Hur mkt väger fölis ???

gylle

Trådstartare
Nästa vecka är det dags för fölis första avmaskning (8 veckor), och kom då på hur mkt kan en sådan krabat väga ? Ädelt halvblodsföl, 120 cm hög, vilken vikt skall man uppskatta att hon väger ?
Kan då även passa på och fråga vilket avmaskningsmedel ni tycker är bäst att välja ?
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

Beräkning av vikt på ett föl med vuxenvikt på ca 500 kg.

Väger vid födsel ca 50 kg. Första veckorna efter denna växer fölen mycket fort. Hastigheten avtar samtidigt snabbt för att sedan plana ut. I en liten svensk studie av 10 travhästföl ökade dessa ca 2 kg per dag i vikt första veckan. Därefter sjönk viktökningen till drygt 1,5 kg vid fjorton dagar och låg sedan på 1,2-1,3 kg per dag fram till 3-4 månader då viktökningen sjönk till ca 1 kg per dag.

Nu får Du räkna själv...
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

Usch vad jobbig du är ....... Jag som har en sådan huvudvärk idag.
Blir trött bara av att försöka hänga med i texten.
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

Gick ju ganska snabbt att räkna trots allt (med miniräknare).
Men kan det verkligen stämma att en 8 veckors bebis redan väger ca 125kg ? Tycker det låter mkt eller har jag så fel uppskattning ?
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

Om jag räknat rätt så får jag fölis vikt till ca 100 kg.

50+2*7+1.5*14+1.2*5 är min formel.
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

Det är spolmasken du ska bekämpa, så välj Axilur eller Rintal. Går bra att mosa i hela sprutan så behöver du inte anstränga huvet så hårt :angel: :rofl:
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

gylle skrev:
Gick ju ganska snabbt att räkna trots allt (med miniräknare).
Men kan det verkligen stämma att en 8 veckors bebis redan väger ca 125kg ? Tycker det låter mkt eller har jag så fel uppskattning ?

Jag tror nog att det stämmer, jag har en irländsk varghund på 60 kg, min ena fölis nu 7 veckor är dubbelt så stor o säkert mycket tyngre, 100-125 kg stämmer nog
 
Sv: Hur mkt väger fölis ???

Hej,

Vi ger alltid en halv spruta, dvs för 300 kg, vid 8 o 16 veckor. Använder Fyrantel men Banminth är ju samma.

Det går att överdosera 10 ggr utan risk så vi har alltid fått rekommendation att ge halv dos vid alla maskningar som föl o sen gå upp till hel spruta på åringar o uppåt.

När det gäller vikten så brukar vi räkna att de ökar ca ett kilo per dygn o att de väger 60-70 kg när de föds men det kan nog variera kraftigt.

Hälsn Ann
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp