Hur mkt skriver era 3 åringar

Charlotte1975

Trådstartare
I går fick jag mkt beröm på dagis för att min 3 1/2 åring skriver sitt namn själv plus lite ord som mamma och pappa. Enligt pedagogen så va de ingen annan av de andra i den åldern som gjord de, bara enstaka bokstäver. Jag har inget att jämföra med så jag har inte reagerat. I dag testade jag henne och hon skrev hela alfabetet själv utan att titta på något. Vet inte vad jag vill komma, kanske bara stolt. :D Men så ovanligt kan de väl inte vara eller?
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Jag vet inte heller vad som är normalt men femåringen jag passar kan skriva sitt namn men skulle inte kunna ta sig igenom alfabetet utan hjälp.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Himla duktigt, tycker man ser alla bokstäver utan problem! Grattis, bara att uppmuntra vidare! :):):):)
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Häftigt att hon är så intresserad och kan så mycket! :)

Vår treåring, som blir 4 i april, kan inte skriva och visar noll intresse för det. Han kan känna igen bokstäver och komma på ord som börjar på samma bokstäver men inte mer än så.

Mellantjejen som är fem har kunnat skriva lite sedan hon var 3,5 ungefär. Då skrev hon sitt namn och mamma/pappa. Idag skriver hon riktigt bra, lika bra som storasyster som är snart 8.

Som Vogue säger, det är bara att fortsätta uppmuntra och träna vidare. Vi har tex haft stavningstävlingar där vi turas om att hitta på ord som de andra deltagarna ska skriva.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Vad duktigt! Mina barn kunde skriva sina namn i den aldern, och mamma och pappa, men alfabetet kunde de definitivt inte (antagligen for att vi aldrig ovade pa det). Nu som precis nyblivna sexaringar bade laser och skriver de nastan obehindrat - sa det ar bara att uppmuntra att barnet ar sa intresserat, ovning ger fardighet!
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Min 3 aring (3,5 i april) skriver enstaka bokstäver men är inte intresserad av att skiva sitt namn. 4 aringen (5 i mars) skriver massor och hon började intressera sig för det för ngr manader sen.

En kompis har en son blir 6 i maj och börjar första klass i höst, han visar inget intresse för att skiva och han inte skriva sitt namn. Mamman var lite orolig för att han inte ska kunna det när skolan börjar. Läraren hade da förklarat att barn i den aldern inte riktigt har lärt sig att skiva "pa riktigt", alltsa inte har förstaelsen för spraket. Dom har mer läst sig att memorera bokstäverna. Sa om barnet skriver eller inte brukar inte spela sa stor roll för hur lätt/svart den far det i skolan sen.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Det är nog inte så ovanligt, men inte heller jättevanligt.

Min son skrev också när han var tre, både sitt namn och alfabetet. Men ffa så räknade han, han kunde räkna till hundra, framlänges och baklänges.
Mina döttrar däremot kunde varken läsa eller skriva när de började i skolan, så de tillhörde gruppen på 7 barn av 28 som fick börja på ruta ett. Men det spelade inte ett enda dugg roll, de gick ut både 9-an och gymnasiet med toppbetyg, medan latmasken till son har rätt normala betyg om man jämför med tjejerna.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Jag tror det är ganska individuellt vad de blir duktiga på. Intresse och lite hjälp kommer man långt med.

Min grabb är intresserad av bokstäver först nu (5 år). Men vid tre års ålder kunde han alla lantbruksmaskiner, verktyg, traktormärken, gräsklippare med eller utan multiklipp mm. Han stannar fortfarande upp om det kommer en plog eller traktor på vägen för att se vad det är så intresset finns kvar.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Min 3,5 åring skriver ingenting och definitivt inte hela alfabetet.

Han kan nästan skriva sitt namn och bokstäverna ser ungefär rätt ut men ett par är upp och ned. Dvs han har med alla bokstäver och rätt bokstäver men de är igenkänningsbara bara för en mor :D (uppochnedvänt L och E tex och allt är olika stort och lite spritt).

(Han har en tendens att plocka ett ord, låt säga häst, bestämma sig för vad det ska stå, säg hund, och långsamt o korrekt ljuda sig igenom h u n d bokstav för bokstav :laugh:)

Jag tror ditt barn är lagom ovanligt :)
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

när jag var ett år är jag kunde vissa bokstäver. min mamma lärde mig flitigt. alfabetet kude jag när jag var 4. läsa och skriva fullt ut kunde jag när jag var 5.alla räknesätten räknade jag när jag var 6. min dotter var 3 år när hon kunde bokstäverna och siffrorna och kunde räkna.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Dottern är 4 och kan skriva pappa mamma och zoe (en dagiskompis) helt utan hjälp. Sen kan hon namnet på flera bokstäver, några vad de egentligen heter och några bokstäver heter samma som ngn som har bokstaven som första bokstav. Tex E är Elias.

Hon börjar mer och mer intressera sig för bokstäver, vi har inte aktivt jobbat på det hemma, så hon hade säkert lärt sig mer om vi tränat på det. Men tycker inte det är ngn brådska med det där, det kommer när det kommer!

Sitt eget namn kan hon inte helt, men det är inte så lätt när man heter Chelsea. Ngn bokstav faller oftast bort.

jag själv skrev min första bok när jag var 5, så får se om hon har mina"gener" :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Jag skrev också tidigt, har berättelser hemma jag skrev innan jag fyllde fyra :). Läste böcker när jag var tre. Försökte därför traggla med min dotter när hon var tre, men hon ville inte alls ;). Det kom först när hon fyllde fem!
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Jag tror det är ganska individuellt vad de blir duktiga på. Intresse och lite hjälp kommer man långt med.

Min grabb är intresserad av bokstäver först nu (5 år). Men vid tre års ålder kunde han alla lantbruksmaskiner, verktyg, traktormärken, gräsklippare med eller utan multiklipp mm. Han stannar fortfarande upp om det kommer en plog eller traktor på vägen för att se vad det är så intresset finns kvar.

Jag hör att våra söner borde träffas. De barn som föräldrarna säger är bilintresserade är måttligt bilintresserade i mina ögon. Men den där killen verkar vara på samma nivå!
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Min dotter, som också är 3,5, skriver också sitt namn, mamma, pappa, lillebrors namn och några dagiskompisars namn. Alfabetet fixar hon också. Hon blev riktigt intresserad innan jul och skulle jämt och ständigt läsa en och samma pixibok med julens alfabet och sjunga alfabetet. Lillebror fick dessutom en liten bergsprängare från fisher price i julklapp som spelar några melodier, bla alfabetsmelodin som hon älskar. Vi har även en app på ipaden hon tycker är kul där man plockar bokstäver och den ljudar samt läser upp det man har skrivit.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Våra tjejer var väldigt tidiga med alfabetet och att skriva. Sonen (3 år) är rätt ointresserad av de flesta bokstäver förutom V. Däremot är han duktigare på att räkna (även + och - när det är små tal) än vad de äldre var vid samma ålder.
Det brukar ju jämna ut sig i längden.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Vi har även en app på ipaden hon tycker är kul där man plockar bokstäver och den ljudar samt läser upp det man har skrivit.

Vilken app är det?

TS
Här hemma har vi en som blir 4 år i februari och som kan nästan alla bokstäverna, men han kan inte skriva dem och inte läsa - han känner igen några namn dock. Han är ganska motorisk av sig, även finmotorisk, men just när det kommer till att rita (eller skriva) så tror jag att han är ganska så sen? Han gillar däremot att forma bokstäver t ex med brädor, det har han gjort länge.

Vi har även en som blir 2 i mars och som också hon kan sgs alla bokstäver (både stora och små). Hon fyller i sina målarböcker med större intresse och finess än sin storebror och det ska bli intressant att se när hon börjar forma bokstäver.

Jag vet att Jodie Foster lärde sig läsa när hon var 2,5 :) IRL känner jag inte till någon småtting som läser och skriver, några nästan 4-åringar bara.
 
Sv: Hur mkt skriver era 3 åringar

Jag känner en tvååring som kan rabbla alfabetet baklänges. Dock inte framlänges. Han kan inte skriva det, och jag vet inte om han känner igen alla bokstäver när han ser dem. Men det är gulligt när alfabetet strömmar ur honom i omvänd ordning (flera gånger om dagen).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 431
Senast: Hazel
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 675
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 404
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp