Hur mycket AdBlue är normalt?

sthu

Trådstartare
Hur mycket AdBlue är normalt att göra åt egentligen? Tycker jag fyller på hela tiden. Det ligger tre tomma dunkar i bilen och nu är det dags att fylla på igen.
Det är en Volkswagen caddy, togs i drift mars förra året. Kört 3900 mil.

Tycker det går åt en himla massa AdBlue..
 
Hur mycket AdBlue är normalt att göra åt egentligen? Tycker jag fyller på hela tiden. Det ligger tre tomma dunkar i bilen och nu är det dags att fylla på igen.
Det är en Volkswagen caddy, togs i drift mars förra året. Kört 3900 mil.

Tycker det går åt en himla massa AdBlue..

Det låter inte normalt. Vad säger de vid service?
 
Jag hade en Audi A4 allroad från 2015 innan, kunde köra ungefär 800-1000 mil på en påfyllning av adblue. Har för mig att det gick i runt 15 liter?! Var ett jäkla meck och påfyllande hela tiden tyckte jag... minst en gång mellan service fyllde jag på.
 
Fann detta
I snitt förbrukar en bil cirka 1,5 liter AdBlue per 100 mil, dock varierar detta beroende på körstilen hos föraren, vilken arbetstemperatur systemet har samt vilken yttertemperatur det är
 
Då är det kanske inte mycket. Tycker jag köper ny AdBlue jämt och kollegorna verkar aldrig behöva göra nåt med sina bilar. Kanske jag som kör som en kratta :D
 
Jag har kört/kör två Volvo FM (lastbil), den ena från 2008, behövde jag inte fylla på adBlue så ofta, tror en gång i månaden. Den nya dock från 2018, den får jag tanka varannan vecka.

Vet inte om det kan vara likadant med bilar, att de nyare drar mer adBlue?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 015
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 998
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp