Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Åk bort en långhelg och fråga om de kan ta hand om hästarna. Om de inte ens ställer upp på det är ju deras hjälp inte mycket att hänga i julgranen. Jag skulle nog undvika att ta betalt kan de ju förvänta sig en viss service. Jag skulle nog uppskatta friheten mer tex att kunna åka bort ibland.

Tänk också på gödselhanteringen som mågon sa. Kan ni inte slänga ut det direkt på åkern så blir det ju en kostnad där också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Tanken från början var ju att vi skulle ha stallet som vårat gemensamma fast jag tog på mig det mesta in och utsläppen eftersom jag bor på gården.

De har drygt 2 mil hit så det känns inte schysst att de tex ska behöva åka hit sent på kvällen och släppa in. Men vi bestämde att vi skulle hjälpas åt med höhämtning, slå stolp i hagarna, mocka hagarna, måla stallet osv. Ja vi skulle hjälpas åt med allt helt enkelt så skulle de betala för halva elen och arrendet. Vi skulle betala för stolp och färg eftersom vi äger gården men ja ni förstår hur jag menar...

Men det som jag har tagit upp nu som att fixa hagar och måla är ju inget man gör särskilt ofta så jag önskar ju att de kan hjälpa till mer med utsläppen för att kompensera den billiga "hyran".

Det som har blivit gjort från deras sida är lite målning i en box och uppsättning av 4 lampor i stallet. Sen hämtar de hö när inte vi kan
. Tanken är att ta hem allt hö snarast så vi slipper åka för just nu har vi bara en bal åt gången hemma.

Men den summan ni säger 1000 kr och 1500 kr är det för en häst eller båda?

I det fetade ser jag problemet.
Inget utav det ni har nu är gemensamt utan det är du som står för allting och de hjälper inte alls till.

Jag hade gått rakt på sak och sagt antingen så delas det på rubbet så som det var tänkt från början, altså på ett mycket rättvist sätt vad gäller skötsel mm och betalar skäligt per häst på allt som kostar samt efter förbrukning per häst, eller så kommer en hyra att plockas ut per häst och då står du för majoriteten av allt men att de faktiskt får betala för "att slippa jobbet" (det är ju därför man stallar in/hyr stallplats hos annan!)

Du kommer att slita ut dig totalt både ekonomiskt och i kropp/själ annars.
Troligtvis är det dessutom minst skadligt (även om de kanske blir sura) för er relation att göra upp det på ett rättvist sätt för annars är risken stor i framtiden att ni kommer att hamna i stora konflikter eftersom att det redan nu finns en stor skillnad i vad ni verkar anse är rättvis fördelning!
Hur blir det om du vill åka bort?

Skälig uppdelning av kostnad eller betalning är givetvis per häst.

2 mil är inte långt att åka alls, hur som inga ursäkter att äga häst på annans bekostnad, du finansierar ju deras hästägande som det är idag!
(mina vänner skulle aldrig leva på min bekostnad och respekterar när jag inte vill)

Jag är hård men jag säger det: Har man inte råd, lust eller har så pass fysisk ohälsa, så kanske man inte ska ha häst längre..

Jag tror som någon annan skrev, detta kan bli en tråkig läxa för man ska nog inte dela på stall med sina vänner då det troligtvis uppstår meningsskillnader eller att man har olika uppfattningar/synsätt. Då är det bättre att man själv är hyresvärd och bestämmer hur allt ska gå till och att de får rätta sig efter vad som gäller oavsett om det är vänner, eller så flytta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Jag tycker att det vore rimligt om de gör allt arbete med stängsling, det mesta jobbet med att hämta hö om ni gör det dagliga med in- och utsläpp.
Håller med om det rimliga i att ni fördelar på det sättet i och med att ni bor på gården jämfört med två mils resväg.

Ni ska självklart inte dela lika på foderkostnaderna eftersom ni äger olika antal hästar.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Ni har gjort upp om att dela på stallet och ha det tillsammans men som det är nu så gör ni lejonparten av jobbet och betalar dessutom hälften för deras häst. Ta en diskussion med dem om hur ni ska lösa situationen utan att det blir allt för besvärligt för dem med att åka jämnt och ständigt.

Först och främst så måste de betala för sin del av förbrukning av hö, arende mm, dela per häst eller faktisk förbrukning beroende på vad. De bör rimligen även vara med på att betala målarfärg (åtminstone när det gäller invändig målning av ytor som används) och nyinköp av stängselmaterial. Om de inte har förslag på hur man ska fördela arbetet rättvist så skulle jag föreslå att de mockar till din häst några gånger i veckan, tar ca ett pass om dagen samband med att de ändå är på plats, ansvarar för innre normalunderhåll t.ex byter glödlampor, byter ut plankor i boxar, fixar underhåll på skottkärror, håller rent och fint. I övrigt bör de också hämta hö, hålla efter stängsel och hagar, vattenbehållare ( hålla dem rena och fylla på när de är på plats). I den mån ni väger upp hö är det lämpligt att de förbereder en del.

Är de inte villiga att lägga ner dubbelt så mycket tid på stallet som du som bara har en häst så föreslå att de kan betala er för att göra delar av jobbet. Dela lika på ett stall innebär rimligen inte att en part gör nästan allt. Jag tror inte som somliga föreslår att de fungerar att vintertid kräva att de täcker upp när ni är på semester om ni inte gjort upp om det på förhand. Bor man inte på platsen och har inrättat livet efter det så är det nästan ogörligt att klara det utan semester, och det ska man rimligen veta innan uppgörelsen.
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Vi ska sätta oss och räkna på detta i helgen. Men hur sjutton ska vi veta hur mycket vi ska ta för elen? Det kan inte vara så jättemycket som går åt.

Vatten finns inte ännu i stallet utan ska grävas ner så just nu fyller jag i dunkar från huset. Det enda som finns i stallet just nu är lampor som är tända när man vistas i stallet. Sen är det el på i hagen under dagen (stängs av när hästarna tas in).
 
Sv: Hur mycket är rimligt att ta i kallhyra?

Vi tar för liknande service och plats 1250 kr månad.Per Häst.
Jag tycker du blir utnyttjad,så ta betalt av dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 953
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp