Hur mkt hösilage går det åt vid fri tillgång?

Saigon

Trådstartare
Är det någon som på ett ungefär kan gissa hur mkt hösilage det kan gå åt per dag om man ger fri tillgång? Jag tycker det är skitsvårt att gissa... Hästen som ska ha är väldigt matglad och ganska så svårfödd så det går troligtvis åt ganska så mkt. Han tränas/tävlas MSV dressyr och har ganska så svårt för att sätta muskler. I år tänkte jag därför ge fri tillgång till honom. Han har förut stått på 12 kg hö per dag som han lätt har käkat upp, så han kan nog klämma rätt mkt till. Frågan är bara hur mkt?
Det är ju inte roligt att köpa hem för lite och samtidigt inte heller kul att ha balar över... Hösilaget som jag ska ha har högt TS så det väger inte speciellt mkt mer än höet.
Någon som har en gissning på ett ungefär? :confused:
 
Är det ingen som har en aning...??? Jag ska väll nämna också att han är 174 cm och väldigt stor. Han får mat 4 ggr per dag. Tror ni att det går att proppa i dem mer än 15 kg per dag? En kompis tyckte att jag skulle räkna med 18 kg. Vad tror ni? Är det ingen som har en häst på fri tillgång men som ändå har koll på hur mkt det går åt på en månad???
 
Har du ett hö som är bra nog att ha på fri tillgång är väl det viktigaste du ska tänka på! Men annars kan nog 15-20 kg vara "rimligt".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp