Hur moralisk är du?

Fiorano

Trådstartare
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?
Nä, så länge det inte har hänt en olycka.
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?

Jag är ärlig. Jag fick just en sån fortkörningsbot. Jag hade solbrillor och tittade bort - kunde lätt ha nekat - men nej, jag kunde inte det.

Jag hade berättat vem jag lånat ut bilen till också för den delen.
 
Jag vet inte om jag är särskilt moralisk, men det känns för pinsamt töntigt att ljuga i den situationen. Som att leka tjuv och polis som vuxen.

Jag fick en bot häromåret och jag var i stort sett oigenkännlig mot körkortet. Å andra sidan var jag mer lik mig själv på det fotot än jag är på mitt körkort. Jag hade alltså behövt hävda att det inte är jag på mitt körkort för att komma undan. :p
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?
Jag hade inget att det var jag på alternativ två hade jag sagt till den jag lånade bilen till att dom skulle erkänna själva.
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?
Jag erkände att det var jag då jag fick ett sånt brev.

Jag tror att jag hade sagt till personen som lånat min bil att erkänna själv om det vore som i det andra scenariot.
 
"I Sverige finns ingen angivningsplikt, även om polisen skickar ut brev till bilägaren med uppmaning att berätta vem som kört. Många gör det, andra inte. Polisen gör vissa försök att utreda anonyma förares identitet, men är det någon som inte direkt kan kopplas till bilägaren är det svårt att gå vidare.
Att införa ägaransvar för fortkörningar har ibland varit på tapeten men förslagen har lagts ned. I Danmark och Nederländerna, däremot, får ägaren vackert betala böterna om någon annan har kört för fort med bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
"

Jag kan inte säga hur jag hade gjort, har hamnat på bild en gång pga en bil som körde om mig annars har jag stenkoll på vart kamerorna är, så risken är minimal för mig att fastna i dom. Däremot en radar som polisen har, den risken är större om jag nu mot förmodan skulle köra för fort eller en mobil fartkamera.
 
Under förutsättning att ingen olycka skett före eller efter kameran, jag skulle neka och hade ej angivit.
 
Låt oss hypotetiskt säga att du kört för fort och blivit fotad av en kamera. När polisens brev sen kommer visar det sig att du är helt oigenkänlig mot ditt körkort (:confused:) och därmed får anmodan från polisen att uppge vem som framförde fordonet. Berättar du att det var du som körde? Eller säg att du lånat ut bilen och föraren då blir tagen av en kamera, hade du uppgett vem som framförde bilen då?

Nä inte om det bara handlade om fortkörningsböter och inget värre.
 
Pappa fick btw ett brev från Tyskland där hans bil fastnat på bild. Med pappa bakom ratten. Det första jag sa var ”de har till och med en idolbild”. Tveklöst pappa.

Det roliga var att brevet gick ut på att de uteslutit pappa som förare och visste att det inte var han som körde men ville veta vem han lånat ut bilen till...

Det gick inte ens att erkänna utan två val: skriva vem han lånat ut bilen till, eller kryssa i att han pga nära släktskap eller fara för han och hans anhöriga inte ville uppge vem som kört.

Pappa är otroligt olik sig på körkortet..

(I Tyskland kan, till skillnad från Sverige, böter skrivas på bilägaren i sådana där situationer. Pappa kryssade att han inte ville ange och det kom inga böter)
 
Jag hade inte erkännt, iaf inte om det bara gällt fortkörning, och inte någon olycka.

Förövrigt råkade en släkting ut för just detta. Han hade kört typ 74 km/h på en 70 väg, men utan att något hade hänt. Han erkände inte det, och tyckte att det var snudd på paragrafrytteri. Det senare kan man väl diskutera, men i samma situation hade jag som sagt inte erkänt iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 213
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 622
Senast: cirkus
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 136
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp