Hur mockar ni?

literealistisk

Trådstartare
Hej, ja som rubriken lyder - hur går ni tillväga när ni mockar? Jag ha växelbädd på kutterspån nu och är så otroligt långsam när jag mockar. På tiden jag jobbade i stall hann jag mocka tre boxar (visserligen spånpellets och permanentbädd…) på samma tid som det nu tar mig att mocka en.
 
Har tre hästar och har växelströbädd till alla.
Två har spånpellets och kutterspån (vår/sommar har dom bara spånpellets men det fryser på vintern)
Den sista har torv och kutterspån.

Permanentbädd tar ingen tid alls att mocka så det är inte konstigt att det tar längre tid med växelströbädd
 
Jag är också jättelångsam! Har växelströbädd med spån. Har rejält tjockt med spån och min häst drar ibland runt bajset en del så det är en hel del att sila igenom. Skulle säkert kunna dra upp tempot men tycker det är ganska rogivande att mocka lugnt och noga 😊
 
Jag tar ut både bajs och allt kiss varje dag. Min häst är renlig och bajsar och kissar på samma ställe, så jag tar ut allt, och vänder sen på allt strö mest för jag inte gillar den packade ytan som blir på spånpellets.
Har alltså spånpellets som jag ibland toppar med vanligt spån.
 
Inne tar jag bort både kiss och bajs, tar max 10 min från det jag hämtar skottkärra tills jag ställt tillbaka den men så bor inte hästarna på box utan är bara inne när jag är där och grejar med dom. Inne längre på nyår och när det är röd vädervarning.

Ligghall varierar massor men har bädd där och mockar ut med traktorn på våren.

2 hästar.
 
Hej, ja som rubriken lyder - hur går ni tillväga när ni mockar? Jag ha växelbädd på kutterspån nu och är så otroligt långsam när jag mockar. På tiden jag jobbade i stall hann jag mocka tre boxar (visserligen spånpellets och permanentbädd…) på samma tid som det nu tar mig att mocka en.
Jag har de små hästarna på premanentbädd med halm och spån eller halmpellets på bajs- och kissytan. De är renliga av sig, så de bajsar och kissar på samma ställe alltid. De tar nog två minuter att mocka åt, fem minuter om man behöver byta strö där de kissar och bajsar. Men de är verkligen ett undantag i lättmockat tycker jag.

De stora har halm med bottenlager av halmpellets. Den ena tar nog en kvart att mocka (rör runt mycket) och den andra 10 minuter. Hos dem tar jag bort allt blött. Kommer nu gå över helt på halmpellets till dem då jag tycker det är lättast att mocka och ger trevligast miljö. Har jag bara halmpellets tar nog de stora kanske en kvart att mocka sammanlagt.
 
Jag har torv- och spånpelletsbäddar. Beroende på häst tar det 5-10 minuter. Den värsta tar 10 minuter och han bajsar precis överallt. Jag tar bort allt bajs och det kiss som syns genom. Resten av kisset är kvar som bäddbotten med påfyllnad av torv i hålet som blev.
Men, eftersom det är bädd är det betydligt lättare än om det hade varit så att jag måste vända på allt varje dag.

Om det tar mer än 20 minuter att mocka två boxar blir jag irriterad. Jag hatar att mocka. För mig är det inte meditativt som det kan vara för andra.

Mina hästar sover mycket liggande och för att de ska kunna göra det anser jag att en packad bädd är nödvändig. Man ska ju kunna falla ner på knä från stående själv utan att det gör ont och att vända varje dag blir fluffigt men inte tillräckligt bra för mina hästar att sova på.
 
Mockar mina fyra boxar där allt mockas ut (Kiss och bajs ) på cirka 25 minuter. Det är fyra helt olika hästar. Två är renliga och två är lite mer grisiga. Det står på kutterspån.
 
Jag har torv- och spånpelletsbäddar. Beroende på häst tar det 5-10 minuter. Den värsta tar 10 minuter och han bajsar precis överallt. Jag tar bort allt bajs och det kiss som syns genom. Resten av kisset är kvar som bäddbotten med påfyllnad av torv i hålet som blev.
Men, eftersom det är bädd är det betydligt lättare än om det hade varit så att jag måste vända på allt varje dag.

Om det tar mer än 20 minuter att mocka två boxar blir jag irriterad. Jag hatar att mocka. För mig är det inte meditativt som det kan vara för andra.

Mina hästar sover mycket liggande och för att de ska kunna göra det anser jag att en packad bädd är nödvändig. Man ska ju kunna falla ner på knä från stående själv utan att det gör ont och att vända varje dag blir fluffigt men inte tillräckligt bra för mina hästar att sova på.
Jag vill också ha det rejält tjockt. Jag har en regel för mig själv - om golvet syns eller känns någonstans efter att hästen har legat ner så är det för lite strö. Min häst har alltid minst en dm tjockt med spån, med växelströbädd. Därav att det tar lite tid att mocka för mig🤪
 
Tar ut allt, jämnar till. Kutterspån.
högarna ligger där de blivit lagda så även den som är mest stökig tar inte ens fem minuter att mocka.
En lägger allt i ett hörn och där är en plätt utan spån som den alltid prickar, så det är bara att skyffla ut. Kan det ta en minut att mocka kanske 😅
 
Jag har spånpellets, tar ca 5-10 min att mocka beroende på hur seg jag är 😅 Har ca 1dm tjock "bädd". Tar bort bajs och blöta fläckar som syns, men resten får ligga om det inte är för ofräscht. Fyller på 1-2 säckar i veckan
 
Jag har ett packat lager spånpellets ca 1 dm i botten som jag rör så lite som möjligt, och 1 dm flufflager av kutterspån ovanpå med en del inblandad äthalm som jag mockar igenom helt. Rörig häst så det tar ca 10 min. På sommarhalvåret har jag bara spånpellets, då går det fortare.
 
När jag jobbade i stall gick mockningen väldigt snabbt.
Men när jag jobbade med annat och bara mockade åt min egen häst kunde mockningen ta allt emellan 10-25 min (växelbädd) beroende på hur bråttom jag hade den dagen, kan tycka det är ganska mysigt att mocka :)
 
Spån från närliggande sågverk typ.
Min häst har gått från att vara en av stallets värsta grisar till renlig efter att ha blivit privatägd. Tar fem minuter att mocka numera- han bajsar i ett hörn och kissar oftast på 1-2 ställen som alltid är samma. Förut gick det snabbare att mocka ut allt och fylla nytt jmf med hur lång tid det tog att sila allt efter att han vispat runt som värsta elvispen 😅
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 161
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 234
Senast: MML
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp