Hur mycket äter en D-ponny på fri tillgång?

FruBieber

Trådstartare
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)
 
Mina c-ponnys åt tillsammans en bal på 10dagar. Det blev 17kg per häst och dygn. Deras behov vid uträknad foderstat av samma hö var 6kg. De åt alltså tre gånger mer än sitt behov. Helt ohållbart. Visst önskade jag att mina hästar kunde få fri tillgång, men inte på bekostnad av deras hälsa.
 
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)

Tror att frågan är väldigt individuell..man måste kika närmare på näringsinnehåll, tuggbehov, tider, vad hästen stoppar i sig, om den går ensam, om den går i grupp osv mer än bara antalet kilon serverat grovfoder.

Bara i själva mängden kan en del äta 20 kg trots begränsade lösningar medans andra knappt får i sig något alls. Så man måste kolla vilken foderlösning hästen klarar sig på helt enkelt. Nästan omöjligt att förutbestämma vad som passar bäst i förväg skulle jag vilja påstå..dvs om den klarar fri tillgång, begränsad fri tillgång eller om man måste portionera - att portionera är inte fel man måste ta hänsyn till flera punkter och det gäller samtliga utfodringssätt..

Så det enda som gäller är att testa sig fram, baserat på minimumet.
(viktigt att hålla reda på om hästen riskerar att få för lite, eller för mycket för den delen också..sistnämnda har nog fler problem med än undervikt!)

Går den ensam är det lite lättare, går hästen i grupp måste man fundera lite till på hur man ska utfodra dem så att ingen äter allt och övriga får ingenting/för lite

Min förra häst på 600kg klarade helt fri tillgång alltid. I nät proppade jag dem bara fulla därför och hade säkert 30 kg ute i hagen varje dag då jag ville att det skulle räcka 2 dagar och 5-6 kg inne för natten varje dag.

Då jag portionerade tänkte jag såhär:
Med hjälp av analysvärden har jag alltid utgått från minimum men på det gärna 2-6 kg till utöver minimumgiva från början för tuggbehovet..sen kan man öka/minska efter behov iom att man också ju måste ta hänsyn till hur länge hästen ev står utan mat (= från när sista tuggan intogs). Fodrades minst 3ggr/dag och kilo per tillfälle anpassades så att han max stod utan mat 3-4 timmar dygnet runt. (han var svårfödd så trots superensilage var inget överskott skadligt för honom men blir överskottet inte bra hos individen måste man ordna andra fodermedel för att hålla igen på näringsintaget för att låta magen vara tom för länge är skadligt)
Vid dåligt el kallt väder alltid något/några kilo extra ute.

Lite bökigt är det alltid i början..Jag utgick från analysvärden + uträkning och i kombination med hur det funkade och hästens hull såg ut i praktiken iom att det inte finns en tabellhäst men ett minimum måste man utgå från.

Sedan måste man titta hur man kan fördela portionerna också under dygnet, alltså hur många kg per mål som är lämpligt..återigen, hålla koll på hur länge hästen står utan mat mellan måltiderna.

Ett till tips är att en foderstat sällan är konstant, man bör ha det i åtanke
 
Senast ändrad:
Min ena lättfödda D-ponny åt utan problem 15 kg hö alt 25 kilo hösilage på fri tillgång. Du kan säkert gissa varför han inte fick ha fri tillgång utan fick mat utportionerat..

Min svårfödda D-ponny åt 12 kg hö alt 15 kg silage på fri tillgång. Funkade bra iom att han var svårfödd och aldrig åt mer än det där.

Så, högst individuellt.
 
Min kille på 152 (växer fortfarande) äter ca 12 kg give or take. Brukade fylla på ett 12 kg nät och han åt kanske tre fjärde delar av det och sen får han 3-4 kg inne. Nu går han med fyra andra hästar så det blir svårare att veta exakt hur mycket han äter, men han övergöder definitivt inte sig själv trots att han är lättfödd. En ostressad häst som vet att den får mat när den behöver kommer inte äta mer än nödvändigt. :)
Han är väldigt sällan intresserad av hö när han kommer in och brukar inte börja äta förrän under natten/sen kväll. Även i hagen hittar han hellre på annat än att äta.
 
Mitt sto på 150 cm åt först ca 15-20 kg hö/dygn under en tillväxtperiod. Sedan slutade hon äta och petade i sig något kilo bara. Jag fick börja portionera ut hö´t igen och då började hon äta igen. Fri tillgång passar inte alla. Jag ser inget fel alls med att portionera ut grovfodret. Vi har inte ett sådant grovfoder idag att det fungerar för alla hästar att gå på fritillgång. Det kommer du också inse om ett tag. Hellre portionera ut fodret och hästen äter vad den behöver än att den äter alldeles för mycket, blir fet och får fång eller som i mitt stos fall, inte äter alls. Det går utmärkt att lägga in sly och grenar så att hästen har att pyssla med. Det finns ingen som helst anledning att hästar ska stå vid en ensilagebal där ensilaget innehåller massor med energi hela tiden. Det är väldigt ovanligt att hästar som inte går i avel och därför behöver väldigt stora mängder energi klarar av att gå på fritillgång och må bra utav det.
Några 4 kg ensilage lär inte din häst äta på 9 timmar, snarare kanske 15 kg. Det är enkelt att ta reda på. Väg upp exakt 1 kg ensilage, ge det till hästen och ta tiden hur lång tid det tar för hästen att äta upp. Gångra hur många kilo hästen åt på en timme med 20 så har du en uppskattning på hur mycket din häst kommer äta på fritillgång. Hästar är gjorda för att ströva omkring och söka föda, ett strå där och ett strå där inte stå still och vräka i sig.
 
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)
Ett år räknade stallägare ut 26kg/häst. Då stod det ett varmblod (travare), en 2 årig c-ponny och min maxade D-ponny, sjukt :o
 
Ponnyer är skapta för att äta på sommaren och svälta på vintern, samt att antingen betäcka eller vara dräktiga/digivande större delen av sina liv.

Om du inte har låga värden på hösilaget rekommenderar jag att du håller noga kolla på hösilagemängden och låter ponnyn tillfredställa tuggbehovet med halm i hönätet i stället.
 
Sen så är det omtvistat hur nyttigt det är för bla nackmuskulaturen att stå och slita ut tussar ur småmadkuga nät. Höjden på nätet är också av betydelse för detta och tyvärr måste många va näten högt för att hästarna inte ska kunna fastna i dem. Skor och hönät är en annan ekvation som kan leda till allvarliga skador. Så frågan är inte svart eller vit, ngt man blir medveten om att det sällan är när man haft häst ett tag.
 
Mina tre , en liten stor häst och 2 ponnyer, alla tre lättfödda kan inte gå fri tillgång av hö/ hösilage. Däremot har dom alltid fri tillgång på grovfoder. Halm dygnet runt och hö portioner morgon och kväll och dom har aldrig varit så fina i hullet eller lugna och fina runt foder. Grovfoder är inte bara hö/hösilage utan där räknas även halm in men man måste vara noga med kvalitén och ofta fodra på samma sätt som med hö för att dom ska äta det och inte tro att halmen dom ligger, kissar och bajsat på är något dom föredrar att äta framför lite svält. Det är dock helt individuellt.
Här används inte heller några nät eftersom jag upplevt stela nackar och fått tandskador på den ena.
 
Vid tidigare tillfälle har jag haft halm till mitt matvrak. Blandade med hö osv, men jag tyckte inte att det var lönt och det blev bara skräpigt. Matvraket, som skulle kunna äta MASSOR med hö, var helt enkelt inte tillräckligt intresserad av halm (den var FIN). Ibland blir det inte som man tänkt sig när man hanterar levande varelser, helt enkelt. Det är inte så svart och vitt, som @HannaZ sa här ovan....
 
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)

När jag var liten fodrade man hästarna 2 ggr om dagen eller i vissa stall 3. Halvbloden fick generellt runt 8 kg hö och ponnyer 5-7kg. Inte bra för magen säkert men det var ingen häst som åt några 18 kg om dagen då inte. Fång var vad jag förstår mer ovanligt och hästarna blev gamla och höll sig friska vad jag minns.


Nu är det helt plötsligt enligt vissa absolut naturligast att ha fri till gång. Bara att ställa in en bal och blunda om hästen är jättefet. Jag undrar bara vart i världen det är naturligt att vräka i sig dygnet runt, året runt?

Och finmaskigt nät är absolut ingen universallösning. Den enda av mina hästar som har lätt för att hålla sig slank skippar nästan helt att äta med sånt nät, medan min tjockaste äter lika mycket med som utan nät :P. Så jag portionerar ut, men har väldigt generösa portioner i hagen när jag jobbar långa dagar med flera lådor att äta ur och många matställen ute så maten räcker ca halva dagen. Annars går min tjockhäst och plockar i sig allt medan de andra står och sover. Har nät inne till matvraket och tillgång till halm.

Nä det är inte så lätt som du skriver. Har du tur hittar du en ponny som har ett måttligt matintresse. Sen handlar det om smak, värden, hur mycket annat de har att pyssla med i hagen osv.
 
Inte ponny men nästan äter runt 10 kg hö på fri tillgång när vintern är som kallast och runt 6 kg annars, min andra på ca 550 kg kan utan problem trycka i sig över 30 kg hö på fri tillgång, min a ponny har fri tillgång men vet inte hur mycket hon äter.

Så av 3 hästar har jag en som äter lagom på fri tillgång, en som äter för lite och en som äter för mycket.
 
Jag har vara positiva erfarenheter av fri tillgång. Min lättfödda d-ponny har haft fri tillgång i flera år och är fin i hull. När han portionsfodrades var han fet och stressad.
Undrar du för att du vill veta mängd grovfoder du behöver köpa in eller för hur mycket kraftfoder du behöver ge? Gäller det det förstnämnda rekommenderar jag att ta i en bra bit i överkant, inte kul att stå utan foder i mars.
Gäller det utfodringen så hade jag om det var en icke-tunn ponny inte gett nåt mer än hösilaget (du skrev att kvoterna var bra). Är ponnyn åt det tunnare, svårfödda hållet så hade jag nog gett lite för säkerhets skull, typ lusern.
Lycka till :)
 
Det gäller att veta skillnaden på en fet och en bukig ponny, för en kula lär nog hästen få men den behöver inte vara fet för det :)
 
Tack för alla svar, alltid kul att höra allas åsikter även om man inte tycker lika... JAG anser att alla hästar kan ha fri tillgång bara man anpassar det efter individen... Men det är bara min åsikt, självklart får man göra som man vill sålänge hästen inte mår dåligt av det :)
Jag räknar nog på 15 kg istället, mer tror jag inte den äter för när jag har haft stora hästar i alla år har de ätit mellan 15-20 kg... Men vi får se haha, köper hs från stallet där jag är uppstallad så äter den mer är det "bara" att köpa mer..
Nu har jag en till fråga; OM hästen skulle bli för tjock kan man då portionera åt hs och ha fri tillgång på halm? JAG har fått för mig att hästar blir tjocka av halm, det innehåller ju nästan bara MJ så måste man isf fodra upp proteinet med tex lusern?
 
Fast det är inget man bara kan anse. Det beror helt på en massa faktorer. Vilket grovfoder man får tag på, hästens aptit, flocksammansättning, hästens kärlek till halm. Vissa hästar äter halm som godis och blir därför inget alternativ osv.

Önskvärt ja, men inte alltid möjligt. Min älskar halm och skulle säkert kunna äta sig fet på det också.
 
JAG anser att alla hästar kan ha fri tillgång bara man anpassar det efter individen...

Finns många som anser att alla hästar kan gå barfota också, och att det egentligen bara är ägarens fel om det inte fungerar. Men så är ju inte fallet. Det är inte svart och vitt där heller. Huruvida en häst klarar av att gå barfota eller klarar av att gå på fri tillgång beror på många faktorer, vissa faktorer enklare att påverka än andra...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp