Hur mycket är ett föl värt?

T

Tosca

Hur avgör man hur mycket ett föl är värt egentligen? I det fall jag funderar på gäller det ett halvblods/connemara föl som kommer att födas nästa säsong.Halvblodsstoet har ganska bra stamtavla och hingsten är mycket fin. Har könet någon betydelse? Vad har man för möjligheter att visa ett korsn. föl? Om fölet ska säljas där strax före åring, vad tror ni då, om man var tvungen att bedöma lite preliminärt redan nu?
Jag är pinsamt vilsen i avelsvärlden och tidigare enbart inbiten i ridträsket. :o :smirk:
 
Connemarakorsning kan visas på connemarautställning som connemara-partbred. Ett föl som är ca 1 år av den rasen om den är någorlunda korrekt i sin exteriör, frisk och sund och välhanterad borde inte kosta mindre än 20 000 kr.
 
En hast, oavsett alder och kon, ar vard det en kopare ar villig att betala!!
Det gar egentligen inte att satta ett generellt pris pa en hast, for det finns ingen hast som ar lika.

Ta det som det kommer, tank inte sa mycket pa vad du kan fa for ditt fol, utan bry dej istallet om att foda upp en sa bra hast som mojligt. En hast som du skulle vilja aga sjalv.
 
Ett halvblodsföl som är korrekt ska kosta från 35,000:- och uppåt, beroende på stostam etc.

Ett bra ridponnyföl kostar runt 30,000:- medan vi tar 15,000:- för ett New Forestföl.

Korsningar kan registrears i ASRP eller i Connemara. Risken att din häst blir en 1,50-1,55 i storlek drar väl ned priset lite.
 
Det är absolut inte pengarna jag bryr mig om! :)
Saken är den att jag äger stoet, men hon är ute på foder. Nu är hon betäckt och vi har kommit överrens om att hon ska få köpa stoet med överrenskommelse att fölet tillfaller mig som en delbetalning. Eftersom jag aldrig "handlat" med föl, så ville jag bara höra vad folk med erfarenhet säger. Sen är det ju såklart omöjligt att säga exakt, men det kan va kul att få en uppfattning generellt, och höra fler röster än fodervärden och hingsthållaren. I mina ögon är ju såklart det här fölet värt alla pengar i världen!! :love:
Tack för era svar!
 
OK, jag förstår precis jag skulle väl kunna tänka mig att ett föl Hbl/Connemara kan ligga på 15,000:- - 20,000:- p.g.a
osäkerheten hur stor hon blir. Sedan förstår jag att hon är värd alla pengar i världen för dig, men för den skull ska du inte betala för mycket.
 
Hm...ja visst tycker man att ett föl kan vara värt 15000 kr med den kombinationen.

Men ett varningens finger!En bekant har just nu en åring till salu med just den kombinationen hbl/connemara...han är 1 år och fullt frisk,en hingst...begärt pris 10 000 kr...och ännu är det ingen som svarat på annonsen.

Däremot en halvbror till denna som varit skadad som föl och där hållbarhet ej kan garanteras och är pris-satt till 4500 kr har de ringt som galningar på(lika gammal som ovan).

Hur är folk funtade egentligen?Är det inte värt 5500 kr mer för en häst som är frisk än att chansa på en som kanske blir det för 4500 kr??? :confused:

Frågan är hur man ska räkna?Det finns ju faktiskt de som lånar ut dräktiga ston på foder gentemot att de får rida dem och sedan tar de hem dem innan fölning. ;)

Då har ägaren egentligen bara kostat på språng+levande fölavgift och eventuell uppstallningskostnad hos hingsten...foderkostnaden har då fodervärden stått för under tiden tills stoet tagits hem igen...sedan har ägaren haft stoet hemma tills fölet är klart att vänjas av.Om nu folk ställer upp på sådant...hur ska man då så kallat "värdera" tiden hos den intresserade köparen? :confused:

Här är det ju många faktorer som faller in...tex kan stoet nyttjas till ridning?Ja då tycker jag faktiskt inte att hon ska få räkna bort den tiden mot avdrag på priset.Jag menar...hon kan rida någorlunda på henne tills ungefär en månad innan fölning...3-4 veckor efter fölning så kan hon rida igen. ;)

Nja...jag tycker det hade varit mer skäligt att betala hingstens omkostnader och att du sedan betalar kostnaden från månad 10 fram tills fölet är 6 månader.Alltså totalt 7 månader....och göra avdrag för detta. ;)

Men detta beror ju på ur vilken synvinkel man ska se på det hela...för att kunna göra ett korrekt uttalande så hade man behövt veta mycket mer om stoets användbarhet tex. ;)

Ibland så finns de ju de som vet hur de ska spela på folks känslor för att få ett föl...man ska tänka på vad fölet kan vara värt(men ändå inte glorifiera det hela)...och att riskerna är mångfaldiga innan man har ett friskt föl på alla fyra benen! ;)
 
Jag kan tänka mig att det faktum att din bekant som begär 10 000 kr för sin 1-åring inte får den såld, beror på att det är en hingst!
Skulle hon kastrera och höja priset till 15 000 - 17 000:- så kan jag nästan garantera att telefonen skulle gå varm!
Iallafall om hon har annonsen i tidningar som hästfynd och hästar tillsalu.

Att de ringer som galningar på den andra pållen som kostar 4 500:- Beror på att det är ruggigt billigt.
H*n som säljer denna häst bör vara väldigt försiktig så att den inte hamnar i orätta händer.

// Anna
 
jag har ett halvblods föl efter Magini-Feliciano jag skulle inte släppa henne under 30000 kr
 
Mmm....men man kan ju undra då isåfall varför de inte köper en hingst för 10 000 kr och kostar på den en 1000-lapp på kastrering självt(eller vad kostar det idag?)...då har de ju sparat en massa pengar.Jag tycker svenska folket är lite väl löjligt hingst-rädda. ;) :D

Den som är till salu för 4500 kr säljs inte till vem som helst...även om de tycks tro det.Nej...den ska till rätt hem och person. ;) :D

Jag hoppas dock att de blir sålda snart....så att de kan få sin egen matte eller husse som vill rå om dem...och ge dem en god start inför framtiden... ;)
 
Har funderat lite i samma banor faktikst.....
Jag har ett Welsh cob föl, hingst,som blir ca 155, han är visad med 88889=41 poäng (hingstämne) och raskunnigt folk jag har pratat med tycker inte att jag ska släppa honom under 25.000:-.
Inte en kotte har ringt på mina annonser..... :confused: :crazy:
Är det månne för att han är hingst??
 
Hmm...folk är nog lite rädda för hingstar??? Konstigt nog - det är väl bara att kastrera? :crazy:

Ska själv köpa en unghingst (arabhingstämne) nästa år har jag tänkt, och har redan nu sett mig för och upptäckt att hingstarna är mycket billigare än stona och finns kvar längre på annons. :crazy: Bra för mig...men... ;)
 
Jag vet inte vad welsh cobbarna kostar men det låter billigt om han är ett hingst ämne att släppa honom för 25,000:- lägg på lite till!
Hingstar är fantastiska dom ska fostras sedan är det kul, jag köpte en ridponnyhingst 1 år gammal för betydligt mer.
Har även en annan ponnyhingst godkänd i annat land som ska gå bruksprov, han sprang på bakbenen och skrek när han kom nu är han ängla god!!!
Du måste gå ut med honom där det finns folk som vill ha en avelshingst, kontakta ras föreningen annonsera internt. Det är en liten skala som vill ha besväret och glädjen att hålla hingst.
 
Ja visst är folk lite "hingträdda" ;)
Men många tycker oxå att det är "bökigt" att kastrera själva, det är mycket bekvämare om någon redan gjort det :D

// Anna
 
För att köpa ett hingstämne ska det ju till en lite speciell person så att säga.
Det måste vara någon som vi behålla honom som hingst för att se vad det kan bli av honom.
Någon som är ute efter att köpa just en hingst.
Dessa köpare är ju inte lika vanliga som andra köpare och därför kan jag tänka mig att det kan ta ett litet tag att sälja.
Sänk inte priset vad du änn gör :) Om du tom. höjer priset lite så kanske folk blir mer intresserade. :D Konstigt, men sant... :crazy:
Var noga med att skriva i din annons att hästen är ett hingstämne och annonsera i rastidningar och på rasföreningens hemsida mm. Det är mitt tips.

Lycka till!!

// Anna
 
Hingstämnena är inte speciellt billiga...
Det är de som inte är hingstämnen som "slumpas bort" :D

Lycka till med köp av lillhingst!!
Har du tänkt dig något speciellt??

// Anna
 
Hallå :)

Nä jag har nog sett att de verkliga ämnena inte är särskilt billiga, men jämfört med stona är de det :crazy: Man blir ju fundersam direkt när någon skriver i annons "kanonämne....supergångarter...bla bla..." och sen ett pris på 15000? Okej, hittade jag verkligen ett kanonämne för DET priset blir jag glad :D

Nja, jag vill ha en hingst som är korrekt och snygg. Har ju tanke på att satsa på att få den godkänd för andra raser än arab också, tex halvblod och anglo, eller ponny? Vidare är min ambition är att han ska tävla i flera olika grenar, så det är viktigt för mig med en korrekt exteriör och starka ben och hovar.

Jag betalar bra för rätt hingstunge ;) Vet du någon kanske? :) Det här är ju aktuellt först till våren/försommaren så hittar du någon så får du gärna pipa till ;) (han får ett mycket gott hem också :) )
 

Liknande trådar

Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 610
Senast: cirkus
·
Avel Shettisavel & föl som är något värt Bara en fundering eller önsketanke, men jag måste ändå fråga. Vi har en shettis på foder som vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp