Hur mkt hö?

B

**BORTTAGEN**

Ni med araber, hur mkt hö ger ni till era hästar?
Jag har räknat med 7kg till mina två, för att få med lite krafftfoder.
Är 7kg rätt lagom för en arab?
 
Det beror på storlek av häst och arbete. Min arab väger ca 450kg och får ca 7-8kg hö/dag. Han får sammanlagt 1,5 kg kraftfoder på det. Då har jag räknat på arbetstillägget 25% och han är bra i hull.
 
Mina arabälsklingar har fri tillgång till Hösilage, de knaprar nog i sig runt 10 kg vardera/dygn. Ger väldigt lite kraftfoder, endast 100 gram Havre, 100 gram Betfor samt 120 gram Mineraler + lite tillskott av salt, B-vitaminer och Kraffts Vitamin Multi.
De är superfina i hull plus att magen mår bra av att tugga grovfoder kontinuerligt.
 
Mina har i princip fri tillgång på hö på natten, totalt under dygnet knaprar de i sig ca 10 kg hö. Har sedan valt att inte ge mer än 1 kg kraftfoder (Betfor, havre, hestekrafft) Tycker att det är viktigt att de äter ordentligt med grovfoder. Sedan har de förståss alltid fri tillgång på halm. ( i lösdriftsstallet)
 
PÅ fri tillgång av hö äter valacken (400 kg, maxad D) 10 - 11 kg hö. Stoet (maxad D, grov, ingen aning om vikt men minst 450 - 475 kg) äter 15 kg hö på fri tillgång.

Vid fri tillgång på hösilage äter valacken ca 15 kg hösilage (TS-halt 60 - 65%).

Jag går aldrig under 8 kg i högiva till honom, och det är absolut minimum.

I år står han på 7 kg hösilage och 2 kg hö.
 
Stor pållen (550kg) 12Kg + lusern + fri tillgång på halm (Fång)
Lillen (450Kg växer) Fri tillgång hö ca 11Kg + kraftfoder.
Kyla-tillägg på vintern +15% (Försöker öka grovfoder)
 
Eftersom "alla" tror att min häst är en arab så kan väl jag också få svara? :cool:

Mitt engelska fullblod, på max 450 kg får 7 kg hö och 0.5 kg lucern hack. + proteinfoder samt ca 1 kg krafftfoder.
 
Jag ska skriva ut den här tråden och tejpa på krubborna i stallet. Så kan de tre araberna där läsa och inse när de börjar gnälla på för lite mat ;) De får banne mig mest i dne här tråden iaf =)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 016
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp