Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Sunshine

Trådstartare
Jag ar gravid i v.23 med tvillingar. Har haft 2 hastar de senaste 6 aren och inser ju att jag maste salja en innan bebisarna kommer. Problemet ar att hastarna ar sa OLIKA, den ena har fordelar som inte den andra har och tvartom (de kompletterar varann alldeles utmarkt :D) och jag har svart att forestalla mig exakt vad mitt "hastbehov" kommer att vara efter att jag har fatt barn.

Hur mycket tid har man egentligen for hasteriet? Hinner man tavla nagon gang i manaden? Blir man hysteriskt sakerhetstankande (mao endast snalla pallar, inga unghastar o dyl?) eller fortsatter man ungefar som forut?

Mina star pa fullskotsel och jag kan inkludera ridning i det om jag vill. Jag jobbar inte och har tillgang till bil. Maken ar hastintresserad och har deklarerat sig villig att folja med pa tavling da och da - hur det blir med det i verkligheten aterstar dock att se ;)

Problemet ar att den ena hasten ar precis "min typ" och jag har ett valdigt starkt band till henne, MEN hon har borjat tvarstanna utan forvarning nar man travar och galopperar utomhus - jag har akt av tidigare pga detta. Den andra hasten ar inte min typ, har haft honom utlanad i langa perioder, och han lider av reumatism trots att han bara ar nio ar och maste darmed ridas VARJE dag for att halla igang lederna. Men han har stor potential och ar mkt utvecklingsbar, ar genomsnall och egentligen en perfekt familjehast. Men jag kanner inte for honom som jag gor for henne....:crazy:
Sa hjartat sager en, och hjarnan en annan.

Just nu KAN jag inte salja valacken for han star ff under behandling for lederna. Samtidigt har jag hittat en utmarkt losning for stoet (som inte kommer igen nasta ar), men det skar i hjartat att behova gora sig av med henne. Och valacken kan alltid saljas nasta ar.... jag har namligen ocksa funderat pa att gora mig av med bada och kopa en helt ny, mer "komplett" hast :p

VAD ska jag gora :confused:

Forlat att det blev sa langt :(
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Medryttare tills du vet vad som är rätt?

Det är trist att sälja av för fort, om man kan få det att funka ändå. Sälja kan du alltid göra senare.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Vad jag förstår så har du ju fått kämpa en hel del för att överhuvudtaget få dina pyren i magen att finnas till. "hade jag varit du" vilket jag inte är ;) så hade nog starkaste bandet varit till barnen och inte hästarna, och vem ska ersätta dig för barnen om det händer dig något med ditt sto som verkar mycket käck men lite "farligare" att rida? Dina barn har bara en mamma, så mitt råd är att du säljer bägge, får dina barn och har en härlig småbarnstid med dom, sedan när du känner att tiden är mogen igen så skaffar du en häst som passar dina behov och fungerar väl med din familj i övrigt. Det skulle väl vara härligt att kunna ha en häst som även dina barn kan tulta runt på när dom är med dig i stallet som lite äldre :idea:
Eller är jag helt ute och cyklar? Detta val kan bara du göra men jag förstår mycket väl att du funderar på det hela.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Det är jättesvårt att svara på hur mycket hästtid "man" har efter att barnen fötts. Mycket beror dels på barnets/barnens far, och mycket också på hur mycket man själv är villig att kompromissa och stressa lite för att få det att funka.

Jag har ett barn, som var hyfsat lätthanterlig som bebis (=sov på nätterna, men var vaken dagtid), och en make som var införstådd med att hästeriet skulle fortsätta även efter att barnet föddes.

Min foderhäst åkte tillbaka till sin ägare samma dag som jag födde barn, och då hade jag redan planerat att själv köpa en unghäst. Jag hittade rätt häst när min dotter var fyra månader, och fick då hem hästen och påbörjade inridningen. Gjorde "allt" med hästen själv, och har fortfarande kvar samma häst nu, 6½ år senare. Enda problemet nu är att jag måste nog skaffa en häst till för dottern håller på att ta över min häst.... :-)

Jag har hunnit åka på både träningar och tävlingar, men inte så mycket under dotterns första år, och inte i den utsträckning jag hade gjort om jag inte haft barn. Det är liksom lättare att hitta två timmar att rida hemma en lördag än att åka iväg hela helgen och tävla....
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

jaa du. Jag var själv i din sits för ett par år sedan. Tänkte att det går finfint att kombinera. Med mycket trixande gick det ju men när jag sedan fick mitt andra barn när första var nästan 3 år så blev det jobbigt. Jag insåg att ingen fick min fulla tid. Barnen bollades runt hos mor- coh farföräldrar och hästen reds lite nu och då för det fanns inte tid. Det blev ingen kontinuitet i det hela.

Till slut lämnade jag bort hästen på foder till en duktig tjej här i trakten och jag insåg ganska omgående att hästen hade det bättre där hos någon som verkligen hade tid med henne och barnen vart ju gladare över att ha en mamma som var mindre stressad och mer tillgänglig och jag mådde mycket bättre själv och slap ha dåligt samvete för att jag inte hade tid med något. Fodervärden köpte sedermera hästen och de trivs jättebra ihop.

Jag själv köper nog häst igen om ett par år, när barnen blivit lite större :)

Så det är mitt råd. Satsa på familjen i första hand och ta upp hästeriet igen om några år.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

jag har namligen ocksa funderat pa att gora mig av med bada och kopa en helt ny, mer "komplett" hast :p
Där har du lösningen. Om du bara vill ha en häst så tycker jag att du säljer båda och har en som du kan göra allting med.
Hästar kommer och går i livet och det är så det är. Man kan inte behålla alla!!
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Angående vad man (återigen detta "man" som om alla vore precis lika vilket vi absolut inte är) har för hästbehov, säkerhetstänkande m.m. som nybliven mamma, så kan jag säga att det inte ändrade sig särskilt mycket mot hur det var innan. Jag har/hade fortfarande samma önskan att rida, träna och tävla, och känner fortfarande samma glädje över att få rida som jag gjorde som hästtokig 10-åring. För en del mammor ändras detta, och de finner mycket eller all sin glädje i barnet. För mig är det mer så att jag har min dotter OCKSÅ, min känsla för hästarna har inte förändrats.

Jag hade helt klart ett ökat säkerhetstänkande när jag red som gravid, men efter förlossningen har jag inte tänkt så mycket på det. Red ju in en unghäst samtidigt som jag hade bebis! Men å andra sidan har jag alltid varit ganska säkerhetsmedveten, även innan jag blev förälder....
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

När det gäller tiden är det väl en fråga om barnomsorg.
Kommer ni skaffa er en barnflicka/au pair? Då har du ju mer tid att rida och vara i stallet, än om du är hemma med barnen själv.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

När det gäller tiden är det väl en fråga om barnomsorg.
Kommer ni skaffa er en barnflicka/au pair? Då har du ju mer tid att rida och vara i stallet, än om du är hemma med barnen själv.

Det är ju också så att om man som mamma spenderar sina dagar hemma, ihop med barnen, så kan väl pappan ta hand om dem ett par timmar när han kommer från jobbet? Så resonerade jag/vi, och jag tyckte också att det var skönt att gå iväg hemifrån ett par timmar och vara "bara jag" efter att ha haft en bebis i famnen i stort sett hela dagen (barn som var mycket vaken dagtid, och ville bli "underhållen"....).
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jag ar gravid i v.23 med tvillingar. Har haft 2 hastar de senaste 6 aren och inser ju att jag maste salja en innan bebisarna kommer. Problemet ar att hastarna ar sa OLIKA, den ena har fordelar som inte den andra har och tvartom (de kompletterar varann alldeles utmarkt :D) och jag har svart att forestalla mig exakt vad mitt "hastbehov" kommer att vara efter att jag har fatt barn.

Hur mycket tid har man egentligen for hasteriet? Hinner man tavla nagon gang i manaden? Blir man hysteriskt sakerhetstankande (mao endast snalla pallar, inga unghastar o dyl?) eller fortsatter man ungefar som forut?

Mina star pa fullskotsel och jag kan inkludera ridning i det om jag vill. Jag jobbar inte och har tillgang till bil. Maken ar hastintresserad och har deklarerat sig villig att folja med pa tavling da och da - hur det blir med det i verkligheten aterstar dock att se ;)

Problemet ar att den ena hasten ar precis "min typ" och jag har ett valdigt starkt band till henne, MEN hon har borjat tvarstanna utan forvarning nar man travar och galopperar utomhus - jag har akt av tidigare pga detta. Den andra hasten ar inte min typ, har haft honom utlanad i langa perioder, och han lider av reumatism trots att han bara ar nio ar och maste darmed ridas VARJE dag for att halla igang lederna. Men han har stor potential och ar mkt utvecklingsbar, ar genomsnall och egentligen en perfekt familjehast. Men jag kanner inte for honom som jag gor for henne....:crazy:
Sa hjartat sager en, och hjarnan en annan.

Just nu KAN jag inte salja valacken for han star ff under behandling for lederna. Samtidigt har jag hittat en utmarkt losning for stoet (som inte kommer igen nasta ar), men det skar i hjartat att behova gora sig av med henne. Och valacken kan alltid saljas nasta ar.... jag har namligen ocksa funderat pa att gora mig av med bada och kopa en helt ny, mer "komplett" hast :p

VAD ska jag gora :confused:

Forlat att det blev sa langt :(

Eftersom du åkt av din häst & den är sprallig så skulle jag avstå att rida nu uner graviditeten, sök medryttare eller liknande , eller om hästen klarar av att vara avställd tills du akn rida igen.

Jag tycker du ska ha kvar hästen om det verkligen är din typ av häst, jag har sålt 2 hästar som "hjärnan" & mitt förstånd sa åt mej att göra men jag ångrar det, därför kan du nite räkna med att vara nöjd med ett sånt beslut i framtiden.

Ja man kan tävla & rida, beroende på hur mkt barnens pappa är engagerad, jag fick barn i juli, har gjort så att eftermiddagarna ska kunna gå åt till hästarna, även om jag just nu gett dem lite vila.
Jag började tävla när min son var mindre än 2 mån & det gick jättebra(här var jag bor finns dock inte mer än ca 2 tävlingar/mån att åka på från vår-höst)blir kanske mer krångel om du ska amma & barnen måste flaskmatas när du tävlar, dessutom har jag inte haft med bebisen på tävlingen mer än när man anlänt kvällen före, annars har jag låtit sambon ha honom där vi bott för tillfället.

Om du blir hysterisk & mer "feg" som många ryttare säger att de blev sedan de fick barn, kan jag inte veta, men chansen är ju stor, man är mer rädd om sig själv när man är förälder då man har ansvar att ta hand om ett barn, man måste helt enkelt ta hand om sig själv bättre då.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Om du blir hysterisk & mer "feg" som många ryttare säger att de blev sedan de fick barn, kan jag inte veta, men chansen är ju stor, man är mer rädd om sig själv när man är förälder då man har ansvar att ta hand om ett barn, man måste helt enkelt ta hand om sig själv bättre då.

Huvudet på spiken!
Min gamla hopplärare på Strömsholm fick frågan om hon var för feg för att rida unghästar då hon lät sina beridare rida in dom istället. Frågeställaren ville "sätta dit" henne såsom Elitryttaren som inte vågar rida unghäst men istället svarade hon kallt och lugnt att hon är tvåbarnsmor. Vem ska ersätta henne för hennes barn om det händer henne någonting? Och med unghästar/spralliga hästar händer det Alltid något, vare sig man är skicklig eller ej.

TS, Ta hand om dig och var rädd om dig. Låt hästarna vila tills det blir tid för dom i livet igen.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Det är ju också så att om man som mamma spenderar sina dagar hemma, ihop med barnen, så kan väl pappan ta hand om dem ett par timmar när han kommer från jobbet?
Nu vet vi ju inte hur mycket den blivande pappan jobbar. Vi vet heller inte vad som är standard i deras umgängeskretsar.
Givetvis kan pappan ta hand om barnen när han kommer hem från jobbet, men eftersom man kan anta att han jobbar en hel del då han försörjer familjen, så är det ju så att man som partner vill träffa sin man också. TS får jättegärna rätta mej om jag har fel!!

Nu propagerar jag inte alls för en barnflicka, men hade jag varit i den situationen som TS är hade jag haft någon som hjälpte mej under dagen, så att jag kunde ha stallet gjort på dagen och fick spendera kvalitetstid med maken på kvällen.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

det är ju alltid ett svårt dilemma med hästar och graviditet/barn.
jag har tvillingar på 2 1/2 och lånade under graviditeten och tills dom var 1/2 år ut ridhästen och hade bara avelsstoet kvar.
sedan har barnen varit med mycke i stallet, att nämna är att vi har eget stall så då är det lättare! när dom var små sov dom i barnvagnen och nu finns det massor av kul grejer man kan hitta på i stallet!!
sen har jag en bra sambo som gärna har med sej barnen så jag får egen tid då det ska ridas eller göras sånt då kanske det inte är så bra att barnen är med.

lycka till !!
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Tack for alla svar!!

Ja maken jobbar ju heltid, i London, sa pendlar ca 3h varje dag, han har redan dragit ner pa arbetstiden men ar anda borta 08-19 man-fre. Minst.

Aupair ar nog inte aktuellt for jag tycker inte att vart hus lampar sig for det.... och tyvarr har vi ju INGEN familj i narheten... men tanken ar att barnen ska ga pa dagis 3h per dag fran 1 ars alder dels for att vi tycker att dagis ar bra och dels for att jag ska fa lite avlastning. Vi kanske ska kolla lite pa nannys ocksa?

Maken ar hastintresserad (rider sjalv) och har inget alls emot att hanga med pa tavlingar etc, och tar garna kvallarna ocksa - jag tror for ovrigt att det ar BRA for honom med mycket egentid med barnen eftersom jag har huvudansvaret man-fre - men man vill ju som sagt hinna umgas som en familj ocksa :angel:

Jag har sett manga i stallet som haft med sina sma och parkerat barnvagnen utanfor boxen (vi har ju uteboxar har) och jag hoppas att det kommer att funka for mig ocksa. Iaf det forsta aret. Vi ar tre stycken i stallet med bf inom loppet av en manad sa forhoppningsvis kan vi hjalpa varandra. Hastarna star pa fullskotsel sa det ar bara ridning och borstning det handlar om, ingen mockning etc.

En tjej i stallet som har en son pa 18 man sade att jag skulle behalla den hast som var mest okomplicerad eftersom man ofta bara har 20-30 min att rida, det finns liksom inte sa mycket tid till finlir oftast... sa bl.a. grundat pa det och ocksa sakerhetsaspekten sa har jag nog mer eller mindre bestamt mig for att behalla irlandaren (valacken) iaf till nasta ar nar jag rider igen och kan besluta da hur det passar in. Kan inte salja honom just nu pga hans skada. Usch vad jag HATAR att behova fatta sana har beslut :cry: onskar verkligen att jag hade en gard med massor av mark sa att fullblodet kunde vara kvar :cry:

Men det lutar nog at att jag saljer aven valacken nasta ar, och koper en helt ny.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Det här kan inte min sambo alls förstå.

Han jobbar ju hela dagarna på sitt jobb under tiden som jag "jobbar" med att passa barnet, då tycker han att vi ska dela kvällarna lika. Inte för att han inte vill vara med barnet så lite som möjligt utan för att vi har så mycket att göra hemma på gården som jag inte kan göra.

Det är ju också så att om man som mamma spenderar sina dagar hemma, ihop med barnen, så kan väl pappan ta hand om dem ett par timmar när han kommer från jobbet? Så resonerade jag/vi, och jag tyckte också att det var skönt att gå iväg hemifrån ett par timmar och vara "bara jag" efter att ha haft en bebis i famnen i stort sett hela dagen (barn som var mycket vaken dagtid, och ville bli "underhållen"....).
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

VAD ska jag gora :confused:

Skippa hästarna några år.
Sälj båda och skaffa en ny sedan.


Småbarnstiden är så kort så det är svårt att hinna med att uppleva allt roligt med den som det är ändå utan en massa andra aktiviteter.
Du kommer att få 2 på en gång.
Så det blir väldigt intensivt och dessutom bara en gång.
Just nu och här och antagligen utan upprepning.

Jag har 3 barn och kunde upprepa det hela i repris.
Och jag tycker ändå inte att jag hann med att uppleva barnen ordentligt.

Du har kämpat så för att få dessa barn.
Tag dig tid att ägna dig åt dem sedan då du har dem.
De går inte i repris.

När de sedan är över året så kan du börja fundera på häst igen.
Och den skall vara okomplicerad, pålitlig och säker.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Många som är gravida och har häst (jag var sån) sa att det kommer ´funka så bra för barnet kan sova i sin vagn utanför paddocken medans man rider.
Tror ni barnet var samarbetsvilligt och sov då? 8 av 10 ggr gjorde han och hon det inte! Så det blev ingen ridning.

Min sambo jobbade även han mkt och var ofta borta till 20-21 på dagarna så honom kunde man inte räkna med.

Som tur var kunde pappa ta barnet ibland så jag kunde rida men jag kände att det var inte så himla kul att stressa hela tiden.

De jag känner som har tvillingar säger att barnen nästintill aldrig sov samtidigt. Så att du ska kunna ha dem i vagnen medans du rider (antagligen gallskrikandes) är för mig en utopi :crazy:
Sedan kommer du antagligen vara rejält sliten med två som inte sover å nätterna etc så frågan är om du ens orkar åka till stallet...

Men det är ju lätt för alla att säga hur du ska göra. Du får prova dig fram och funkar det så är det ju bra och gör det det inte får du väl ta ställning till det då...
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jag trodde att man skaffade barn för att man ville ha barn och vara tillsammans med dem och uppleva dem.
Särskilt när man anstränger sig så mycket för det som Sunshine gjort.
Att då ägna sig åt hur man skall kunna komma undan dem och göra annat i stället känns främmande för mig.
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Tiden med hästarna kommer igen - tiden med barnen går inte i repris. Pass på njut av barnen och familjen medan du/ni har chansen! Stressa inte sönder det. Självklart går det att rida och satsa fullt ut även som småbarnsmamma - men är det värt det?
 
Sv: Hur mkt hasttid har man egentligen nar man har barn??

Jag trodde att man skaffade barn för att man ville ha barn och vara tillsammans med dem och uppleva dem.
Särskilt när man anstränger sig så mycket för det som Sunshine gjort.
Att då ägna sig åt hur man skall kunna komma undan dem och göra annat i stället känns främmande för mig.

Grejen är väl kanske att man vill göra både och...? Man vill både vara med sitt barn och hålla fast vid det som kanske varit ens stora intresse och passion hela livet. För en del fungerar det, och för andra inte, beroende på vilken situation man har och delvis på vilket/vilka barn man har (och hur många!).

För min egen del så tror jag att jag hade mått ganska dåligt de första månaderna med min dotter om jag inte haft det "andningshål" som ridningen innebar för mig. Inte för att jag inte älskade och ville vara tillsammans med min dotter, utan för att jag ville ha de där tillfällena att vara "bara jag" också, och känna att inte hela mitt liv hade försvunnit och uppslukats av en fyrakilos varelse, utan att det fanns åtminstone skärvor av det kvar.... Och för oss fungerade det att jag red till att börja med 2-3 dagar i veckan och sedan regelbundet 4 dagar i veckan (plus lite extratid i stallet med dotter i vagn dagtid), så det fanns ingen större konflikt i detta.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 305
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
732
Hundhälsa Skitungen Diva har slitit av en klo kapsel. Jag har ingen aning om hur det gick till. Jag ar ute och reser och jag rastade henne i...
Svar
6
· Visningar
1 803
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp