Hur mycket äter en D-ponny på fri tillgång?

Som jämförelse klämmer min B-ponny, som inte tillhör de matgladaste och inte bor vid maten utan problem i sig 10 - 15 kilo silage med 56% TS. (den högre siffran vid sträng kyla eller riktigt dåligt väder).
 
Hej!

När jag fodrar min sprider jag det över hela hagen- som att så fröer på åker ungefär. Då har hon att göra länge och får utföra sitt naturliga födosöksbeteende.

Ger jag i en hög tar maten slut på max 20 minuter, spritt i högar nån timme och spritt som fröer uppemot 2 timmar, men letar längre för hon kan ju ha missat ett strå nånstans :-).

Men då ska man ju ha tid att knata runt i hagen också, så det blir inte alltid hon får det så- jag kan inte gärna tvinga stallägaren att sprida i hagen.

/Lavinia
 
Vi snittade 24 kg häst/ponny,vilket resulterade i att två i flocken blev sjukligt feta,trots mycket motion. Hagen var på 4 hektar men dom bodde vid balen. Det fick lov att begränsas tillslut.

Min häst blir inte tjock,däremot har jag varken tid eller lust att lägga på att hämta hem sjuka mängder hö,och betala för det när det inte behövs. Min kan lätt klämma i sig 20-22 kg,men han klarar sig gott och väl på 12-15 (beroende på temp) . Blir nästan 10.000:- om året i onödiga höpengar,plus för resorna att hämta det. För att han bara ska stoppa in och skita ut. Halm finns dygnet runt dock.

Så därför kan/vill vi inte ha fri tillgång.
En flock islänningar som min stod i klämde i snitt 22 kilo blött silage vardera :P (De flesta stora C-ponnier, nån stor B och ett par små D.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp