Hur mkt kraftfoder ger ni?

V

veronican

Ni som har hästar som rids/tränas fullt, hur många kilo kraft får de om dagen?

Vi hade en intressant diskussion i stallet igår och en stallkompis till mig tyckte att jag ger min häst så väldigt lite kraftfoder. Det ledde till en diskussion där en person påstod att det är väldigt vanligt att folk ger sina hästar minst 3-4 kg kraftfoder (stora hästar) om dagen, att det är det absolut vanligaste.


Så nu är jag nyfiken på vad ni ger era hästar?

Mitt vuxna hbl som rids ca en timme om dagen får sammanlagt:
drygt 2 kg kraftfoder (varav 1.6 havre, resten betfor och lusern)
 
Visst är det vanligt med 3-4 kg kraftfoder, men det är inte så många hästar som EGENTLIGEN behöver så mycket. Ridskolehästar möjligen som verkligen arbetar många timmar om dagen.

När jag tränade och tävlade för fullt åt min häst 8 kg hö och 1 kg kraftfoder (havre och betfor) vilket gav henne ca 80MJ och det är vad hon behövde för att hålla sig lagom i hull och ork. Halm stod hon på också. Men då hade jag ett riktigt bra hö och kraftfodergivan var mest symbolisk (de får 3ggr/dag kraftfoder).

Det intressanta är ju vad hästen får i sig näringsmässigt, inte hur många kg kraftfoder man ger. Ett hö med lågt energivärde jämfört med ett med högre kan göra att det skiljer så mycket som 1 kg havre med samma högiva!
 
Hur mkt kraftfoder jag ger vintertid, beror på värdena i höet.
Min häst tävlas inte vintertid, men rids då 5 dagar/vecka, och tränas regelbundet för tränare både i dressyr och hopp.
Nu på vintern får han 1 kg havre och 0,2 kg kli.
13 kg hö.

När han var mitt i tävlingssäsongen i somras, så fick han 6 kg hö/dag + gräset i hagen.
Sedan 1 kg lucern, 0,2 kg kli och 1,5 kg havre.
Hästen tävlades då 1,10 - 1,20 hoppningar.
Väger 650 kg.

Gammelpållen som inte tävlar längre, får ngt mindre mängd.

Jag är som dig, jag vill inte ge gigantiska mängder kraftfoder. Jag anser att hästen ska ha så mkt hö som möjligt i stället.
 
Jag har analyserat mitt hö och räknat ut foderstat och jag försökte förklara för min stallkompis att om jag ska ge henne en rimlig mängd grovfoder (minst 1.2 kg ts per 100 kg häst) så kan jag inte ge mycket mer kraftfoder än jag gör nu för annars får hon för mycket energi enligt mina uträkningar men då menade hon ändå att hon tyckte det var lite kraftfoder... motivet var "vad alla andra ger" typ. Jag tänker inte ge min häst mer kraftfoder med det motivet men jag var nyfiken på hur mycket energi folk anser deras häst ska få från kraftfodret resp grovfodret..

Skulle vara intressant å veta hur energi från grovfoder påverkar hästen resp energi från kraftfoder, att det finns olika sorters protein får man ju höra ofta men energi då?
Jag har ett snudd på perfekt hö och vill hellre ge mer av det...

Visst ökar väl också risken för magsår hos hästar som äter för mycket kraftfoder? För ofta verkar folk hellre dra ner på höet när hästen blir fet än kraften, för min häst rids ju så hårt så den behöver sitt kraftfoder eller vad nu motivet är...
 
Mitt fullblod får inte mycket kraftfoder trots att han tränas mycket i dressyr, terräng och hoppning och tävlas lite och trots att han väger 593 kg för att vara exakt ;)
Han får 9 kg hö, 0,8 kg kornkross och 0,4 kg betfor.
Däremot står han ändå på ca 90 mj och en smrp/mj kvot på 8, men vi har ju som sagt ett väldigt bra hö som innehåller 8,3 mj och 68 smrp.
 
Håller med, men det beror ju helt på hur bra höet är... Har man riktigt dåligt hö, så måste man kanske ge så mkt kraftfoder. Själv har jag valt att ge lusernhack för att få upp ffa proteinet, inte enorma mängder kraftfoder.
 
Mitt sullblod blir mycket piggare på kraft än hö. Därför är jag glad att mitt hö är så bra att jag inte behöver ge så mycket kraft (1 1/2kg).

När jag hämtade henne för drygt et år sen åt hon 5kg, i vintar 3 kg och nu 1 1/5 kg som sagt. Gladast är plånboken!
 
Promenadridning, engelskt fullblod på 16 år, ca 450 kg.

1 kg krafftfoder: 0,5 groov, 0,5 havre.
0,25 kg proteinfoder: 0,12 soja, 0,13 k.protein.
7,8 kg grovfoder: 7 hö, 0,8 lucernhack.
 
Nätt halvblod på 160cm, svår att hålla hullet på, tränsas relativt hårt 6 dagar/veckan!

11-12kg hö
0,7kg lusernpellets
1kg havre
1kg korn
mineraler
olja
B-vitamin
morötter
 
Jag ger min islandsvalack 1 kg Fibergi och han rids 5-6 dagar/vecka, minst en timme åt gången.
 
jag har ett så pass bra hö i år, så hon får bara 0,5kg havre och 0,5kg groov
 
Mitt dräktiga vbl får:
0.4 kg Hippo Breed
0.4 kg Hippo Alfa
0.5 kg Fibergi Bas
=1.3 kg krafftfoder + betfor och vitaminer.

Innan hon blev dräktig och tränades o tävlades i distans fick hon som mest 2 kg krafftfoder under säsongen.
1 kg Fibergi Elit
1 kg Hippo Champ
+ betfor o vitaminer
 
När ska ditt sto föla då? Behoven ökar ju från månad 8, annars är de normala.
 
Min fjording (c-ponny) får tyvärr minsta möjliga grovfodergiva (4 kg hö+ 1 kg lusernhack) för att höet är så dåligt (17 gSRP/kg foder) och 800 g kraftfoder (400g groov och 400g k.protein). Det känns inte kul att inte kunna ge mer hö, men vad gör man?!?! :crazy:

mvh :bump:
 
Min treåring (164 cm) får 8 kg hö och 1,5 kg havre. Därtill knappt 300 g betfor. Mineraler och morötter.

Ponnyn (148 cm) som rids ca 5 ggr i veckan får 6,5 kg hö, 100 g havre, och 180 g betfor. Mineraler, vitaminer och morötter.

Dessa får ett utmärkt hö (8,4 MJ/61 g smb rp)

Medryttarhästen har ett dåligt hö (7,4 MJ/26 g smb rp). Han äter 9 kg hö och mängder med kraftfoder. I dagsläget tror jag att det ser ut så här:

1 kg Hippo Alfa
ca 0,8 kg Müsli (med utrikiska värden... relativt obegripligt... Han ska i princip äta upp säcken. Dock är det smakligt och har varit effektivt för att få honom att börja äta kraftfoder igen efter hans matvägrarperiod)
ca 1,5 kg havre
400 g kli
200 g linfrö

Till detta behövs mineraler och kalk, men det ska läggas till när müslin är slut.
 
Min halvblodskorsning får

8,5 kg hö (får inte i honom mer, smb rp 44g/kg, 7,4MJ))
2,5 kg havre
0,35 kg torr betfor (1 liter)
1 hg linfröpellets
mineraler

Han fungerar bra på detta men jag måste se till att motionera honom ordentligt, annars blir han tjock. Jag försökte med mer hö och halm men han äter det inte. Han är ganska lagom pigg på detta. Förra vintern fick han bara 1,5 kg kraftfoder men han är betydligt piggare den här hösten (hade analyserat hösilage även då och fick därmed i honom mer stråfoder eftersom han verkligen gillar silage).

Han väger ca 600 kg, är 11 år och tränas varje vecka i både hopp och dressyr. Har tävlat/varit på kurs ca var 3:e vecka under hösten.
 
min travare får:

9 kg hösilage(ska analyseras)
3 kg sport
1.5 kg groov
lite betfor
lite vetekli
1 dl linfrö
0.5 kg lusern hack
 
Sto, 7 år, tränas och tävlas.

Hon får per dag 9 kg ensilage + 1 kg hö. Det är höga värden i grovfodret.

Därutöver får hon knappt ett kg kraftfoder. Jag tror att jag skulle kunna minska kraftfodergivan till nästan ingenting utan att det rörde henne i ryggen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 800
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 582
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 843
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp