Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

CosmicQueen

Trådstartare
Ja, hur mkt sover era bebisar som är i ungefär den åldern? Vet ju att det är väldigt olika från bebis till bebis, precis som hos oss vuxna. :D Men undrar om min Emil har ett extremt stort sömnbehov eller om det är vanligt att dom sover såpass mkt? Tycker alla andra bebbar verkar vara vakna så mkt...

Han sover nu hela nätter, somnar vid 19 och vaknar vid 5 tiden. Har vi varit borta så vi lägger honom senare så kan han sova till 6-7 tiden på morgonen. Men är vi hemma så blir det att vi lägger honom vid 19 så vi ska få lite tid för varann innan vi somnar. Han vaknar inte ens & vill ha nappen på natten längre, sover som en stock och snarkar värre än sin pappa. :D

På morgonen orkar han vara vaken max 1½ timme, sedan är det dax att sova igen, då sover han ca 3 timmar. Sedan är det max 1½ timme vaken innan han sover ca 3 timmar igen... :D Från kl 15 ungefär då han vaknar (beroende på hur länge han varit vaken resp sovit på dagen) så brukar vi försöka hålla honom vaken tills det är dax att lägga sig vid 19.Rädd att han inte ska sova hela nätterna om vi låter honom sova ännu en gång på em? Då är vi 2 hemma som kan underhålla honom iaf. :D

Ingen risk att han somnar inne dagtid, icke att han gör det. Han ska läggas i vagnen på balkongen alt ut och gå i vagnen för att sova. Men det märks direkt då han börjar bli trött, då är det bara gnäll & skrik och sedan däckar han direkt då man bäddar ner honom. ;) Och att försöka sysselsätta en bebis som är trött är inte lätt...
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Det där är så himla olika från barn till barn. Alde sov ungefär som din Emil gör. Idun var en väldigt pömsig bebis från början, men sista 5-6veckorna har hon kommit fram till, att sova, det kan man göra när man blir gammal.
Utom vissa dagar, när hon sover ikapp det hon har missat i typ fem dagar... Knasiga barn...:love: Annars kör hon numera med den effektiva metoden att sova medans hon ammar. När hon är mätt, har hon också sovit färdigt. Himla praktiskt tycker hon, mindre praktiskt tycker jag, som inte får något gjort om dagarna numera.
Jag helammar ju nästan fortfarnade, efetrsom hon äter så pass små portioner av sina puréer, och vägrar gröt, välling och mjölkersättning.
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Jag börjar vid kvällen..

20.00: Sover
06.30: Vaknar
08.00: Sover
10.00: Vaknar
12.00: Somnar
13.00: Vaknar (såvida vi inte är ute och går med vagnen, då sover hon längre)
16.00: Somnar
18.00: Vaknar
20.00: Somnar

Ungefär så ser det ut en vanlig dag utan massa annat inbokat.
I stallet sover hon nästan hela tiden.. Och hon blir 6 månader om 4 dagar.
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Dom har ett sömnbehov på 15 timmar i snitt, men det kan ju variera :). Miranda 7 mån sover hela natten 19-05, och på dagen är hon vaken två timmar mellan varje sovpass (sover ca en timme).

Jag tror inte du behöver vara orolig över nattsömnen om du låter han sova på e.m. Miranda har sin sista tupplur vid 16-17. Försöker jag hålla henne vaken blir hon bara övertrött och svårare att lägga..
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Rasmus blir 6 månader imorgon :bump:

07:30-08:30 - Vaknar
09:00 Gröt
11:00 Ersättning
11:30 Sover ½-1 timme.
13:00 Lunch
14:00 Sover ½-1 timme
16:00 Ersättning
18:00 Gröt
20-21:00 Somnar


Förutom idag, han har grinat sen kl 19 och ingenting är bra och jag hittar inget fel heller :(


Han börja sova 8 timmar i sträck på natten när han var 2 veckor.
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

När Sebastian var 6 mån gammal så somnade han runt kl 21 på kvällen, och vaknade sen mellan kl 08-10 någon gång. Han sov dock bara middag en gång under dagen, i 2-3 timmar då.

Han har haft samma rutiner ända sen han blev mer "vaken" så att säga. Han började sova 12 timmars-nätter som 6 v gammal, men då sov han mer på dagen också såklart.

Dessa rutiner sitter fortfarande i, men med lite annorlunda tider sen han började på dagis. Nu somnar han runt kl 18-19, och blir väckt kl 8 av mig. Väcker jag honom inte sover han till 9 oftast. Sen sover han 1½ timme på dagis ungefär. (18 mån gammal är han nu)
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Förutom idag, han har grinat sen kl 19 och ingenting är bra och jag hittar inget fel heller :(

Välkommen till klubben :crazy:

Igår vaknade Sebbe 3 ggr under kvällens gång, och detta är då ett barn som lätt sover igenom en jordbävning annars. Grät helt hysteriskt hela tiden, varje gång han var vaken. Samma visa idag.. Men idag fick jag svaret på varför i alla fall, febern slog till mitt på dagen. Men trots Alvedon och feberfri efter det, så har han vaknat och varit sjukt ledsen. Helt otröstlig i ca 30 min, sen börjar han bli lite gladare igen..
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Får hålla koll på tempen imorgon då, nu sover han i alla fall, han fick en alvedon och sen somna han som vanligt efter 20 minuter. Huvudvärk kanske.

Rasmus har var så man bara lägger ner honom i spjälsängen å innan man hunnit säga god natt har han somnat!
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Mmm, det är samma här. Jag lägger bara ner honom, säger godnatt och sen är det klart. Så har han fungerat sen han började sova hela nätter, är otroligt skönt.

På föräldramötet på dagis igår skulle vi berätta lite om våra barn, för alla andra föräldrar + personal. Alla sade lite om sömnen, och när det blev min tur och jag sade att han sov i minst 12-14 timmar varje natt, så ville folk helt plötsligt byta barn eller betala mig för att lära deras barn :rofl:
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Han börja sova 8 timmar i sträck på natten när han var 2 veckor.

Oj :eek: Gjorde ni något för att få till det? Behövde han inte äta på natten? Min 3-veckors äter ju var tredje timme ... dygnet runt. Och just nu lite oftare ändå på kvällen av nån anledning.
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Oj :eek: Gjorde ni något för att få till det? Behövde han inte äta på natten? Min 3-veckors äter ju var tredje timme ... dygnet runt. Och just nu lite oftare ändå på kvällen av nån anledning.

Som Emil då, nu ammade ju inte jag, utan han fick ersättning. Och det spelade ingen roll hur mkt ersättning vi tvingade i honom på kvällen, han vaknade punktligt var 3.e timme hela nätterna. :crazy:

Det var först vid ungefär 5½ månads ålder då han började att få gröt på kvällarna som han började att sova hela nätter & har sedan dess fortsatt med det. gud så underbart det är. :D Det var verkligen jobbigt att inte få sova en enda hel natt på 5½ månad.

Så det är nog olika från bebis till bebis tror jag jag, beroende på vad dom kommer in i för rutiner. Det är svårt att styra sömnen då dom är sådär små, bara att gilla läget...

Emil höll sig ant inte mätt hela nätterna på bara ersättning? Gröt på morgonen började han att få från 3½ månads ålder. Ångrar mig nu att jag inte började med gröt tidigare även på kvällarna, men tanken har inte ens slagit mig att det inte är därför han sovit hela nätter. Var en kompis som tipsade mig då BM tipsat henne då hon hade samma problem och det fungerade på hennes jämngamla bebis. :)
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Oj :eek: Gjorde ni något för att få till det? Behövde han inte äta på natten? Min 3-veckors äter ju var tredje timme ... dygnet runt. Och just nu lite oftare ändå på kvällen av nån anledning.

Ingenting, han bara sov. Hade och har samma rutiner fortfarande, men de var inte skönt för tuttarna å det verkligne spruta som en brandslang på morgonen när de var dags för frukost så han vart helt dränkt stackarn.
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Ingenting, han bara sov. Hade och har samma rutiner fortfarande, men de var inte skönt för tuttarna å det verkligne spruta som en brandslang på morgonen när de var dags för frukost så han vart helt dränkt stackarn.

Gick han upp bra i vikt i början? Det finns ju nackdelar också om dom sover väldigt långa pass redan som nyfödda- en del bebisar får man väcka för att mata.. :)

Miranda åt från början var tredje timme dygnet runt, men började sova hela nätter redan vid ca 1 månads ålder. Men hon fick ersättning som sista mål och sov på mage (dom sover bättre då). Hon sover fortfarande som en stock på natten, 7 mån gammal. Jag har behövt gå upp EN gång på natten, och den gången var hon förkyld.
 
Sv: Hur mkt sover era 6 månaders bebisar?

Gick han upp bra i vikt i början? Det finns ju nackdelar också om dom sover väldigt långa pass redan som nyfödda- en del bebisar får man väcka för att mata.. :)

Miranda åt från början var tredje timme dygnet runt, men började sova hela nätter redan vid ca 1 månads ålder. Men hon fick ersättning som sista mål och sov på mage (dom sover bättre då). Hon sover fortfarande som en stock på natten, 7 mån gammal. Jag har behövt gå upp EN gång på natten, och den gången var hon förkyld.

Jepp de gjorde han trots att han har (mycket) misstänkt reflux!
Börja med ersättning vid 3 mån för jag gick ner så mkt i vikt. Vid 5 månader så ville han inte ha bröstet alls längre, utan de ska va gröt ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 766
Senast: tanten
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 695
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp