Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Travarn

Trådstartare
Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här.

Än så länge så har de stått gratis med tanken att de skulle hjälpa till i stallet samt betala halva elen och halva arrendet för hagarna. (Vi vet inte än hur mycket el som går åt och vi har själva inte betalat bonden ännu för arrendet. Arrendet kostar 5000 kr/år).

Vi tycker att det är lite snålt med hjälp och funderar på att kanske ta betalt istället.

Det som görs och ingår är:

*Alla utsläpp och insläpp även på helger
*Morgonfodring med kraft
*På och av med täcken när det behövs
*Ridbana på skrittavstånd finns
*Alla fodringar i hagen under dagen samt vattenpåfyllning i hagen
* Uppställningsplats för hö och strö finns i lada

Jag har slängt ut frågan om de inte kan ta ett utsläpp i veckan på helgen men inte fått något svar ännu. Om de går med på det så gör vi som vi sagt och bara delar på arrendet och elen.

Vi köper hö gemensamt från en bonde och betalar varannan bal som vi hämtar. Våra storhästar äter lika mycket så rent krasst betalar vi för hälften av det höet deras ponny äter. Ingen större summa iofs men känns lite surt att vi ska stå för deras hästar när vi inte får hjälp som vi kommit överens om. Strö köper vi var för sig.

Så om det skulle visa sig att vi får ta ut kallhyra istället vilken summa tycker ni är rimligt att ta?
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Det som görs och ingår är:

*Alla utsläpp och insläpp även på helger
*Morgonfodring med kraft
*På och av med täcken när det behövs
*Ridbana på skrittavstånd finns
*Alla fodringar i hagen under dagen samt vattenpåfyllning i hagen
* Uppställningsplats för hö och strö finns i lada


För allt detta, minst 1000:-/månaden anser jag är en skälig hyra.
Det erbjuds väldigt mycket service ju,lägg till
mockning samt att du tillhandahåller foder och strö så har du ju helinackordering till och med!

Att endast dela på 5000:-/år enbart för arrende och el tycker jag låter väldigt lite. Tänk på att du har en häst, de har två och det tillkommer ju alltid andra kostnader så som reparation, slitage osv.
(som exempel kostar min häst minst 2500:- varje månad..vilket skulle vara den summan jag betalade hos dig för ett helt år)

Jag tycker det verkar som att du ger bort stallplasterna gratis i princip under de förutsättningarna som finns nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

1000:- i månaden betalar jag för det,PLUS 100:-/månad om jag skulle behöva täckeshantering,då får jag endå ta ett in eller utsläpp en helgdag i månaden.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Tycker du ska sätta dig ner och räkna lite på faktiska och realistiska kostnader.

Man måste även kunna skapa sig en buffert anser jag och inte bara dra allt +/- 0 för tänk den dagen ni står där med en oförberedd utgift - vad gör ni och vem betalar?? Så se till att skapa ett litet överskott som finns tillhands när något behöver bekostas eller köpas in.
Vad kostar stallet att målas om in/utvändigt?
Vad kostar det att reparera trasiga saker?
Laga staket och underhålla underlag i hagar?
Vad har stall och marker för löpande utgifter?

Altså att man försöker basera hyran på vad saker och ting faktiskt kostar att bedriva utefter vad som används.
Som hyresgäst resonerar jag som så i alla fall, att jag betalar för den standarden jag vill ha. Vill jag ha häst billigt får jag räkna med mycket eget jobb/inköp själv samt en stallplats med lite faciliteter och kanske dåligare ridvägar/ridbanor osv. Detta kan du även ha som motargument om de plötsligt tycker att du blir "dyr", att vill de ha billigt får de lite eller ingen service samt att standarden hålls väldigt låg. Bara förklara att tidigare upplägg inte fungerar i längden av både ekonomiska och övriga skäl.

I de stall jag stått i har man delat upp såhär:
Box/hage xx kr/månad
xxkr/månad i tjänster/service
= Grundlig stallhyra (eller kallhyra om man vill kalla det så) med el,vatten och slitage/reparationskostnader inräknade oavsett om box och hage används hela året eller ej.
Tjänster har man i vissa fall kunnat slippa betala för om man tex haft hästen borta under viss tid men det har även förekommit att man ändå måste betala då någon alltid utför någon slags service på eller i stallet

Resten har fått vara "tillägg" på hyran, sådant som i regel alltid kostar helt efter förbrukning:
Grovfoder xx/kg per dag eller xx kr/månad för fritt
Strö xx kr/bal eller månad för fritt
Kraftfoder xxkr/kg och viss mängd per dag

- Alternativet på tillägg har varit att köpa in själv efter utrymmesmöjlighet
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

de bör betala det deras hästar äter och skitar ner. hag arrende och el.minst.

jag betalade 900 kr för mindre än det du erbjuder. så åtminstone 800 Per häst är i mina ögon rimligt att de betalar.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

För arbetet ts lägger ner då?

Bör det vara gratis eller ska man ta hyra för det med?
(alternativet är ju att fodra, täcka osv själv på egen häst)

Jag vill tillägga gödselhantering också i kostnader som man
bör se över.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Tanken från början var ju att vi skulle ha stallet som vårat gemensamma fast jag tog på mig det mesta in och utsläppen eftersom jag bor på gården.

De har drygt 2 mil hit så det känns inte schysst att de tex ska behöva åka hit sent på kvällen och släppa in. Men vi bestämde att vi skulle hjälpas åt med höhämtning, slå stolp i hagarna, mocka hagarna, måla stallet osv. Ja vi skulle hjälpas åt med allt helt enkelt så skulle de betala för halva elen och arrendet. Vi skulle betala för stolp och färg eftersom vi äger gården men ja ni förstår hur jag menar...

Men det som jag har tagit upp nu som att fixa hagar och måla är ju inget man gör särskilt ofta så jag önskar ju att de kan hjälpa till mer med utsläppen för att kompensera den billiga "hyran".

Det som har blivit gjort från deras sida är lite målning i en box och uppsättning av 4 lampor i stallet. Sen hämtar de hö när inte vi kan. Tanken är att ta hem allt hö snarast så vi slipper åka för just nu har vi bara en bal åt gången hemma.

Men den summan ni säger 1000 kr och 1500 kr är det för en häst eller båda?
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Det här är alltså en familj som vi umgås med, våra vänner, så det känns jäkligt surt att de inte hjälper till mer. Vi har visserligen bara känt dem i 1 år så vi kanske inte känner de så väl som vi trodde :-/ Mannen i huset är dessutom väldigt troligt dödssjuk så man vill samtidigt inte ställa för höga krav på att hjälpa till. Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på :-/
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Hej!

Först: du behöver verkligen sätta dig ner och räkna på vad allt kostar. Som det är nu låter det som om du betalar för deras hästar med arbete.

En kallhyra brukar inte innehålla nån hjälp alls, utan bara el, vatten och hage/box. Att folk bor långt ifrån gör ju inte att stallägaren ska jobba gratis.

Jag hade definitivt börjat ta betalt per kg hö som används, sen beror ju det på hur mycket ponnyn äter. Jobbet du lägger ner borde du också ta betalt för om de nu inte hjälper till med pass. Som det låter står ju dom på en ruskigt billig nästan-fullskötsel!

/lavinia, som betalat 900-2500 i kallhyra
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Usch vilken jobbig sits! Är svårt att ta betalt av "kompisar" men med den service du erbjuder så tycker jag 1 500,- / häst / månad är ett helt skäligt pris.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Jo ni har rätt. Vi måste ta betalt. Även om de nu tar ett utsläpp i veckan.

Ponnyn äter väl inte jättemycket. Ca 4 kilo till natten sen lägger jag ut ca 2 kilo/häst ungefär 3-4 ggr om dagen. Han äter nog säkert 10 kg om dagen iaf. Men det är ju svårt att veta i hagen.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Ja det är skitjobbigt. De velade hit och dit om de verkligen skulle flytta med oss hit och så här i efterhand hade det varit bättre om de inte gjort det.. Då hade vi skaffat en liten B-ponny kompis till min storhäst istället.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Usch.

Sånt där är orsaken till att jag anser att man inte ska blanda ihop någon typ av affärer med vänner. Det kan bli så fel och så sitter man där och riskerar hela vänskapen. Inget roligt alls. men jag förstår precis hur man hamnar där, man vill ju bara vara snäll...

Men nu kan du ju iaf ge dem alternativet hjälpa till mer eller betala en mer skälig kostnad.

Och inte för att jag vet vad ert hö kostar men säg att det kostar 1.50/kg blir äter ju ponnyn för ca 10 * 1.5/dag = 15 kr, det blir ca 450 kr/månad. Kan ju vara värt att fundera på, det med.

Lycka till! Jag avundas inte alls din sits just nu.

/Lavinia
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Tack för alla svar!

Höet kostar 1.32 kg och det blir mer än en bal vi bjuder på i månaden.

Vi trodde att vår häst skulle äta mer så det gick jämt ut med deras hästar men vi hade ganska fel på uträkningen där. Men det är bara ta tjuren vid hornen och hoppas på att de förstår och vill göra rätt för sig.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Ja det är skitjobbigt. De velade hit och dit om de verkligen skulle flytta med oss hit och så här i efterhand hade det varit bättre om de inte gjort det.. Då hade vi skaffat en liten B-ponny kompis till min storhäst istället.

Sätt er ner och förklara hur mycket jobb det faktiskt är att ha gård. Antingen hjälper de till mer eller så får du ta betalt. Om de har långt att åka får de göra mer när de faktiskt är där tex mocka åt dig på helgerna och passa hästar när du vill åka bort. Är de hästmänniskor själva så de fattar hur mycket jobb det innebär?
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Frun i huset är ingen hästmänniska och hon har nog ingen förståelse för det här alls. Hon ser nog bara vad de tjänar. Men de har ju haft hästar i några år.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

*Alla utsläpp och insläpp även på helger
*Morgonfodring med kraft
*På och av med täcken när det behövs
*Ridbana på skrittavstånd finns
*Alla fodringar i hagen under dagen samt vattenpåfyllning i hagen
* Uppställningsplats för hö och strö finns i lada

Där jag står (S Norrland) kostar det 1150:- för nästan precis den service du beskriver (hos oss får man ta ett lördags- eller söndagsutsläpp ibland så att stalläg. får sovmorgon).

Hö köper vi av stalläg. (betalar en månad i efterskott utifrån vad hästen har ätit) och strö skaffar vi själva.

Så jag tycker att du är MYCKET generös.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Säg som det är,att det vart mycket mer jobb från din sida än vad du trodde,och att du kommer börja ta en liten hyra varje månad för den tid du lägger ner på deras hästar.

Bara enkelt räknat; En timpenning på 140:- (2,30 minuten) ,säg att deras två hästar tar dig 10 min om dagen x 30 dagar/månad = ca 700:-

Om det dessutom är täcken av/på,så är 10 minuter per dag inte ens i närheten vad det tar igentligen.

Sen bjuder ni deras ponny på foder för ca 400:-/månad var det väll nån som räknade ut,så då är du uppe i 1100:-

Sen slitage för grejer (inredning/hage,både mark/tråd/stolp) tillkommer ju också.

Och har ni tre hästar som arrenderar så tycker jag att det borde delas på tre också, alltså borde det räcka att du betalar ca 1700:-,dom ca 3300,så där betalar du en slant för en av deras också.

Så även om du skulle ta 500:-/häst och dela på en höbal rakt av så är det fortfarande du som betalar för att ha dom där i princip.

Sen att det är dina vänner får man ju lov att räkna in... Men jag skulle iallafall ta MINST 500:-/häst i hyra,samt att dom fick ta två pass varannan helg, tex Lördag insläpp och Söndag utsläpp. Ifall det inte passar så får dom leta efter annat,då inser dom nog att det kostar bra mycket mer än vad dom kan föreställa sig.

Kanske kan du t.o.m höra om dom kan tänka sig att mocka och göra i ordning åt dig kanske en dag i veckan så du får lite ledigt iallafall?

Jag skulle skämmas om jag var dina bekanta! :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 611
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 962
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp