Hur mkt salt extra när man tävlar/tränar?

Snobben

Trådstartare
Hur mkt salt ger ni era hästar när ni tävlar(tränar)?
Tar ni vanligt salt i vattnet hästarna dricker?Speciellt salt?

Hur mkt ska man ge?På en 50km tävling en varm dag tex? :bump:
 
Sv: Hur mkt salt extra när man tävlar/tränar?

Snobben skrev:
Hur mkt salt ger ni era hästar när ni tävlar(tränar)?
Tar ni vanligt salt i vattnet hästarna dricker?Speciellt salt?

Hur mkt ska man ge?På en 50km tävling en varm dag tex? :bump:

Träna gärna din häst att dricka saltat vatten. 9 g per liter. Blir knappt en halv dl salt på en 10 l hink. Jag köper från Granngården, deras salt för hästar i lös form. När man ger saltvatten så ger man alltid även fräskt vatten i en hink bredvid så att hästen kan välja.

Se till att hästen får sitt dagliga underhåll av salt med en msk i fodret och sedan kan man ju lägga på någon extra sked i fodret dagen före (eller efter ansträngande träningspass) för att stimulera drickande. Fast att alltid låta hästen ha tillgång till saltat vatten i hagen är ju bra.

Under tävlingen så kan man ha hinken med saltvatten. Chansen är väl stor att hästen inte dricker och inte så mycket vanligt vatten heller om den är orutinerad. Har den dock fått god till gång på grovfoder fyra dagar för ritten så håller den vätska i tarmen med grovfodrets fiber. Det är väl vattnet man behöver hålla efter bäst. Brist på elektrolyter - salt - behöver man inte bekymra sig så mycket för under en femmilare. Men att ha lite betfor i grinden och lägga på en msk salt är ju inte fel, men gör ingen nytta heller under själv ritten. Men kan ju få hästen att bättre återhämta sig efter ritten. Det är dock inte bra att ge salt förståss om hästen inte dricker. Det tar längre tid för hästen att få i sig salt via fodret. Däremot i vattnet går det snabbare.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt salt extra när man tävlar/tränar?

Tack för ditt svar! :bow:
Har inte gett hästarna salt i vattnet innan,bara haft salt/mineralsten i stallet(lösdriftstall)
På tävling har vi gett betforvatten då dom inte har druckit bara vanligt vatten...
Får väl testa & ta salt i vattnet & se om dom dricker.Min häst är dålig på att dricka vatten även hemma... :crazy:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 116
Senast: tuaphua
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: hamilton1
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp