Hur mycket äter en D-ponny på fri tillgång?

Samma problem här som hos @Habina. I dagsläget räknar programmet på ett behov på ca 42 MJ för min pålle - det är knepigt nog med portioner ;) Kanske skulle funka om jag kunde fodra med halm, och protein-/mineraltillskott, möjligen..
 
Bara spånar vidare lite... Med ett behov på 45 MJ skulle jag behöva ett hösilage med energivärde 1,8 MJ för att hon skall kunna äta fritt. Hur hittar jag det fodret? ;)

Det är ju det jag har sagt i de senaste 3 (?) svaren! Har du räknat ut att du inte kan hitta ett hö med tillräckligt låg MJ så portionera ut hö då!! J
ag ser inga problem med det sålänge du fördelar målen klokt över dygnet så hästen inte måste stå utan mat för länge och få magsår, börja krubbita osv osv.
 
Det har jag också funderat på... Enkelt, eller hur ;) ?
Det var ju det jag sa till dig? Enkelt är det fan inte o ibland går det inte o då får man portionera ut höet istället. Jag sa ju till dig att jag tyckte ni hade löst det här med att portionera ut hö bra i erat stall!!!
 
Det var ju det jag sa till dig? Enkelt är det fan inte o ibland går det inte o då får man portionera ut höet istället. Jag sa ju till dig att jag tyckte ni hade löst det här med att portionera ut hö bra i erat stall!!!

Ja, jag har turen att ha en man som jobbar hemifrån och alltså kan fodra hästarna ofta under dagen. Jag fodrar kl 6 (kl 7 nu under julledigheten ;) ), och sedan fodrar han kl 9, 12 och 15. Jag fodrar igen kl 18 och vid insläppet ca kl 21. Men utan någon hemma hade det blivit svårt...

Det jag, och de andra antar jag, reagerade på är att vi nog har hört rätt många gånger att om man har en lättfödd häst så är det väl "bara att anstränga sig lite" och skaffa ett grovfoder med såpass låga värden att man kan fodra fri tillgång. Det kan man bli "lite" trött på att höra, för energivärden varierar ju trots allt inte i oändlighet...
 
Jag tror knappt mina ögon när jag läser den här tråden. Är som att flyttas 10-15 år tillbaka i tiden O_o:crazy::cautious:

Kör på TS, är säker på att det kommer gå bra för dig. Du verkar ha ett bra grundtänk :up:
 
Bettysmatte, jag tror att vi som redan för 15 år sedan visste att det är bra att ge hästen en så hög andel grovfoder i foderstaten som möjligt samt ge den lång tuggtid, och som efter att ha experimenterat med olika sätt att lösa det under dessa 15 år och kommit fram till att det är lättare sagt än gjort, helt enkelt är oupplysta. Fråga mig inte varför.
 
Bettysmatte, jag tror att vi som redan för 15 år sedan visste att det är bra att ge hästen en så hög andel grovfoder i foderstaten som möjligt samt ge den lång tuggtid, och som efter att ha experimenterat med olika sätt att lösa det under dessa 15 år och kommit fram till att det är lättare sagt än gjort, helt enkelt är oupplysta. Fråga mig inte varför.

Ja, det är väl så. I regel tror jag att de som är väldigt säkra på en viss metod har haft turen att ha hästar som passar för just den metoden. Det är när man stöter på den individen som INTE passar in som man måste börja tänka om, tror jag. Jag är t.ex. helt övertygad om att min shettis skulle kunna ha fri tillgång helt utan problem. Hon äter tills hon är mätt, och inte mer. Men den andra... :crazy: ABSOLUT inte...! Okynnesätare, i allra högsta grad. Har haft henne sedan hon var 3 år. De första två somrarna på sommarbete (mager gammal ängsmark) gick jättebra - inga problem med hull alls. Men sedan...

När hon var 6 år fick hon fång, och åren sedan dess har varit ett evigt experimenterande med hur man ska kunna mata så mycket som möjligt, och så jämnt fördelat på dygnet som möjligt, utan att hamna i övervikt- och fångproblematiken igen. Det måste vara jätteenkelt och skönt för de som kan köra ut en storbal i hagen och låta sina hästar äta så mycket de vill, när de vill, dygnet runt. Men jag får nog hålla mig till mina gammalmodiga metoder, om jag inte vill ta död på min häst, vill säga..
 
Samma här. Står man inackorderad utan möjlighet till förvaring av eget grovfoder så får man dessutom ta det foder man får, på de tider som erbjuds.

Man kan inte alltid erbjuda hästen allt det som står i skolböckerna, ibland får man väga risker mot varandra och göra så gott man kan.
 
Det jag menade som tog tid och engagemang var att hitta ett hö som hade såpass låga värden så att en lättfödda häst kan ha fri tillgång. Inte sen när man väl börjat med fri tillgång då är det ju hur smidigt som helst!!

Det finns inte sådant grovfoder så alla kan äta fritt. De lättfödda, glupska äter sig feta på bara halm om så är. Finns inget grovfoder med så låga värden som skulle krävas, tyvärr
 
Min D-ponny äter nog ganska lite. De två äldre står med näsorna i balen ganska många timmar om dagen, hon gör det inte. Och håller sig relativt slimmad.

Man behöver testa sig fram i början. När min fortfarande växte så åt hon och kompisen lätt 30-40kg torrhö per dygn tillsammans.
 
Min D-ponny äter nog ganska lite. De två äldre står med näsorna i balen ganska många timmar om dagen, hon gör det inte. Och håller sig relativt slimmad.

Man behöver testa sig fram i början. När min fortfarande växte så åt hon och kompisen lätt 30-40kg torrhö per dygn tillsammans.

Dessutom så kan de ju ändra sig eller hur man ska säga. Min lilla ponny fick jag ju strypa fri tillgång till redan som åring då han åt hejdlöst. Så mycket att han mådde dåligt av det även på andra sätt än viktuppgång. Har sen dess ätit utportionerat 6 ggr/dygn. Gör det fortfarande - men nu (blir fyra nästa år) så äter han annorlunda. Han kan lämna hel eller halv portion och återvända ett litet tag senare. Kan om man öser in mat äta en stund och sen fnatta runt och göra annat. Dvs IDAG skulle han nog (kanske) igen kunna fungera med fri tillgång rent ätmässigt.

Sen kanske det fortfarande blir för mycket för hullet, det beror ju på hur mycket han tänker äta - men rent att han inte äter så mycket så han mår dåligt av andra anledningar, den risken är borta nu. Om ett år kanske han tänker proppa i sig hejdlöst igen..
 
Det är ju det jag har sagt i de senaste 3 (?) svaren! Har du räknat ut att du inte kan hitta ett hö med tillräckligt låg MJ så portionera ut hö då!! J
ag ser inga problem med det sålänge du fördelar målen
Hur gör man för att fördela grovfodret "klokt över dygnet så hästen inte måste stå utan mat för länge och få magsår, börja krubbita osv osv." Det är just det som är frågan som ingen har något svar på.

Jag portionerar grovfodret, min feta häst får mat var fjärde timme alltså 6 ggr/dygn men han tuggar bara 3 till 4 timmar. Hur gör man för att fodra 6 kg så han tuggar längre? Småmaskiga hönät går bort, då ena unghästen inte är förtjust i mat och inte tycker att det är värt besväret att pilla och därför lämnar sin mat till den som är fet. Halm går bort, då det bara innehåller energi som han redan får för mkt av och dessutom "inget protein" som han redan idag får tillskott av.

Som jag frågade tidigare och som flera andra undrar, hur gör man för att utfodra lättfödda hästar på ett bra sätt? Det verkar som om dom som har svårfödda/normalfödda hästar har svaret på denna gåta, men inte vill dela med sig till oss med lättfödda hästar :(
 
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar:bow::)

Tja vår dåvarande häst i storlek D-ponny (islänning) Tryckte i sig nästan 30 kg hösilage per dygn, han låg helt enkelt och sov i maten och när han vaknade så fortsatte han att äta.
 
Min får begränsat med hö men hon får på natten fri tillgång till grenar att tugga på. Äter ca en ikeakasse med blandad skog på 2 dagar. Då håller hon sig i bra hull.
 
Vi snittade 24 kg häst/ponny,vilket resulterade i att två i flocken blev sjukligt feta,trots mycket motion. Hagen var på 4 hektar men dom bodde vid balen. Det fick lov att begränsas tillslut.

Min häst blir inte tjock,däremot har jag varken tid eller lust att lägga på att hämta hem sjuka mängder hö,och betala för det när det inte behövs. Min kan lätt klämma i sig 20-22 kg,men han klarar sig gott och väl på 12-15 (beroende på temp) . Blir nästan 10.000:- om året i onödiga höpengar,plus för resorna att hämta det. För att han bara ska stoppa in och skita ut. Halm finns dygnet runt dock.

Så därför kan/vill vi inte ha fri tillgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp