Hur mycket är det rimligt att höja en försäkring?

Fler bolag har fått göra generella prishöjningar inför det nya året. Trenden pekar tyvärr mot mer höjningar pga ökad frekvens när det gäller veterinärbesök, "snittskadan" blivit dyrare and so on... "Mitt" bolag som jag både jobbar för och har min häst försäkrad har under flera år kunnat avstå generella höjningar men har nu tvingats att dels höja vissa självrisker men också premier. Och då ska man ha i åtanke att man inte ens höjt vad man egentligen skulle behöva för att bära upp kostnaderna. Det är en otroligt tråkig utveckling där man i slutänden får se till sig själv vad man är beredd att betala eller om man vill stå sitt kast.
 
Jag ringde och dom kunde inte göra något alls. Efter att ha nämnt att en journalist från SVT plus hade varit i kontakt med mig så lyckades dom sänka en annan försäkring med 400kr dock. Så det blev ett litet plåster på såren.

Min häst skadar sig gärna, så jag kommer behålla nuvarande försäkring. Jag ska se om jag byter på den andra, hon är helt skadefri hos mig än så länge.
 
Jag sänkte livvärdet på båda mina hästar så att det täcker avlivning och bortforsling men inte så mycket mer när jag insåg att jag betalat den summan och mer till bolagen utan att någonsin använda försäkringen. Då kan jag lika gärna spara ihop till en ny häst om det är så att de jag har skulle dö. Kommer fortsätta göra så om jag inte någonsin råkar ha en häst värd som ett mindre hus.
Veterinärvården är en annan sak. Där har jag båda ordentligt försäkrade. Varje år höjer bolagen premien och varje år får jag rabatt på åtminstone nästan lika mycket när jag ringer och ifrågasätter varför jag som aldrig använt försäkringen under 10+ år ska få höjd premie och hotar med att byta bolag (har många försäkringar hos samma). Tror de tjänar enorma summor på att slentrianhöja och hoppas på att majoriteten inte ifrågasätter.
 
Spelar tyvärr ingen roll med Folksam att man har andra försäkringar hos dem, de premierar ändå inte sina kunder på det sättet, trots att det varit önskemål från kunder i åratal .

Men det är ändå viktigt att som kund påtala detta och jag tycker absolut du ska ringa och fråga om möjligheten . Vore även intressant om du vill redovisa hur det mottogs sen 😄

Har man hemförsäkring hos Folksam får man 10% på övriga försäkringar. Jag som har hem, olycksfall, häst, hund, släp och helförsäkrad bil spar en hel del på det varje månad jämfört med andra bolag.
Får även återbäring varje år.

De har alltid betalat snällt, även i mer tveksamma fall så jag kommer inte byta :)
 
Har man hemförsäkring hos Folksam får man 10% på övriga försäkringar. Jag som har hem, olycksfall, häst, hund, släp och helförsäkrad bil spar en hel del på det varje månad jämfört med andra bolag.
Får även återbäring varje år.

De har alltid betalat snällt, även i mer tveksamma fall så jag kommer inte byta :)

Ja ok, jag har bara djuren hos dem och man får ju ingen rabatt för att ha flera djur införsäkrade tyvärr. En liten årlig Återbäring men den är ju utifrån det marginell för min del.
 
Ja icke vinstdrivande var nog fel formulering. Menade att vinsten inte går till aktieägare utan tillbaka till kunderna i form av återbäring eller sänkta premier.

Jag antar att det är separata budget för sponsring. Men det kan inte hjälpas att det sticker lite i ögonen när man ser all sponsring och samtidigt får en höjd premie på posten 😉

Separat budget för sponsring är väll ändå pengar som kommer från försäkringstagarnas premier. Det som vi vanliga folket betalar för våra försäkringar. Vart art anars kommer de pengarna i från?

Ärligt jag har då aldrig fått någon som hällst sponsring av Folksam. Fast vi hade hästar, katter, hund, bilar, traktorer mm

Så klart det kostar att sponsra.
 
Det där med sponsring och reklam var den största orsaken till att jag övergav mitt förra försäkringsbolag. Jag funderade ofta på om jag betalade min premie för att få ut från försäkringen då det gick snett eller om hela alltet gick till att betala för kringsaker.
 
Det där med sponsring och reklam var den största orsaken till att jag övergav mitt förra försäkringsbolag. Jag funderade ofta på om jag betalade min premie för att få ut från försäkringen då det gick snett eller om hela alltet gick till att betala för kringsaker.


Jag tänker samma.
Det är väll som vissa foderföretag. Massa ”gratis” saker om man köper visst foder. Men sakerna betalas av foderköparna. Lika så montrar och personal på mässor betalas av vi som köper av företaget varken det är försäkringar eller foder. Det är inga små summor som går åt till soinsring, gratis saker och mässor osv
 
Har 11 hästar i folksam +bil,hus,olycksfall och gruppförsäkring, rabatter på dessa + återbäring.
Har tidigare inte haft problem med bolaget men nu senast när jag fick ta bort mitt 4 månaders föl tyckte dom att jag skulle betala hela avlivningen själv a 10 000 kr :eek:
Tog kontakt med dom och frågade hur dom räknat och fick deras uträkning som dom tyckte var rätt.
Påtalade då att jag har Rehab Extra i försäkringen och bad dom kolla igen.. dom påtalade då att avlivning bara ingick om hästen absolut inte kunde leva vidare.. Jag hade vid avlivningen av henne skickat in journalen och fått klartecken att liven skulle betalas ut..och även fått det inbetalt på kontot.
Påtalade igen att jag hade denna extra försäkring och väntade på svar,tog kontakt med kliniken ang detta och dom sa"ja man avlivar ju just för att det inte går att göra mera för hästen" på em kom det ett svar från folksam att dom skulle betala ut det som jag hade rätt till angående avlivningen så då blev avlivningen bara på 4500 :)
 
Har 11 hästar i folksam +bil,hus,olycksfall och gruppförsäkring, rabatter på dessa + återbäring.
Har tidigare inte haft problem med bolaget men nu senast när jag fick ta bort mitt 4 månaders föl tyckte dom att jag skulle betala hela avlivningen själv a 10 000 kr :eek:
Tog kontakt med dom och frågade hur dom räknat och fick deras uträkning som dom tyckte var rätt.
Påtalade då att jag har Rehab Extra i försäkringen och bad dom kolla igen.. dom påtalade då att avlivning bara ingick om hästen absolut inte kunde leva vidare.. Jag hade vid avlivningen av henne skickat in journalen och fått klartecken att liven skulle betalas ut..och även fått det inbetalt på kontot.
Påtalade igen att jag hade denna extra försäkring och väntade på svar,tog kontakt med kliniken ang detta och dom sa"ja man avlivar ju just för att det inte går att göra mera för hästen" på em kom det ett svar från folksam att dom skulle betala ut det som jag hade rätt till angående avlivningen så då blev avlivningen bara på 4500 :)
Och jag fick överklaga beslutet att bara betala ut 10.000 kr i liv för mitt föl när han avlivades. Han hade reservation för senkontrakturer så skulle han avlivas pga det så skulle jag bara få ut 10.000kr. Men nu avlivades han ju pga en infektion i operationssåret.
Så jag överklagade och fick då utan problem ut resterande 20.000kr. Men jag tycker det är märkligt att jag ska måsta överklaga för att få det jag har rätt till. Tänk så många som inte överklagar.
Fick även överklaga när jag var tvungen att ta bort min 4-åring som jag hade. Dom betalade först bara ut knappt 1/3 av livvärdet. Men när jag överklagade och beskrev ärendet igen så fick jag allt utbetalt.

Dock måste jag säga att dom var väldigt bra att ha att göra med i övrigt när det gällde all behandling och korrigering av fölungen som vi höll på med i somras. Inga problem att få ersättning för Rose Maries flygresor upp tex och allt sånt.
 
@Kristall10 det är så tråkigt när man får ifrågasätta dom Man har ju nog med att sörja sitt föl.. plus att jag hade 2 andra föl jag körde fram och tillbaka med till kliniken efter operation. Tycker dom sköt sig bra med alla andra fakturor men just avlivningen blev det tok med... Nu löste det sig men man undrar ibland om dom kollar upp vad man har för försäkringar och om man har någon extra försäkring,, tar alltid Rehab extra på mina hästar.
 
Spelar tyvärr ingen roll med Folksam att man har andra försäkringar hos dem, de premierar ändå inte sina kunder på det sättet, trots att det varit önskemål från kunder i åratal .

Men det är ändå viktigt att som kund påtala detta och jag tycker absolut du ska ringa och fråga om möjligheten . Vore även intressant om du vill redovisa hur det mottogs sen 😄
Fast det gör de ju visst? Vi har flera samlingsrabatter hos dem :confused:
 
Har 11 hästar i folksam +bil,hus,olycksfall och gruppförsäkring, rabatter på dessa + återbäring.
Har tidigare inte haft problem med bolaget men nu senast när jag fick ta bort mitt 4 månaders föl tyckte dom att jag skulle betala hela avlivningen själv a 10 000 kr :eek:
Tog kontakt med dom och frågade hur dom räknat och fick deras uträkning som dom tyckte var rätt.
Påtalade då att jag har Rehab Extra i försäkringen och bad dom kolla igen.. dom påtalade då att avlivning bara ingick om hästen absolut inte kunde leva vidare.. Jag hade vid avlivningen av henne skickat in journalen och fått klartecken att liven skulle betalas ut..och även fått det inbetalt på kontot.
Påtalade igen att jag hade denna extra försäkring och väntade på svar,tog kontakt med kliniken ang detta och dom sa"ja man avlivar ju just för att det inte går att göra mera för hästen" på em kom det ett svar från folksam att dom skulle betala ut det som jag hade rätt till angående avlivningen så då blev avlivningen bara på 4500 :)

Det är jobbigt nog i de lägena än att behöva på tala vad som ingår.
Men det är fler försäkringsbolag för djur dom är så.
 
Vad jag har förstått så beror höjningarna på evidensia och anicura som höjt veterinär kostnaderna sedan de blev uppköpta av riskkapitalbolagen.
 
När jag började med Folksam var den rörliga självrisken 0%, nu är den 25%, det och höjningarna svider. Behöver göra av med veterinärvård för nästan 10.000kr/år för att försäkringen ska gå jämnt upp, börjar fundera på konto istället.
 
Har 11 hästar i folksam +bil,hus,olycksfall och gruppförsäkring, rabatter på dessa + återbäring.
Har tidigare inte haft problem med bolaget men nu senast när jag fick ta bort mitt 4 månaders föl tyckte dom att jag skulle betala hela avlivningen själv a 10 000 kr :eek:
Tog kontakt med dom och frågade hur dom räknat och fick deras uträkning som dom tyckte var rätt.
Påtalade då att jag har Rehab Extra i försäkringen och bad dom kolla igen.. dom påtalade då att avlivning bara ingick om hästen absolut inte kunde leva vidare.. Jag hade vid avlivningen av henne skickat in journalen och fått klartecken att liven skulle betalas ut..och även fått det inbetalt på kontot.
Påtalade igen att jag hade denna extra försäkring och väntade på svar,tog kontakt med kliniken ang detta och dom sa"ja man avlivar ju just för att det inte går att göra mera för hästen" på em kom det ett svar från folksam att dom skulle betala ut det som jag hade rätt till angående avlivningen så då blev avlivningen bara på 4500 :)
Så du menar att rehab extra täcker avlivning?
Jag tog bort min häst i okt '18 men fick 'såklart' betala för allt själv då det inte var en akut avlivning.
Hästen hade alla extraförsäkringar som gick att teckna...
 
Så du menar att rehab extra täcker avlivning?
Jag tog bort min häst i okt '18 men fick 'såklart' betala för allt själv då det inte var en akut avlivning.
Hästen hade alla extraförsäkringar som gick att teckna...
Jag undrar detsamma! Avlivade min häst i förrgår och det skulle ju inte göra något om jag fick ner priset ytterligare på avlivningsdelen.
 
@kimmis87 och @Corax jag har bestämt för mig att avlivning täcks och inte har någon självrisk (en anledning till att jag valde rehab extra)

Kollade villkoren. Nödslakt eller destruktion ersätts upp till 5500:- om avlivningen sker på grund av skada som försäkringen ersätter.
 

Liknande trådar

Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 481
Senast: lytesout95
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 442
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 685
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp