Hur mycket äter ett föl?

cello

Trådstartare
Hur mycket hö skulle ni gissa att ett russföl på 6 månader äter på en dag? :) Som fortfarande diar alltså.
 
Hur mycket hö skulle ni gissa att ett russföl på 6 månader äter på en dag? :) Som fortfarande diar alltså.
Faktiskt svårt att säga om man vet lite mer om hästen som individ.
Jag har haft föl i den åldern som ätit lika mycket som stoet och jag har haft föl som knappt ätit något alls i den åldern.
Hur ofta ser du fölet äta av höet och hur länge?
Det ger en fingervisning om hur mycket den får i sig.
 
Hur mycket hö skulle ni gissa att ett russföl på 6 månader äter på en dag? :) Som fortfarande diar alltså.
beror helt på föl och hur mycket mjölk stoet fortfarande har.

Samt på höet. Om det är smakligt för en fölis och hur mycke kraftfoder och halm den äter.
Men viktigast är att inte ge för lite. Ge den så mycket den klarar att äta. Det som lämnas kan med fördel krattas in till nån vuxen.
 
Faktiskt svårt att säga om man vet lite mer om hästen som individ.
Jag har haft föl i den åldern som ätit lika mycket som stoet och jag har haft föl som knappt ätit något alls i den åldern.
Hur ofta ser du fölet äta av höet och hur länge?
Det ger en fingervisning om hur mycket den får i sig.
Svårt ja! Har 2 föl och ser att de äter ”ganska mycket”? Men samtidigt gör de även en del annat när de vuxna äter. Grejar med grejer, diar, grejar med varandra, sover, osv. :D
Undrar mest för att jag ska försöka räkna ut hyfsat rättvist vad alla hästarna äter - har en inhyrd som ska betala sin del, en maxad d. Och de andra är då 2 russ (små, ca 120) + 2 föl.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 613
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp