Hur mockar jag åt en valack som kissar mycket?

Horse101

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen full av kiss och bajs. Jag försöker att inte mocka kisset utan bara ta bajset, men han har på ett sätt blandat allt till en stor röra. Det är jobbigt att behöva fylla på med spån varje vecka och undrar då vad ni gör? Hans box har cirka 15-20cm högt kutterspån
 
Att behöva fylla på med spån varje vecka är varken ovanligt eller konstigt. 2 av 3 hästar jag ägt hade inte klarat sig med att bara fylla på 'varje' vecka.

Den första drog ca 3-4 spånpellets eller 2 spånpellets + 1 spånbal i veckan.

Den andra ngt mindre, 3 spånpellets + 1 spånbal varanannan vecka. (eller 2 halmpellets en vecka och 1 hampabal den andra veckan)

Min nuvarande är mycket snålare, 2-3 spånpellets i veckan

Allt detta på permanentbädd
 
Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen full av kiss och bajs. Jag försöker att inte mocka kisset utan bara ta bajset, men han har på ett sätt blandat allt till en stor röra. Det är jobbigt att behöva fylla på med spån varje vecka och undrar då vad ni gör? Hans box har cirka 15-20cm högt kutterspån
Kan du prova något annat strö som suger upp urin bättre?
 
Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen full av kiss och bajs. Jag försöker att inte mocka kisset utan bara ta bajset, men han har på ett sätt blandat allt till en stor röra. Det är jobbigt att behöva fylla på med spån varje vecka och undrar då vad ni gör? Hans box har cirka 15-20cm högt kutterspån
Jag hade samma problem med min dam, när jag hade enbart kutterspån. Men sista ett och ett halvt året började jag med spånpellets, stallägaren som älskade min dam över allt annat, köpte kutterspån och blandade lite med, då hon tyckte att min häst behövde få "sova mjukt om nätterna" :heart. Hon hade aldrig haft så rent i sin box och hon hade aldrig varit så ren skimmel under de åren jag ägt henne som det sista ett och ett halvt året.
 
Stallpellets suger upp betydligt bättre än spån.

Men jag tänker också att det är viktigt att tänka på hur länge hästen står i boxen och om han är stressad och river runt.

Ju längre tid i hagen, ju mindre kiss i boxen, och ju lugnare är dom när dom väl är inne. Större box kan också göra skillnad.
 
Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen full av kiss och bajs. Jag försöker att inte mocka kisset utan bara ta bajset, men han har på ett sätt blandat allt till en stor röra. Det är jobbigt att behöva fylla på med spån varje vecka och undrar då vad ni gör? Hans box har cirka 15-20cm högt kutterspån
Jag kunde bara ha torv på min valack, drack lätt 2 hinkar/natt och kissade där efter. Fylla på varje vecka fick jag göra trots att jag hade en liten bädd. :)
 
Är det en rörig häst som kissar mycket är det ju inte säkert att den fungerar att ha på permanentbädd alls. När min förra skitgris stod i ett stall med bara 7-8 h utevistelse behövde jag fylla på med minst en halv (ofta en hel) stor kärra per dag. När vi bytte stall och han fick vara ute 12+ h klarade vi oss på ett par spånbalar i veckan.

Att behöva tillföra strö varje vecka låter fullt normalt, känns det jobbigt ska man nog sikta på helinackordering istället.
 
Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen full av kiss och bajs. Jag försöker att inte mocka kisset utan bara ta bajset, men han har på ett sätt blandat allt till en stor röra. Det är jobbigt att behöva fylla på med spån varje vecka och undrar då vad ni gör? Hans box har cirka 15-20cm högt kutterspån.
Med så lite strö i boxen förstår jag att det blir blött direkt om han kissar mycket. Mitt tips är att lägga en rejäl botten med spånpellets (ca. 30 cm) och sedan 20 cm spån ovanpå det. Då kan man ofta bara ta bajs plus det som är ytblött och sedan fylla på vid behov. Pelletsen är drygare och suger bättre än vanligt spån.
Ett sätt att få mindre kiss inne är som någon nämner att ha honom ute mer.
 
Jag undrar om det finns någon öht som inte fyller på strö varje vecka till en boxhäst i normalstor box? Tvärt om är det väl kanske mer vanligt att strö var- och varannan dag om man inte har permanentbädd? Om man tycker det är jobbigt att fylla på strö varje vecka så vet jag inte riktigt vad man förväntar sig?

För att få en permanentbädd att fungera behöver man ett material i botten som suger upp riktigt bra och spån tillhör tyvärr inte riktigt den kategorin. Jag har torv i botten detta året och växlar mellan torv på toppen och halm beroende på hur bottenbädden ser ut. Jag har en jordfräs till häst som bökar runt rätt duktigt och gärna geggar ihop allt om bottenlagret inte suger upp tillräckligt bra.
 
Med så lite strö i boxen förstår jag att det blir blött direkt om han kissar mycket. Mitt tips är att lägga en rejäl botten med spånpellets (ca. 30 cm) och sedan 20 cm spån ovanpå det. Då kan man ofta bara ta bajs plus det som är ytblött och sedan fylla på vid behov. Pelletsen är drygare och suger bättre än vanligt spån.
Ett sätt att få mindre kiss inne är som någon nämner att ha honom ute mer.
Oj, tror få stall utan nedsänkta boxar som klarar det med tanke på takhöjd, dörröppningen osv. Det är ändå 50 cm du pratar om.
 
Med så lite strö i boxen förstår jag att det blir blött direkt om han kissar mycket. Mitt tips är att lägga en rejäl botten med spånpellets (ca. 30 cm) och sedan 20 cm spån ovanpå det. Då kan man ofta bara ta bajs plus det som är ytblött och sedan fylla på vid behov. Pelletsen är drygare och suger bättre än vanligt spån.
Ett sätt att få mindre kiss inne är som någon nämner att ha honom ute mer.
Oj, 50 cm är en rejäl bädd. Hästen behöver ju hoppa ner för att komma ur boxen med en sån tjock bädd.
Har man en riktig pissnisse så är kutterspån det sämsta valet. Jag hade satsat på torv och Spånpellets, alternativt bara torv
 
Med så lite strö i boxen förstår jag att det blir blött direkt om han kissar mycket. Mitt tips är att lägga en rejäl botten med spånpellets (ca. 30 cm) och sedan 20 cm spån ovanpå det. Då kan man ofta bara ta bajs plus det som är ytblött och sedan fylla på vid behov. Pelletsen är drygare och suger bättre än vanligt spån.
Ett sätt att få mindre kiss inne är som någon nämner att ha honom ute mer.
50cm är alldeles för mycket.
 
Att behöva fylla på med spån varje vecka är varken ovanligt eller konstigt. 2 av 3 hästar jag ägt hade inte klarat sig med att bara fylla på 'varje' vecka.

Den första drog ca 3-4 spånpellets eller 2 spånpellets + 1 spånbal i veckan.

Den andra ngt mindre, 3 spånpellets + 1 spånbal varanannan vecka. (eller 2 halmpellets en vecka och 1 hampabal den andra veckan)

Min nuvarande är mycket snålare, 2-3 spånpellets i veckan

Allt detta på permanentbädd
För mig är det ovanligt då min förra häst endast behövde ha sin box spånad ungefär en gång i månaden. Det kissade också betydligt mycket mer ute.
 
Jag undrar om det finns någon öht som inte fyller på strö varje vecka till en boxhäst i normalstor box? Tvärt om är det väl kanske mer vanligt att strö var- och varannan dag om man inte har permanentbädd? Om man tycker det är jobbigt att fylla på strö varje vecka så vet jag inte riktigt vad man förväntar sig?

För att få en permanentbädd att fungera behöver man ett material i botten som suger upp riktigt bra och spån tillhör tyvärr inte riktigt den kategorin. Jag har torv i botten detta året och växlar mellan torv på toppen och halm beroende på hur bottenbädden ser ut. Jag har en jordfräs till häst som bökar runt rätt duktigt och gärna geggar ihop allt om bottenlagret inte suger upp tillräckligt bra.
För mig är det ovanligt då min förra häst endast behövde ha sin box spånad ungefär en gång i månaden. Det kissade också betydligt mycket mer ute.
 
Är det en rörig häst som kissar mycket är det ju inte säkert att den fungerar att ha på permanentbädd alls. När min förra skitgris stod i ett stall med bara 7-8 h utevistelse behövde jag fylla på med minst en halv (ofta en hel) stor kärra per dag. När vi bytte stall och han fick vara ute 12+ h klarade vi oss på ett par spånbalar i veckan.

Att behöva tillföra strö varje vecka låter fullt normalt, känns det jobbigt ska man nog sikta på helinackordering istället.
För mig är det ovanligt då min förra häst endast behövde ha sin box spånad ungefär en gång i månaden. Det kissade också betydligt mycket mer ute.
 
För mig är det ovanligt då min förra häst endast behövde ha sin box spånad ungefär en gång i månaden. Det kissade också betydligt mycket mer ute.

Låter väldigt äckligt, speciellt när du skriver att du låter bli att mocka ur kiss. Ammoniaklukten kan inte vara nådig i ditt stall! O_o Haft flera hästar varav vissa extremt renliga a la "kissa och bajsa i ett hörn" och även där fylldes det på spån flera ggr i veckan då ju både kiss och bajs mockas ur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 068
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Whirlie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp