Hur motivera ett nej till chefen proffsigt?

finapina

Trådstartare
Hur säger man nej till sin chef på ett vettigt och sakligt sätt? Har hamnat i en jobbig sits. På min nuvarande enhet ska en tjänst förflyttas till en annan enhet. Vi misstänker att det är för att den andra enheten inte är attraktiv och på tjänsterna dit söker ingen....Alltså måste ngn tvångsförflyttas.Det står mellan mig och ytterligare en kollega.Ingen av oss vill, och vi har båda sagt det till chefen. Nu börjar jag känna att jag ligger mest illa till..Arbetsgivaren har rätt att förflytta, men hur länge kan man vara "tillfälligt förflyttad", har man rätt att kräva slutdatum???Vad kör man för taktik med chefen? Accepterar, provar ett tag och sjukskriver sig sedan? Jag har sagt att detdär andra jobbet verkligen inte är min grej( jag har jobbat enstaka ggr där).Extra känsligt när det handlar om att vårda msk:or...Stortrivs på mitt nuvarande jobb! Så, hur gör man bäst för att inte bränna sina broar???
 
Mitt enda tips är att motivera varför du ska vara kvar.

Att ge anledningar till att inte bli förflyttad lär chefen lättare kunna kontra med. Men om du är rätt person på rätt plats med din nuvarande tjänst, så kan du förhoppningsvis intala chefen om det.

Tryck på att du är ett bra team med kollegorna, tex, vad du bidrar med nu och hur du planerar kommande tid inom denna tjänst. (svårt att ge handfasta tips när jag inte riktigt vet vilken tjänst du har.)
 
Hur säger man nej till sin chef på ett vettigt och sakligt sätt? Har hamnat i en jobbig sits. På min nuvarande enhet ska en tjänst förflyttas till en annan enhet. Vi misstänker att det är för att den andra enheten inte är attraktiv och på tjänsterna dit söker ingen....Alltså måste ngn tvångsförflyttas.Det står mellan mig och ytterligare en kollega.Ingen av oss vill, och vi har båda sagt det till chefen. Nu börjar jag känna att jag ligger mest illa till..Arbetsgivaren har rätt att förflytta, men hur länge kan man vara "tillfälligt förflyttad", har man rätt att kräva slutdatum???Vad kör man för taktik med chefen? Accepterar, provar ett tag och sjukskriver sig sedan? Jag har sagt att detdär andra jobbet verkligen inte är min grej( jag har jobbat enstaka ggr där).Extra känsligt när det handlar om att vårda msk:or...Stortrivs på mitt nuvarande jobb! Så, hur gör man bäst för att inte bränna sina broar???
Om du arbetar t.ex. för en kommun är du i praktiken anställd av kommunen och enbart placerad på en viss arbetsplats. Vid arbetsbrist på ett ställe - och överskott på personal på ett annat - kan man bli förflyttad.
 
Om du arbetar t.ex. för en kommun är du i praktiken anställd av kommunen och enbart placerad på en viss arbetsplats. Vid arbetsbrist på ett ställe - och överskott på personal på ett annat - kan man bli förflyttad.
Hur säger man nej till sin chef på ett vettigt och sakligt sätt? Har hamnat i en jobbig sits. På min nuvarande enhet ska en tjänst förflyttas till en annan enhet. Vi misstänker att det är för att den andra enheten inte är attraktiv och på tjänsterna dit söker ingen....Alltså måste ngn tvångsförflyttas.Det står mellan mig och ytterligare en kollega.Ingen av oss vill, och vi har båda sagt det till chefen. Nu börjar jag känna att jag ligger mest illa till..Arbetsgivaren har rätt att förflytta, men hur länge kan man vara "tillfälligt förflyttad", har man rätt att kräva slutdatum???Vad kör man för taktik med chefen? Accepterar, provar ett tag och sjukskriver sig sedan? Jag har sagt att detdär andra jobbet verkligen inte är min grej( jag har jobbat enstaka ggr där).Extra känsligt när det handlar om att vårda msk:or...Stortrivs på mitt nuvarande jobb! Så, hur gör man bäst för att inte bränna sina broar???
Du får väl försöka motivera varför det är bättre att du är kvar på den första arbetsplatsen och samtidigt söka dig andra jobb?
Så är det ofta när man är anställd inom kommunen. Jag har aldrig varit med om det själv, men jag är medveten om att det i mitt anställningsavtal framgår att jag kan bli förflyttad till andra platser. Det var något det tex flaggades när vi gjorde katastrofplanerng under pandemin. Vi fick redogöra vad för annan erfarenhet vi hade ifall det skulle bli så att vi behövde täcka upp för exempelvis vårdpersonal.
 
Hur säger man nej till sin chef på ett vettigt och sakligt sätt? Har hamnat i en jobbig sits. På min nuvarande enhet ska en tjänst förflyttas till en annan enhet. Vi misstänker att det är för att den andra enheten inte är attraktiv och på tjänsterna dit söker ingen....Alltså måste ngn tvångsförflyttas.Det står mellan mig och ytterligare en kollega.Ingen av oss vill, och vi har båda sagt det till chefen. Nu börjar jag känna att jag ligger mest illa till..Arbetsgivaren har rätt att förflytta, men hur länge kan man vara "tillfälligt förflyttad", har man rätt att kräva slutdatum???Vad kör man för taktik med chefen? Accepterar, provar ett tag och sjukskriver sig sedan? Jag har sagt att detdär andra jobbet verkligen inte är min grej( jag har jobbat enstaka ggr där).Extra känsligt när det handlar om att vårda msk:or...Stortrivs på mitt nuvarande jobb! Så, hur gör man bäst för att inte bränna sina broar???

Eftersom du redan får känslan av att det är du som får flytta på dig, kanske din kollega fungerar bättre på nuvarande plats, enligt er chef?

Nej, kan du inte säga men du kan ju alltid säga upp dig. Fast jag hade nog inte gjort det, utan provat den andra platsen och sedan bett om ett möte och förklarat varför det inte funkar - när och om du har provat och det faktiskt inte funkar.

Om du blir den som flyttas anser ju chefen redan att det är möjligt att vara utan dig på nuvarande arbetsplats, så att "hota" med att säga upp sig är nog verkningslöst.
 
Eftersom du redan får känslan av att det är du som får flytta på dig, kanske din kollega fungerar bättre på nuvarande plats, enligt er chef?

Nej, kan du inte säga men du kan ju alltid säga upp dig. Fast jag hade nog inte gjort det, utan provat den andra platsen och sedan bett om ett möte och förklarat varför det inte funkar - när och om du har provat och det faktiskt inte funkar.

Om du blir den som flyttas anser ju chefen redan att det är möjligt att vara utan dig på nuvarande arbetsplats, så att "hota" med att säga upp sig är nog verkningslöst.
@finapina eller du kanske är duktigare än din kollega och har bättre personliga möjligheter att skapa ett bra klimat och göra något någorlunda bra av förflyttningen. Diskutera lön med din lönesättande chef om du blir förflyttad och även om du inte kan höja lönen så inser chefen att du anser att detta var ett skäl till löneökning.

Vad jag försöker säga är att gör försök göra det dyrt för din chef att flytta dig inom alla normer naturligtvis, inget konstigt.
 
@finapina eller du kanske är duktigare än din kollega och har bättre personliga möjligheter att skapa ett bra klimat och göra något någorlunda bra av förflyttningen. Diskutera lön med din lönesättande chef om du blir förflyttad och även om du inte kan höja lönen så inser chefen att du anser att detta var ett skäl till löneökning.

Vad jag försöker säga är att gör försök göra det dyrt för din chef att flytta dig inom alla normer naturligtvis, inget konstigt.

Jag vet inte om en blir en mer värdesatt medarbetare genom att framstå som girig. Snarare är det väl ett bra incitament att fasa ut vederbörande? TS vill ju ha råd som gör att hon INTE bränner broar. Risken är ju att dörren åker igen i ansiktet med denna approach.
 
@finapina eller du kanske är duktigare än din kollega och har bättre personliga möjligheter att skapa ett bra klimat och göra något någorlunda bra av förflyttningen. Diskutera lön med din lönesättande chef om du blir förflyttad och även om du inte kan höja lönen så inser chefen att du anser att detta var ett skäl till löneökning.

Vad jag försöker säga är att gör försök göra det dyrt för din chef att flytta dig inom alla normer naturligtvis, inget konstigt.
OM det är en kommun som TS arbetar för så kommer det knappast att funka.
 
Känns som jag ligger sämst till pga att jag alltid varit den som flexat, samarbetat och har lätt att komma in i nya grupper och det är också det jag fått beröm för under alla mina arbetsår. Mina bättre sidor blir till min nackdel i detta fall.😔Jag anses nog lättare än min kollega som sagt att hen kommer att riva upp himmel och jord om det blir hen som ska förflyttas. Det jag tänker med sjukskrivning är förstås att jag inte går och sjukskriver mig för att jag inte vill jobba där, men risken finns att det inte funkar och jag börjar må så dåligt av det. Kanske även lite en markering för chefen att faktiskt även jag kan må dåligt, eftersom det verkar vara det enda hen reagerar på..Jag är ju inte precis den första bland hennes anställda isåfall som gör det...
 
Eftersom du redan får känslan av att det är du som får flytta på dig, kanske din kollega fungerar bättre på nuvarande plats, enligt er chef?

Nej, kan du inte säga men du kan ju alltid säga upp dig. Fast jag hade nog inte gjort det, utan provat den andra platsen och sedan bett om ett möte och förklarat varför det inte funkar - när och om du har provat och det faktiskt inte funkar.

Om du blir den som flyttas anser ju chefen redan att det är möjligt att vara utan dig på nuvarande arbetsplats, så att "hota" med att säga upp sig är nog verkningslöst.

Och om en "hotar" med uppsägning så lär en vara beredd att göra verklighet av det också, om chefen inte "backar". Tänker jag.

(Ingen invändning mot ditt inlägg, utan bara en reflektion/spinner vidare lite.)
 
Känns som jag ligger sämst till pga att jag alltid varit den som flexat, samarbetat och har lätt att komma in i nya grupper och det är också det jag fått beröm för under alla mina arbetsår. Mina bättre sidor blir till min nackdel i detta fall.😔Jag anses nog lättare än min kollega som sagt att hen kommer att riva upp himmel och jord om det blir hen som ska förflyttas. Det jag tänker med sjukskrivning är förstås att jag inte går och sjukskriver mig för att jag inte vill jobba där, men risken finns att det inte funkar och jag börjar må så dåligt av det. Kanske även lite en markering för chefen att faktiskt även jag kan må dåligt, eftersom det verkar vara det enda hen reagerar på..Jag är ju inte precis den första bland hennes anställda isåfall som gör det...
Kan du inte ta det den vägen? Att du alltid är flexibel och tillmötesgående och att det inte borde ligga dig i fatet här?

Jag hade nog varit så fräck att jag sagt att bara för att jag inte hotar med att riva upp himmel och jord ska jag bli den som flyttar? Snarare tvärtom att det borde uppmuntras?
 
Jag hade nog varit så fräck att jag sagt att bara för att jag inte hotar med att riva upp himmel och jord ska jag bli den som flyttar? Snarare tvärtom att det borde uppmuntras?

Som varande chef kan jag säga: detta hade fått mig att fundera på om jag satt i lågstadiet och skulle försöka medla mellan två småbarn.

Jag hade valt att motivera varför jag skulle stanna, inte varför jag INTE skulle bli förflyttad.
 
Känns som jag ligger sämst till pga att jag alltid varit den som flexat, samarbetat och har lätt att komma in i nya grupper och det är också det jag fått beröm för under alla mina arbetsår. Mina bättre sidor blir till min nackdel i detta fall.😔Jag anses nog lättare än min kollega som sagt att hen kommer att riva upp himmel och jord om det blir hen som ska förflyttas. Det jag tänker med sjukskrivning är förstås att jag inte går och sjukskriver mig för att jag inte vill jobba där, men risken finns att det inte funkar och jag börjar må så dåligt av det. Kanske även lite en markering för chefen att faktiskt även jag kan må dåligt, eftersom det verkar vara det enda hen reagerar på..Jag är ju inte precis den första bland hennes anställda isåfall som gör det...
Men du kan ju inte hota med sjukskrivning? Så att använda det som markering mot chefen tycker jag låter helt orimligt. Säger som många andra, det enda du egentligen kan göra är att vara tydlig med att du inte vill bli förflyttad och motivera varför just du ska stanna. Och blir du ändå flyttad leta efter nytt jobb om du inte trivs.
 
Men du kan ju inte hota med sjukskrivning? Så att använda det som markering mot chefen tycker jag låter helt orimligt. Säger som många andra, det enda du egentligen kan göra är att vara tydlig med att du inte vill bli förflyttad och motivera varför just du ska stanna. Och blir du ändå flyttad leta efter nytt jobb om du inte trivs.
Var har TS sagt att hon ska hota med att sjukskriva sig?

Tycker diskussionen blir märklig. Utifrån det som beskrivs så ser det ut som om det finns problem på den andra platsen. Om arbetsmiljön är usel, vilket en lär vara om ingen ens söker dit, så är en sjukskrivning rimlig att räkna med.
För mig låter det som om arbetsgivaren behöver se över arbetsmiljön snarare än att TS är tjurig.
 
Var har TS sagt att hon ska hota med att sjukskriva sig?

Tycker diskussionen blir märklig. Utifrån det som beskrivs så ser det ut som om det finns problem på den andra platsen. Om arbetsmiljön är usel, vilket en lär vara om ingen ens söker dit, så är en sjukskrivning rimlig att räkna med.
För mig låter det som om arbetsgivaren behöver se över arbetsmiljön snarare än att TS är tjurig.

Instämmer. Jag tolkade TS som att hen inte kommer att hota med sjukskrivning men att det riskerar att bli följden av att jobba på ställe B som har en dålig arbetsmiljö (som TS dessutom känner till eftersom hen jobbat där).

Men jag håller med @Lovisaleonora också, bättre att motivera varför en ska stanna på nuvarande ställe.
 
Var har TS sagt att hon ska hota med att sjukskriva sig?

Tycker diskussionen blir märklig. Utifrån det som beskrivs så ser det ut som om det finns problem på den andra platsen. Om arbetsmiljön är usel, vilket en lär vara om ingen ens söker dit, så är en sjukskrivning rimlig att räkna med.
För mig låter det som om arbetsgivaren behöver se över arbetsmiljön snarare än att TS är tjurig.
Jag tolkade det här som det, men förstod kanske fel ”kanske även lite en markering för chefen”
Det jag tänker med sjukskrivning är förstås att jag inte går och sjukskriver mig för att jag inte vill jobba där, men risken finns att det inte funkar och jag börjar må så dåligt av det. Kanske även lite en markering för chefen att faktiskt även jag kan må dåligt, eftersom det verkar vara det enda hen reagerar på..Jag är ju inte precis den första bland hennes anställda isåfall som gör det...
Och självklart behöver man jobba med arbetsmiljön på andra stället och jag tycker inte alls TS verkar tjurig, det måste vara jättejobbigt att vara i hennes sits. Tror bara inte det går att göra så mkt åt saken om chefen vill förflytta henne, verkligen tyvärr. Mer än att byta jobb om man blir flyttad. Och motivera varför man inte ska flyttas.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 985
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 379
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp