 kg så det var därför jag fråga, men om jag ger henne för mkt så kan hon faktiskt få kolik för att hon inte vant sig vid hösilaget än
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

även om du har en islandshäst är 3 kg för lite!!!!!!!!! 3 kg passar typ en tjock minishettis som inte arbetar öht!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 822
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 084
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 495
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp