Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Slog mig idag när jag stod och mockade att det egentligen är ett under att stackars Viktor inte springer i cirklar med ögonen rullande i huvudet och TILT i pannan.

För jag som brukar hävda att jag är konsekvent och tydlig, insåg att jag framstod som närmast sinnesförvirrad, och det är lika dant varenda gång.. :devil:

Viktor är med i stallet. Reglerna när jag mockar är på ytan enkla: Man ska vara i stallet eller på stallplanen direkt utanför stallet så att matte ser. Man får inte gräva i boxarna, gräva i halmen eller äta hästbajs. I övrigt får man göra vad man vill utom terrorisera katten.

Superenkelt. Kan man tro..

Viktor har dock en anarkistisk ådra, och därtill en förmåga att vilja liva upp tillvaron ganska ofta.

Så, matte mockar, hunden leker med ett vedträ på stallgången och fåglarna kvittrar. Plötsligt syns inte hunden till, matte ropar 'kom hit'. Hund kommer sladdandes in i stallet, in i boxen till matte, där han sen glatt kastar sig ner med sitt vedträ och börjar 'skjutsa runt' det i spånet. Matte säger 'nej, gå ut!' (i meningen: ur boxen) eftersom man inte får gräva så i boxarnas bäddar. Okej okej, hund tar sitt ben och galopperar glatt iväg mot stalldörren varvid matte raskt tycker 'nej, stanna här! (i meningen: I stallet)'.

Okej, hund släpper benet på stallgången, står och tittar ut genom stalldörren ett tag men studsar sen iväg för att hoppa i halmen. Matte tycker 'nej, gå bort!' (i meningen: från halmen). Okej okej, hund lommar in i en tom box och börjar äta hästbajs. Varvid matte tycker 'nej, GÅ UT!' (i meningen: Ur boxen).

Ja ni fattar. Det är ett under som sagt att han inte fått ett mentalt sammanbrott av alla 'nej så, nej si' :devil: Fascinerande nog fattar han, när han provat allt han inte får, brukar han leka på stallgången, lägga sig i boxen jag mockar eller helt enkelt ta med sitt ben/bedträ ut utanför stallgången och där gräva runt med det och skjutsa runt det, alt strosa runt i stallet och sen lägga sig i stalldörren och kolla ut. (Fast han MÅSTE bara testa varje dag om alla förbjudna grejer är förbjudna idag OCKSÅ...)

Givetvis berömmer jag när han gör rätt, både mellan nejen, och ffa när han kommer med sitt ben/vedträ och stannar i boxdörren och vajar med svansen. Så riktigt så illa som det låter är det inte. Men ändå - tillräckligt motsägelsefullt eg för att jag ska skämmas lite. Hundar förstår ju 'gör det' inte 'gör INTE det'. Dvs de fattar 'stanna utanför' men eg inte 'gå inte in', och att då kräva att tolka 'gå ut!' till just 'ur ur just det här utrymmet men inte ut ur byggnaden' är ganska.. osnällt ;)
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

Just det där med att gå ut och in ur hagar/byggnader/träningsområden/whatever är ju ganska ologiskt.

Ser jag en hund ensam i hagen ropar jag "gå ut", men om vi ska gå in i hagen tillsammans så säger jag "gå ut" när han ska gå genom grinden IN i hagen.

Som tur är har jag smarta hundar så de gör vad jag menar, inte vad jag säger...

/Migo
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

Jag har samma "problem" (vilket går alldeles utmärkt) när det gäller in och ut. Hemma så är gå in, gå ut helt beroende på vilken dörr det gäller och vilken sida om den jag står. Det är ett under att han förstår.

I soffan hemma är reglerna att han får hoppa upp, men ska gå ner på kommando (tanken är ju då också att han ska stanna nere, men ibland måste man ju bara testa om matte hinner ändra sig på 2 sekunder...).
Ibland ändrar sig matte efter 5 försök :o När hunden lägger sig tillrätta på ett bra ställe och inte är i vägen (vilket brukar vara anledningen till att jag säger åt honom att gå ner från första början).

Ute lyckas jag ibland också med "stanna kom eh här eh sitt..." Snacka om att snubbla på sin egen tunga och knappt veta vad man vill att hunden ska göra :p Men han gör i alla fall det som är väsentligt; håller sig ut vägen, stannar eller kommer. Dvs springer inte och terroriserar joggare eller så, vilket är anledningen till kommandot. Eller försöket att ge kommando...

Jag försöker vara konsekvent, men ibland är det inte så lätt som man kan tro...
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

Jag gör samma sak :p
"Gå ner (från soffan)" betyder egentligen "var inte ivägen". Konstigt nog verkar hundarna förstå att "gå ner" ena dagen betyder "gå och lägg sig i ett annat rum" och nästa dag "flytta dig en decimeter så jag får plats" :D
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

*KL*

Nu måste jag verkligen fundera på om jag gör något sådant.. Jag TROR inte att jag gör det, men å andra sidan är mina inte lösa annat än när de ska springa runt och busa i rastgården och inomhus behöver jag sällan säga något alls.
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

:D Det är inte lätt att vara hund, omgiven av människor som säger saker de inte menar hela tiden... omtolkning är en del av vardagen. ;)

Jag försöker att inte "neja" i vardagskommandon. "Nej" är ett ganska hårt ord (för mig). Men visst ger jag oövertänkta kommandon då och då. Framförallt "gå ut" brukar betyda ganska mycket olika saker - i grunden "flytta dig en bit bort". Tur att man har godhjärtade och snälla hundar! :love:
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

Jag brukar bara be min hund ligga utanför boxen när jag mockar. Han ska inte vara någon annanstans och det fungerar utmärkt. Annars följer regeln: Är matte i stallet får man inte gå ut utan lov. Är matte ute får jag följa med om hon inte säger jag ska stanna inne.

För övrigt försöker jag lära honom vara där jag är, dvs inte springa bort från mig utan hålla koll på var jag är. Det fungerar bra men han är bara ung ännu men jätteduktig redan.

Jag försöker hela tiden vara konsekvent, är det något jag är dålig på så är det faktiskt tyvärr kontakt. Så nu försöker jag lägga in att kräva ögonkontakt innan jag ber om något av honom. På det sättet hoppas jag att han lär sig att titta på mig ifall han vill något. Dvs söka kontakt själv. Nu söker han kontakt ofta men inte när JAG vill. Men det tränar vi på nu.

Tycker han är rätt klipsk för jag säger inte alltid vad jag menar men han fattar :D
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

:D Det är inte lätt att vara hund, omgiven av människor som säger saker de inte menar hela tiden... omtolkning är en del av vardagen. ;)

Jag försöker att inte "neja" i vardagskommandon. "Nej" är ett ganska hårt ord (för mig). Men visst ger jag oövertänkta kommandon då och då. Framförallt "gå ut" brukar betyda ganska mycket olika saker - i grunden "flytta dig en bit bort". Tur att man har godhjärtade och snälla hundar! :love:

Jag har AKTA som 'hårt ord'. Nej fungerar kasst att ha som 'allvarsord', då jag nej:ar hästarna lite för mycket. I mild ton 'nej hörrudu, kom här', 'nej, du ska stanna i boxen'. Det 'nej.et' betyder inget alls för hästarna, jag skulle kunna säga 'kaffekanna' åt dem lika gärna, det är under avdelningen småprat. NEJ reagerar dock hästarna på. Dessutom nejar min mamma (som ju har hand om honom när jag jobbar) fullkomligt inkonsekvent och ologiskt, så gäller hitta ord hon inte 'sabbar' med :devil:

Men märkt med tidigare hundar att de som lyssnar de hör vartenda litet nej, och jag har ju haft extremt förarveka hundar med, som blivit förtvivlade när jag i telefon t ex sagt 'Nej, det är inte en bra ide!' och en stackars hund som legat i sängen slinker ner med svansen mellan benen, för ojdå det var nej helt plötsligt ligga i sängen..

Så nej i Viktors lilla hjärna är inte mer än 'matte har åsikter', dvs han - beroende på situation än, den selektiva dövheten jobbar vi med - hejdar sig, tittar på mig och väntar på vad jag tänker säga för något. Som en halvhalt för en häst.

AKTA däremot, det är 'avbryt omedelbart tänkt övning'. Dessutom är det ordet självinlärande i viss del, för jag vet att när en ovetande hund är på väg mot ett elstängsel så ropar jag (vad de än kan för ord) AKTA! Hund får smäll av stängslet, och voila, AKTA har ett högt värde redan från grunden. Så, jag använder en massa nej i vardagen, följt av (som synes i mitt exempel) någon form av uppmaning, kommando. Jag säger dock aldrig 'bara' nej. Däremot TROR jag att jag säger en del 'aj-aj' när han är påväg att t ex slicka på smöret. Dvs när han inte behöver göra något annat än låta bli det han vet han inte får.
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

Jag brukar bara be min hund ligga utanför boxen när jag mockar. Han ska inte vara någon annanstans och det fungerar utmärkt. Annars följer regeln: Är matte i stallet får man inte gå ut utan lov. Är matte ute får jag följa med om hon inte säger jag ska stanna inne.

För övrigt försöker jag lära honom vara där jag är, dvs inte springa bort från mig utan hålla koll på var jag är. Det fungerar bra men han är bara ung ännu men jätteduktig redan.

Jag försöker hela tiden vara konsekvent, är det något jag är dålig på så är det faktiskt tyvärr kontakt. Så nu försöker jag lägga in att kräva ögonkontakt innan jag ber om något av honom. På det sättet hoppas jag att han lär sig att titta på mig ifall han vill något. Dvs söka kontakt själv. Nu söker han kontakt ofta men inte när JAG vill. Men det tränar vi på nu.

Tycker han är rätt klipsk för jag säger inte alltid vad jag menar men han fattar :D

Just det är faktiskt Viktor en fena på, att ligga och ligga kvar där jag vill. Jag vill ju dock att han ska få kunna röra sig hyfsat fritt när jag är i stallet osv. Jag har det ju hemma, så jag är där så himla ofta. Hade jag varit inhyrd någonstans, då hade jag nog haft att han ksulle sitta/ligga stilla på specifik plats, och gick jag fick han bara följa med om jag sa så. Så hade jag iaf när jag hade häst inhyrd och hade hund.

Men nu blir det ju lite annorlunda iom att jag har det hemma. Om han inte var så pigg på att hälsa på grannen så hade han inte ens behövt vara inom synhåll, utan 'nånstans på gården' hade räckt. Men så länge han omvandlar det till 'nån stans i byn', så får han finna sig i det där med 'inom synhåll, tack' ;)
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

jag är sämst på kommandon... när jag ska dirigera min hund heter det ut och höger (gissa hur det har blivit så?), ner betyder att han ska lägga sig, men säger jag gå ner så betyder det att han ska gå ner från vad det nu är han har klättrat upp på. bara det att ensamt, så betyder "spring snabbt rakt fram".

men de är bannemig duktiga på att fatta vad man menar. jag har gett långa instruktioner som "nej du kan inte gå igenom på det här stället, du får gå tillbaka och gå runt det där hörnet för att kunna komma hit" och sedan har hunden gjort precis som jag har sagt. och ju äldre de blir, desto mer lyckas de förstå. nu räcker det oftast med ett "nä alltså, nä jag menade inte så" så gör jyckarna som man hade tänkt säga men inte hittat orden till.
 
Sv: Hur motsägelsefulla är ni - egentligen?

jag har gett långa instruktioner som "nej du kan inte gå igenom på det här stället, du får gå tillbaka och gå runt det där hörnet för att kunna komma hit" och sedan har hunden gjort precis som jag har sagt. och ju äldre de blir, desto mer lyckas de förstå. nu räcker det oftast med ett "nä alltså, nä jag menade inte så" så gör jyckarna som man hade tänkt säga men inte hittat orden till.

:rofl::rofl:

Så gör jag också :D. Tenderar att resonera med hundarna till vardags, och använder långa meningar med orden i alla möjliga böjningar - och ändå fattar de vanligen exakt vad jag menar... Nu när jag tänker på det är de nog enormt smarta, Einstein-hundar är vad jag har! :bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 701
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 523
Senast: Masse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp