Hur mycket är det rimligt att höja en försäkring?

När jag började med Folksam var den rörliga självrisken 0%, nu är den 25%, det och höjningarna svider. Behöver göra av med veterinärvård för nästan 10.000kr/år för att försäkringen ska gå jämnt upp, börjar fundera på konto istället.
Jag har gått från upp över öronen försäkrad till ingen försäkring och nu sedan några år har jag begränsad vetvård (den för trav och galopp) med hög fast självrisk.
 
Och varför togs hästarna bort?
Ja, jag fick det utbetalt tillsammans med livbeloppet och den övriga ersättningen för veteinärfakturor jag hade i samband med dessa hästars problem.

Ena hästen togs bort 2016 då hon var 4 år pga trasiga handleder orsakat av ocd som förra ägaren inte upptäkt i tid.
Den andra hästen togs bort i september 2018 då han var 4 månader pga en infektion i ett operationssår som inte gick att häva.
 
+ @mackan
Och då fick ni det i samband med utbetalning av livbelopp?
Det hör till veterinärvården och regleras ihop med den. Men livskadan regleras ju samtidigt så det kom ihop. Ersättningen ur vetvårdsförsäkringen för avlivning (efter att kvitto skickats in såklart), och ersättningen ur livförsäkringen med livbeloppet.
 
+ @mackan
Och då fick ni det i samband med utbetalning av livbelopp?
Det här till veterinärvården och regleras ihop med den. Men livskadan reglerar ju samtidigt så det kom ihop. Ersättningen ur vetvårdsförsäkrinhen för avlivning (efter att kvitto skickats in såklart), och ersättningen ur livförsäkringen med livvärdet.
 
Jag har gått från upp över öronen försäkrad till ingen försäkring och nu sedan några år har jag begränsad vetvård (den för trav och galopp) med hög fast självrisk.

Jag tror att jag ska bygga upp en kontobuffert och sedan fundera igen men rent krasst vore det ju billigare (mindre dyrt) att exv betala stora grejer med tex Agria-kortet eller annan kredit.
 
Och varför togs hästarna bort?

Jag har inte tagit bort någon häst, jag skrev bara att jag fått en liten bonus på försäkringen utbetalad varje år ?

Om du avlivar häst och säger upp försäkringen så får du ev belopp utbetalt i samband med det.
 
Jag har inte tagit bort någon häst, jag skrev bara att jag fått en liten bonus på försäkringen utbetalad varje år ?

Om du avlivar häst och säger upp försäkringen så får du ev belopp utbetalt i samband med det.
Ber om ursäkt. Jag blandade ihop några inlägg.

Kan tillägga att avlivningsdelen i rehab extra endast täcks om avlivningen/destrueringen sker akut. Dvs hästen bryter benet mm. Alltså inte som i mitt fall där hästen hade artros och avlivades pga det.
 
Ber om ursäkt. Jag blandade ihop några inlägg.

Kan tillägga att avlivningsdelen i rehab extra endast täcks om avlivningen/destrueringen sker akut. Dvs hästen bryter benet mm. Alltså inte som i mitt fall där hästen hade artros och avlivades pga det.

Min täckes avlivningen fast den inte var akut. Man hade försökt laga i 6 månader innan.
 
Ber om ursäkt. Jag blandade ihop några inlägg.

Kan tillägga att avlivningsdelen i rehab extra endast täcks om avlivningen/destrueringen sker akut. Dvs hästen bryter benet mm. Alltså inte som i mitt fall där hästen hade artros och avlivades pga det.

Äsch inte behöver du be om ursäkt 😅
 

Liknande trådar

Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 380
Senast: lytesout95
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 669
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 357
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Lagom till att Råda fyllt sju och många andra bolag inte längre vill teckna en ny försäkring på henne, bestämmer sig Agria för att höja...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp