Hur mycket ansvar bör jag ta?

Hur mycket ansvar bör jag ta i hemmet?

  • Mindre

    Röster: 8 12,1%
  • Mer

    Röster: 10 15,2%
  • Lagom så som det är

    Röster: 44 66,7%
  • Mycket mindre

    Röster: 4 6,1%
  • Mycket mer

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66

Sheges

Trådstartare
Hej, jag är en flicka på 14 höstar som har en fråga till främst er vuxna vad ni tycker om saken. Jag har 2 tävlingsponnyer som jag rider o sköter varje dag, alltså så kommer jag hem efter skola + stall cirka 20.00 varje kväll, då ska läxor göras osv...
Min mamma tycker att jag hjälper till alldeles för lite hemma med tanke på hur mycket hjälp jag får (skjuts till träning/tävling), nu måste jag städa HELA huset själv medan hon ligger på soffan (hon har riktigt ont i nacken det är därför). Men jag tycker det är fel att jag ska behöva göra så mycket själv när jag hela min fritid sköter om två hästar själv (tar in och ut på egen hand samt fixar alla andra sysslor själv). Det hinns liksom inte med. Redan så håller jag ordning på mitt egna rum och hjälper till med disk varannan dag + tvätt då och då. Ändå gör jag inte tillräckligt. Jag har liksom inte orken att gå i skolan, ta hand om två hästar och städa massor hemma hela tiden, trots att mamma inte jobbar just nu måste jag göra allt detta.....
 
Hej, jag är en flicka på 14 höstar som har en fråga till främst er vuxna vad ni tycker om saken. Jag har 2 tävlingsponnyer som jag rider o sköter varje dag, alltså så kommer jag hem efter skola + stall cirka 20.00 varje kväll, då ska läxor göras osv...
Min mamma tycker att jag hjälper till alldeles för lite hemma med tanke på hur mycket hjälp jag får (skjuts till träning/tävling), nu måste jag städa HELA huset själv medan hon ligger på soffan (hon har riktigt ont i nacken det är därför). Men jag tycker det är fel att jag ska behöva göra så mycket själv när jag hela min fritid sköter om två hästar själv (tar in och ut på egen hand samt fixar alla andra sysslor själv). Det hinns liksom inte med. Redan så håller jag ordning på mitt egna rum och hjälper till med disk varannan dag + tvätt då och då. Ändå gör jag inte tillräckligt. Jag har liksom inte orken att gå i skolan, ta hand om två hästar och städa massor hemma hela tiden, trots att mamma inte jobbar just nu måste jag göra allt detta.....
Har du syskon? Bor din pappa hemma tillsammans med er?
 
Du är ung vuxen i många avseenden. Och tillsammans ska ni få hem och hushåll att fungera. Frågan är om det är rimligt att din mamma ska behöva göra mer för att du har en aktiv fritid? Kan ni hitta en kompromiss som fungerar?

Som vuxen blir det ju så att om man inte hinner med en aktiv fritid är det första som får stryka på foten. Jobba måste man och det måste ju vara sanitärt godkända förhållanden hemma....
 
Jag tycker absolut att du gör tillräckligt. Jag tycker det räcker att du sköter ditt d.v.s. dina hästar, ditt rum och håller ordning på dina saker. Speciellt om din mamma inte jobbar för tillfället. Sen förstår jag att din mamma har det jobbigt med dålig nacke och en 2-åring att ta hand om. Men det är inte ditt ansvar. Det låter som att du tar ditt ansvar.
 
Jag tycker absolut att du gör tillräckligt. Jag tycker det räcker att du sköter ditt d.v.s. dina hästar, ditt rum och håller ordning på dina saker. Speciellt om din mamma inte jobbar för tillfället. Sen förstår jag att din mamma har det jobbigt med dålig nacke och en 2-åring att ta hand om. Men det är inte ditt ansvar. Det låter som att du tar ditt ansvar.

Fast det gemensamma hushållet måste man väl som 14-åring ändå bidra till när det kommer till ordning och reda?
 
Du är ung vuxen i många avseenden. Och tillsammans ska ni få hem och hushåll att fungera. Frågan är om det är rimligt att din mamma ska behöva göra mer för att du har en aktiv fritid? Kan ni hitta en kompromiss som fungerar?

Som vuxen blir det ju så att om man inte hinner med en aktiv fritid är det första som får stryka på foten. Jobba måste man och det måste ju vara sanitärt godkända förhållanden hemma....

Men om mamma inte jobbar så tycker jag att absolut att då får hon göra det allra mesta jobbet hemma. Det hade varit annorlunda tycker jag om mamman jobbat heltid. Men även då tycker jag att föräldern har huvudansvaret att hålla det städat och fint hemma (förutsatt att barn som är gamla nog ta ansvar för sitt rum och sina saker).
 
Men om mamma inte jobbar så tycker jag att absolut att då får hon göra det allra mesta jobbet hemma. Det hade varit annorlunda tycker jag om mamman jobbat heltid. Men även då tycker jag att föräldern har huvudansvaret att hålla det städat och fint hemma (förutsatt att barn som är gamla nog ta ansvar för sitt rum och sina saker).

Jag är inte enig där. Så din mamma ska hamna i den berömda kvinnofällan? Oavlönat jobb och ansvar för hemmet, trots att det faktiskt är fler som åtnjuter hemmet?

Huvudansvaret ligger ju alltid på föräldrar när det kommer till omyndiga barn, men själv hade jag nog känt att om det är för mycket med två hästar och hjälpa till hemma, är det kanske dax att dra ner till en häst istället.
 
Jag tycker inte att det är en rimlig arbetsbörda för en 14-åring. Det är mycket bara att ta hand om två hästar och sköta skolan samtidigt.
När min dotter var i den åldern så gjorde vi så att skolan gick först och sedan kom hästarna. Så när det var mycket i skolan gjorde vi vuxna grovjobbet med hästarna. Var det inte mycket i skolan skötte hon hästarna själv.
Att städa sitt rum och diska är OK saker för det är sådant som hör till. Men inte en storstädning av hela huset.
Helt ärligt tycket jag din mamma är lat. Är hon sjuk och inte klarar av att sköta hemmet så får hon söka hjälp.
 
Det framgår inte varför mamman inte arbetar o ligger på soffan. Är hon arbetslös, sjukskriven, föräldraledig, sjukersättning?
Har hon nedsatt arbetskapacitet? Vem försörjer hästarna?
 
Min farfar o farmor betalar hästarna. Hjälper mig mycket här nere i Skåne... Dem bor i Värmland
 
Jag är inte enig där. Så din mamma ska hamna i den berömda kvinnofällan? Oavlönat jobb och ansvar för hemmet, trots att det faktiskt är fler som åtnjuter hemmet?

Huvudansvaret ligger ju alltid på föräldrar när det kommer till omyndiga barn, men själv hade jag nog känt att om det är för mycket med två hästar och hjälpa till hemma, är det kanske dax att dra ner till en häst istället.

Fast det ligger ju faktiskt inte i TS ansvar att se till att hennes mamma inte hamnar i "den berömda kvinnofällan"! Det är ju faktiskt mammans ansvar att fixa sitt liv. Det ska inte hennes 14-åring behöva göra åt henne!
 
Mamman skulle vi kunna sälja hästarna och istället lägga de pengarna på städhjälp. Win Win. Mamman får hjälp och dottern slipper ha så mycket att göra åt hon inte kan uppskatta vad hon faktiskt får och vad det kostar hennes mamma
1. Min mamma betalar INTE hästarna eller äger dem.
2. Jag uppskattar ALLT min mamma gör för mig och vad det kortar med tävlingar, men en stor del behöver inte min mamma lägga pengar i. Jag betalar ofta tävlingar själv för min egna månadspeng tex!
 
Fast det ligger ju faktiskt inte i TS ansvar att se till att hennes mamma inte hamnar i "den berömda kvinnofällan"! Det är ju faktiskt mammans ansvar att fixa sitt liv. Det ska inte hennes 14-åring behöva göra åt henne!

Det är allas ansvar att se till kvinnofällan. Särskilt kvinnor (i olika åldrar) bör väl ha intresse av att uppmärksamma och reflektera över hur det kan vara så att en i familjen ska ta ett så mycket större ansvar för en traditionellt tung post som arbete i hemmet.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
  • Artikel
Dagbok Jag måste städa idag men jag vill städa ALLT och det finns inte ett uns chans att jag klarar det. Så jag måste försöka komma på i vilken...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp