Hur motivera en normalstor hage?

the_connemara

Trådstartare
Ja, hur motiverar man icke hästkunniga att man inte vill ha sin häst i en hage mindre än en halv hektar med bra mark ex kuperad/skog för två hästar när ex HagaHill har grusade hagar på 250 m2 och "hästgårdar" som annonseras ut lätt kan vara en bra bit under 10 000 m2 (1 ha).

1 ha (sommar + vinter) är ju inte på något vis stort för en hästhage. Men det begränsar ju tomtutbudet en hel del.

Det är inte så att jag har brist på argument eller att jag inte får någon respons men det blir ändå lite "jaja, du får väl ha så stora hagar till din häst då, även om alla andras hästar klarar sig på små." Eller hur jag nu ska uttrycka mig. Förstår ni något :o
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Om du måste(?) motivera, berätta att det finns olika sätt att se på hästar och hur/om dom ska få livskvalité. Själv vill du så långt det går möta hästens medfödda behov av utevistelse, rejäla och varierande markytor, flocksällskap osv.
Ta gärna ett varv med vävniing, luftsnappning, stress, magsår etc också, för att förklara varför många hästar (de flesta?) inte alls klarar sig bra.

Man ska ju vara försiktig med att jämföra hästar och människor, men låt dom fundera över argument för egen del om dom skulle välja mellan att leva instängda i en cell + rastgård respektive i den frihet dom har idag.

LIA
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Måste o måste, varken jag eller min delaktige i tomtletandet köper saker rakt av. Så klart jag fått motivera varför jag vill ha si eller så mycket mark/krav på marken :)

Han kom dock på bästa exemplet själv när jag visade tråden, han sätter inte en inomhuskatt i en liten etta.

Men jag tycker man får sådana här reaktioner på mycket, även inom hästbranchen. I min tråd om hur man hann med vardagen fick man argumentera rätt bra för att byta täcken dagligen på en häst täckad dygnet runt ex. Bara för att de som inte byter har hästar om klarar det bra betyder det för mig inte att det är optimalt.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

I norr finns det en stooor och relativt nybyggd hästanläggning med fina boxar, ventilation, restaurang och all tänkbar bekvämlighet... för människor. För hästarna finns inget annat utomhus än frimärken, rader av frimärken, att vara på. Dessa frimärken måste dessutom flera hästar dela på, så det blir 3-4 timmar/dag.

Den här anläggningen har fått diplom och certifikat för att den uppfyller alla Ridsportförbundets krav på anläggningar.
Det säger en del om hästsynen även hos dom mest inflytelserika inom hästsporten. :grin:

Så vi som kräver rejäla villkor för våra hästar har onekligen en del att stångas mot.

LIA
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Helt sanslöst hur detta kan "uppmuntras". Jag får dåligt samvete om hästarna kommer in eller ut nån timme tidigare eller senare. Kan ju själv tänka mig hur j*vla tråkigt det måste vara att stå i en box större delen av dygnet.

Sen betyder inte detta att alla hästar ska gå på lösdrift. Ser på våra, hon som rids kommer in varje natt och trivs utmärkt med det. Hon tappade massor av hull när hon gick på lösdrift. Hon är mycket nöjdare och fräschare nu.
Den andra undar om jag är helt pucko när jag tar in henne nån längre stund. In och äta mat är Ok men sen ska hon ut;)

Men rejäla hagar åt alla hästar, och många timmar i hagen MED kompisar!
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Jag blir galen på uttrycket "det dör dom inte av" som man får höra då och då. De flesta av oss har väl lite högre ambition än att nätt och jämt hålla våra hästar vid liv?

Jag har inget bra svar på din fråga men det finns lite studier på hästarnas beteende och hagstorlek. De rörde sin mindre i en mindre hage (surprise:p). Kolla mer här: http://forskning.equinfo.se/#post16

Heder till dig som har stora hagar!:bow:
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Jag blir galen på uttrycket "det dör dom inte av" som man får höra då och då. De flesta av oss har väl lite högre ambition än att nätt och jämt hålla våra hästar vid liv?

Jag har inget bra svar på din fråga men det finns lite studier på hästarnas beteende och hagstorlek. De rörde sin mindre i en mindre hage (surprise:p). Kolla mer här: http://forskning.equinfo.se/#post16

Heder till dig som har stora hagar!:bow:

Precis! Mitt samvete hade däremot dött bara av tanken...

Ska kolla din länk :)

Och visserligen har min häst relativt stora hagar i nuläget som han trivs väldigt bra i men jag har bara precis börjat leta, önska mig lycka till i Skåne i närheten av Malmö :D
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

I norr finns det en stooor och relativt nybyggd hästanläggning med fina boxar, ventilation, restaurang och all tänkbar bekvämlighet... för människor. För hästarna finns inget annat utomhus än frimärken, rader av frimärken, att vara på. Dessa frimärken måste dessutom flera hästar dela på, så det blir 3-4 timmar/dag.

Den här anläggningen har fått diplom och certifikat för att den uppfyller alla Ridsportförbundets krav på anläggningar.
Det säger en del om hästsynen även hos dom mest inflytelserika inom hästsporten. :grin:

Så vi som kräver rejäla villkor för våra hästar har onekligen en del att stångas mot.

LIA

Ja, suck alltså.... Inte konstigt att nya hästmänniskor accepterar små grushagar när det är så utbrett.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Jag köpte en häst från denna anläggning, dock fick hon gå i "större hage" med alla ston i samma och ute hela dagen som sas, fast nog såg man alla olater de lade på sig. Hon var elak där, attakera vid intag, mm.

Nu går denna tjej på lösdrift och älskar livet, hon är snäll och helt underbar mot alla =)

Men andra ord sägar jag, visst är det en fin anläggning om alla hagar varit stora och alla hästar får stå ute hela dagar. Ur tränings synpunkt är den toppen med alla ridhus, paddockar och ridvägar.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Vad som är normalstor hage beror väl så mycket mer på hur hästen används. Märker att mina två nordsvenskar är ganska nöjda med ca 2½ ha att göra sina nattvandringar i de perjoder när de körs någotsådär regelbundet. De utnytjar då inte hela den tilldelade marken, där finns yttligare ett par tre ha att tillgå om de vill! Men om jag inte kör dem ett par tre timmar om dagen de flesta dagar så vill de gärna gå runt staketen, varv på vav, hela natten, med korta avbrott när de passerar hö högen.

Rasthagar som tillfredställer hästarnas behov skrivs det om! Jo jag tackar jag! Skritt trav och galopp, men ingen plats att kurva runt och framförallt gömma sig för de andra! Det är inte ovanligt att mina är på helt olika håll i hagen nästan hela dagen, om inte en så i alla fall en dryg ½km från varandra. Ett gamalt mått til hästen som gått i "talemun" är att det ska vara tillgång till 5 tunland/ häst till vall och bete (vallen betas efter slåtter och allt kan ej betas samtidigt, så det inkräktar ej) ger nog en god bild av vad som var utprovat under många, många år. Dela in detta i lämpliga bitar så får man en uppfattning om även vinterhagens storlek!
Är markpriserna för höga i ert område, leta någon annanstans, det kanske blir billigare att pendla!

Men åter till där vi börgade, om hästarna rids eller körs i arbete, dvs där något blir gort så kanske de används runt 5 timmar åtminstånne 3 dagar i veckan, då är det klart att sprallandet och springandet och andra syselsättningsbehovsyttringar minskas!

Så lite som hästarna får miljöstimulans idag så borde de flästa ha kmvida hagar med skog, kuperad teräng men även slättland.

Detta var nu min åsikt om det hela!
Lycka till
Ptr
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Billigare o billigare att pendla, man vill ju hinna leva oxå :) Dessutom vill bilarna helst inte gå mer än 6 mil i sträck, sen behöver de mat ;)

Min häst har nu ca 0.5 ha vinter respektive sommarhage vadera som han delar med mammas sto. Vinterhagen är väldigt kuperad med skog, berg och lite öppen mark och det märks att de trivs och håller sig sysselsatta bra i den. Så "bra" mark tror jag blir svårt att hitta i den delen av Skåne där vi tittar runt så jag vill inte gå under den arean men heller inte låta min häst stå på en plan, öppen slätt utan skog/backe i sikte "bara för att det är 0.5 ha" sas.

Mycket bra inlägg för övrigt angående hästarnas arbete! Välkommen till buke :)
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Det var nu inte illa ment med att du skulle pendla miltals!!

Men ska man få en givande diskution så behöver någon vända kappan mot vinden för att på det viset få lite friare och kreativare tankar att flöda. Det hundhuvudet finner jag mig ofta bära!

Och ska man roa sig med att missförstå saker kan man ju utbrista; då tar det ju en dag att köra till jobbet och en hem!:D

Det jag var innne på att någon skulle nappa på var att om rasthagen var liten så måste det gå åt väldigt mycket mer tid med hästen för att den ska må bra!

Det blir inte 3 timmar efter jobbet utan kanske istället 5 timmar!

Hur mycket tid blir då kvar till sambo/make/maka som kanske inte är lika hästintreserad?

Att resa är dyrt, men att få tag i mark och foder tätortsnära kostar också en slant, har varigt i skåne med mina hästar så jag vet!

Möjligheten att rida och träna i skog och mark utan att få ovett måste också räknas med. Vad kostar det inte i tid och pengar att i tid och otid lasta hästen för att fara och träna även vardagslufsen! Har bekanta som har det så i Stockholmstraken, fattar inte hur dom kan hålla intresset vid liv under sådana betingelser!!

Mvh
Ptr
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Jag håller helt och hållet med dig! Och jag inser att vi har en jäkla tur om vi får tag i något vi har råd med på de premisserna (kunna pendla med elbil till jobbet). Nu har jag hästen i ett drömläge i Hallands inland med hur mycket skog och backar som helst att rida i vilket jag värderar högt. Så lite kompromissande kommer det nog tyvärr att bli. Men precis som du säger så får man ju i stället lasta och köra till ridterräng om man inte har bra hemmavid, det kostar både tid och pengar. Jag är ingen som trivs i en paddock ;)
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

I norr finns det en stooor och relativt nybyggd hästanläggning med fina boxar, ventilation, restaurang och all tänkbar bekvämlighet... för människor. För hästarna finns inget annat utomhus än frimärken, rader av frimärken, att vara på. Dessa frimärken måste dessutom flera hästar dela på, så det blir 3-4 timmar/dag.

Den här anläggningen har fått diplom och certifikat för att den uppfyller alla Ridsportförbundets krav på anläggningar.
Det säger en del om hästsynen även hos dom mest inflytelserika inom hästsporten. :grin:

Så vi som kräver rejäla villkor för våra hästar har onekligen en del att stångas mot.

LIA
Jag gissar på att det rörde sig om en ridskola? I så fall tittar de ju på de mänskliga faciliteterna mest, men jag håller med dig, vad sänder det för budskap till eleverna:crazy:
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Har kamrat som köpt gård i skåne nyligen, 100 000kr/ha! och är det tätortsnära i våra lantborsögon så är det både dubbelt och tre gånger så dyrt! Och det anses normalt i de regionerna och sen tillkommer värdet på byggnaderna!

Nu fick jag funderingen, kan det inte duga med elbilsavstånd till tåget eller bussen, det dräller ju av bussar och tåg i skåne, i alla fall i jamförelse med här!

MvhPtr
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

sluta leta "hästgård", det betyder (särskilt i hästtäta områden och nära storstad) i praktiken villa med stall och stor trädgård.... ^^

att det blir upptrampad och lerig i små hagar kanske kan vara ett rent praktisk argument?
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Jo här är bra kollektivtrafik :)

Dock vill vi slippa pendla en massa tid varje dygn, det är främst där man vill kunna köra från dörr till dörr på kortast möjliga tid. Man vill ju hinna vara hemma oxå utöver ett heltidsjobb =/
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

Vad menar du då vi ska leta efter?

Vi är mest på jakt efter obebyggd tomt men det verkar finnas med nedgånga gårdar faktiskt. Vilket är ok om man kan bygga nytt på tomten och sedan riva skiten.
 
Sv: Hur motivera en normalstor hage?

120 000:-/ha sa vår mäklare att man kunde värdera marken häromkring till och vi bor ändå 5 mil från Malmö.

Till TS - ska du ha kuperade hagar runt Malmö, så önskar jag dig lycka till! ;)

Leta isf lite upp emot Höör/Hörby el i Veberöd och Skurupstrakten, där finns det både lite backar och skog!:p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 418
Hästmänniskan Hej! Jag och min sambo har fått möjlighet att bygga på en helt idyllisk mark som min mor i dagsläget äger. Den är ca 3500 kvm, på den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 883
Senast: Gnist
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
3 998
Senast: Blomskan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 394
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp