Hur mkt kliande är normalt?

Har en tik som "alltid" naggat med tänderna i pälsen kring bakben och låret. Det finns inga märken i pälsen, det finns inga synbara orsaker i huden utan hon gör det nån gng per dag och har alltid gjort. Hon är 14 mån. Den här tråden har fått mig att fundera kring om det är normalt eller ej... min förra hund gjorde det också, naggade sig själv. Hon gjorde det i princip i hela sitt liv och blev 13 år, inga allergier, eksem eller liknande. Men detta är alltså inte "normalt"???
Jag kan säga att alla hundar jag vart omgiven av har kliar sig då och då. Hade en border collie som blev 16 år som också kliade sig ibland och verkade må hur bra som helst. Vänners hundar osv.
Detta är första gången jag nånsin hör att det är onormalt. Jag förstår ju att det inte är normalt om hunden river sig så det blir sår eller ständigt kliar sig. Men att klia några tag med tassen ett par gånger per dag mer eller mindre borde inte vara konstigt alls. Som jag skrev är det ju olika med oss människor med. Hur man druckit, ätit, klimat osv...eller ingen orsak alls. När det däremot är nåt mer allvarligt blir det ofta mer märkbart. Typ allergi,psoriasis tex.
 
Senast ändrad:
Att unga valpar kliar sig mer än vuxna stör inte mig speciellt så länge huden är frisk och fin och där inte finns ohyra :) Miljöombyte - från varmt till kallt eller tvärtom, från att sova i bädd till sova i säng osv osv kan sätta igång en rejäl reaktion från immunförsvaret. Har själv en valp på 5 månader som började klia sig rätt galet mycket efter några veckor här - och sen började hon fälla valppälsen. Efter en månad kliar hon sig typ ingenting alls och pälsen är superfin. Hon hade då flyttat från hus på landet till mitt lilla radhus där vi haft väldigt varmt och hon började även sova i sängen hos mig.
Så jag ger alltid kliande valpar tid så länge jag är säker på att det inte är ohyra av något slag. Immunförsvaret kan trigga ganska mycket klåda av alla nya ämnen kroppen ska "lära sig". Så min erfarenhet är att kliande på valpar inte alls är ovanligt, men de brukar försvinna efter en tid :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp