Bukefalos 28 år!

Hur motverka svamp mm?

A

Axelle

Familjen har en tax som alltid har varit ett öronbarn. Hon är nu åtta år gammal och vi gör regelbundna besök hos vet för att kolla öronen. De senaste gångerna har klådan orsakats av svamp och vet tror att någon allergi ligger till grund för hennes problem. Pälsen har också blivit sämre och hennes hud såg inte bra ut. Hon har också lite svamp mellan trampdynorna och vet rekommenderade fotbad några gånger i veckan under några veckors tid. Tassarna kliar i perioder, och nu är hon inne i en period då hon gnager på tassarna. Detta trots ca tre veckors fotbadande.

Någon som har några tips gällande tassarna? Kan en använda lamisil? Finns andra receptfria preparat som används till hundar?

Vad gäller hennes generella tillstånd med hud, päls och svamp så har vi diverse öronskölj som vi köpt hos vet + viacutan för huden. Hon får viacutan samt beviplex forte dagligen.

Fler tips?
 
Sv: Hur motverka svamp mm?

Återkommande otiter och hudproblem har alltid en underliggande orsak. Vad den är går inte att ta reda på utan en utredning. Att bara behandla symptomen kommer bara hjälpa kortsiktigt om man inte hittar vad den bakomliggande orsaken är. Man måste alltså ta reda på vad din hund är allergisk emot och sen sätta in rätt behandling.
Malasebschampo fungerar bra mot svamp. Vet måste skriva recept på det. Fungoral sätter man ibland in som allmänbehandling mot svamp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur motverka svamp mm?

Malaseb har jag köpt receptfritt. I övrigt finns även våtservetter, MalAcetic som kan användas i tex. tassarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 543
Senast: Alexandra_W
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 216
Senast: Turelur
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort ang vår NewFoundland-hane som bara tycks bli sjukare och sjukare. Redan en kort tid efter vi fick honom...
Svar
4
· Visningar
1 986
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 957
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp