Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Är inte det allra bästa att göra en hemkokt eliminationsdiet med något som hunden ALDRIG ätit förut? Vad jag har förstått det som är det bättre än de "färdiga" fodrena just pga hydroliseringsproblematiken du tog upp samt att det även förekommer konserverings- och färgmedelsallergier som alltså inte kan uteslutas till 100% med torrfodret vad jag förstått.
Problemet är väl att inte alla ägare är beredda att/kan "göra maten själv" så att säga eftersom det är lite trixande naturligtvis och inte lika lätt som att öppna påsen och hälla ner i skålen.


Till TS: Hoppas du får bukt på problemen med hunden din.
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Jag håller med om att det ser ut som ringorm. Men det är jättelätt att kolla om det är ringorm. Smörj in utslagen med vanlig Pevaryl eller Canesten för människor. Det tar inte mer än någon dag innan du ser stor skillnad.

Sedan undrade jag om det kan vara demodex som gått och blivit väldigt allvarlig. Har ni gjort tryckprover?
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Atopi = allergi mot ämnen i omgivningen, t ex pollen och kvalster. Utreds med pricktest eller med ett speciellt blodprov. Du kan läsa mer om både atopi och foderallergi på www.drbaddaky.no - för svensk text tryck nere till höger nånstans...

Jag vet inte om detta är gjort,men det ska jag fråga när jag träffar vetrnären på tisdag igen.

Du tänker på biopsi, det innebär att man tar och stansar loss en liten bit av hud och underhud. Biopsin snittas sedan och undersöks med mikroskop - då ser man vilken typ av reaktion det finns i huden. Ibland kan biopsin ge en diagnos, men ofta fås en relativt allmän bild som kan stämma in på flera hudsjukdomar.

Detta vet jag däremot eftersom hunden har ärr efter det, De tog tre hudbitar och analyserade och hon blev sydd efteråt med något stygn.

Vad gäller eliminationsdiet så föredrar jag att utföra den med hydrolyserade foder. Hydrolyserade foder är processade så att proteinerna är nedbrytna i små peptider, så små att immunförsvaret inte upptäcker dem. Under eliminationsdieten ger man inget annat utöver detta foder och det vanligaste är att man testar under 8 veckor. Efter eliminationsdieten utför man en provokationsdiet - man ger då åter det som hunden tidigare åt + godis + eventuell husmanskost osv - då ser man snabbt om en försämring sker. Försämring = foderallergi. Jag antar att ni använt Specific COD-Hy, ett hydrolyserat foder med mycket omega 3/6 från fiskolja. KB säger att fiskoljan i detta foder inte ska vara något problem, så det får man väl lita på. Problemet med Specifics och Royals hydrolyserade foder är att de endast är sönder-choppade till 100000 Daltons (nån enhet för det där) medan Hill´s z/d är hydrolyserat till 3000 Dalton. I studier har man visat att hundar kan reagera på peptider ner till 7000 Dalton, vilket alltså ger att Specifics och RC´s foder KAN ge fel svar = att hunden inte är foderallergisk, trots att den faktiskt är det. Om ni inte hittar något annat skulle ni kanske kunna testa en ny eliminationsdiet med z/d under 8 veckor.

Ja,hittar de inget nu snart,så ska jag testa med detta foder också. De misstänkte ju starkt foderallergi innan och jag fick pröva i 8 veckor. Då inget "hände",bvad de mig fortsätta 4 veckor till. Ingen skillnad

Därefter, om det inte är gjort, bör man kolla atopi.

Sköldkörtel och parasiter bör nog uteslutas först, men det är ju på gång vad jag förstår.

Ja,vi fick nu svar på testerna igår. De hade tydligen hittat vilken bakterie som orsakade hundinfektionen och har nu bytt antibiotika igen. Den vi fick var recistent mot den första. Nu har hon fått Kefavet som vi började med i går kväll. Vetrinären hittade låga värden på T4,men sen började hon prata om något annat ämne/hormon som låg normalt,vilket tydligen betydde att det inte var sköldkörteln. Vi är nu tillbaka på ruta noll,men nu har vetrinären själv;),sagt att vi ska gå vidare. Hon menar att det ligger något annat i botten som vi ska utreda. På tisdag ska vi in med urinprov och ta nya blodprover.

Har hon några symptom när hon är "frisk"? Alltså mellan utbrotten av hudutslag? Kala fläckar, fäller mer än normalt, röda öronlappar, mjäll, dålig mage... Nåt?

I vanliga fall mellan hudinfektionerna är hon ganska torr och mjällig imellanåt. Vi har då fått rådet att spraya med Douxo spraybalsam mot seborre. Jag har också på eget bevåg kört med mycket omega 3/6 oljor och kapslar. Det har inte hjälpt. I övrigt har on inga symtom.

Tack igen:-) Känner mig lite gladare idag efter att fått rätt antibiotika nu så länge:)
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Tack för omtanken:)

Att "trixa" ihop egen hundmat med vitaminer och allt hunden behöver är nog alldeles för avanserat att gör själv nu. Eftersom hon är 4 år,så har hon ju ätit ganska mycket av olika saker och det får inte ingå något hon ätit i en sådan diet. Tipset är bra,men väldigt svårt att uföra.
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Tack för tipset:). Utan att vara säker,så kan vi nog utesluta ringorm nu. Vetrinären har ju fått reda på vilken bakterie det är som orsakar utslagen,så förhoppningsvis ska de nu försvinna med rätt antibiotika. Vi fortsätter nu utredningarna med andra prover för att se vad som kan vara bakomliggande orsak.(suck....).
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Fast man får inte ge vitaminer eller så under en eliminationdiet. Jag håller själv på för fullt med min hund (som är 12 år så han har ätit mycket under sitt liv!). Han äter just nu hirs och hästkött eftersom det var två saker han aldrig ätit förut. Han får absolut INGET annat utöver det. Veterinären räknade ut hur mycket av båda jag ska ge varje dag så att näringsbehovet täcks.
Så egentligen är det inte så svårt, men många ahr väl ingen lust att koka hirs och tina hästkött åt hunden...

När man gör en sådan eliminationsdiet (alltså en proteinkälla och en kolhydratkälla) som hunden aldrig ätit i hela sitt liv så kan man vara mer säker på att dieten inte innehåller något onödigt som hunden reagerar mot.
Min veterinär hade en hel lista med proteinkällor och kolhydratkällor som de flesta hundar aldrig ätit så det var egebtligen inte alls svårt att veta vad jag ska välja.

Skönt att utredningen fortsätter i alla fall!
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Det går att få tag på getkött/ben etc som säljs just till allergiska vovvar.
Jipotimas har det o vi vanliga hundägare får inte ens lukta på det.
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Ja är det inte svårare än så,så kan det ju vara värt att testa som ett alternativ sen:)

Men iallafall,jag är glad över att jag nu fått rätt antibiotika till att börja med. Även om hon nu i allmänhet är lite hängig,så är det definitivt hudutslagen som är det mest akuta. Vi ska ju kolla upp lite andra sjukdomar nu också, och innan detta är gjort vill jag inte mixtra för mycket själv. Trots mitt lilla missnöje med behandlingarna innan,så verkar det ju som att de vill fortsätta utreda nu:). Jag får försöka lita på deras kunskap och följa deras ordinationer och råd till att börja med. Det är jobbigt att vänta,men blir hon bara så frisk så är jag överlycklig med det:laugh:
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Det går att få tag på getkött/ben etc som säljs just till allergiska vovvar.
Jipotimas har det o vi vanliga hundägare får inte ens lukta på det.

Lät intressant. Jag tittade dock snabbt in på hemsidan och återförsäljare. Närmsta stället för mig verkar vara i Göteborg (vilket är 16-17 mil härifrån),men jag ska kolla lite till ifall jag missade något:)
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Som en liten uppdatering om hunden,kan jag lyckligt säga att hon är lite piggare idag. hon har ätit lite ris och köttfärs,samt ett par hjärtan-godis som tydligen ska vara liknande torkat foder. Har även hämtat en boll och gnagt lite på ett ben. Framsteg med andra ord:)

Är det någon som vet hur fort antibiotikan går ut i kroppen och dämpar symtomen? Jag tycker det låter lite väl snabbt att det efter en kväll och en morgondos redan skulle visa skillnad på allmäntillståndet?
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Det kan mycket väl gå så fort. När unghunden hade lunginflammation var han helt sänkt på natten när vi körde in honom akut. Efter dropp och antibiotika så kunde jag nästa eftermiddag hämta en sprallig unghund. ;)
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Verkar finnas en ny återförsäljare i Götet som endast kör ut med lastbil. Har inte länken här, bara på jobbet, PMa mig om du vill så skickar jag länken på må/ti natt.
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Vad skönt att det gick så snabbt:).

När min var inlagd med dropp och antibiotika nu, så var hon också mycket piggare efter endast en dag när vi hämtade henne igen. Tyvärr blev hon ju sen sämre igen (kanske pga fel antibiotika dock)...

Men kanske går det så fort. jag har endast ätit antibiotika själv för urinvägsinfektion,och det känns inte som att det går att jämföra riktigt;)
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Verkar finnas en ny återförsäljare i Götet som endast kör ut med lastbil. Har inte länken här, bara på jobbet, PMa mig om du vill så skickar jag länken på må/ti natt.

Tack det var snällt,det går ju att se om han tar svängen förbi här:)

Du får gärna skicka länken om du vill,så kan jag göra lite efterforskning om hans "rutter":)
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Tänkte mer att du skulle påminna mig på må så jag inte glömmer bort dig!
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Som en liten uppdatering om hunden,kan jag lyckligt säga att hon är lite piggare idag. hon har ätit lite ris och köttfärs,samt ett par hjärtan-godis som tydligen ska vara liknande torkat foder. Har även hämtat en boll och gnagt lite på ett ben. Framsteg med andra ord:)

Är det någon som vet hur fort antibiotikan går ut i kroppen och dämpar symtomen? Jag tycker det låter lite väl snabbt att det efter en kväll och en morgondos redan skulle visa skillnad på allmäntillståndet?

För de flesta antibiotika brukar man säga 24-48 timmar :)
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Är inte det allra bästa att göra en hemkokt eliminationsdiet med något som hunden ALDRIG ätit förut? Vad jag har förstått det som är det bättre än de "färdiga" fodrena just pga hydroliseringsproblematiken du tog upp samt att det även förekommer konserverings- och färgmedelsallergier som alltså inte kan uteslutas till 100% med torrfodret vad jag förstått.
Problemet är väl att inte alla ägare är beredda att/kan "göra maten själv" så att säga eftersom det är lite trixande naturligtvis och inte lika lätt som att öppna påsen och hälla ner i skålen.


.

Jo, en hemlagad diet kan ju vara att föredra. Samtidigt måste det vara genomförbart för hundägaren. Djurägarcomplience... Z/d, som är så pass hydrolyserat som det är, har god säkerhetsmariginal vad jag förstår. Tycker att det fungerar utmärkt. Hypo känns å andra sidan som ett godare och mer "användarvänligt" foder och jag använder det mkt till hudhundar i allmänhet, föredrar dock z/d under utredning. Specifics foder gillar inte hundarna på våra breddgrader, så det har jag lagt ner helt.

Färgämnen och konserveringsmedel, jo.. Men merparten är ju trots allt reaktioner på protein.
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Kan inte hunden vara allergisk även mot saker den inte ätit förut?
 
Sv: Hur mycket ansvar har vetrinären? Obs långt..

Ja absolut, det var det jag menade också: att många inte är beredda eller har möjlighet att göra en hemlagad diet. Skulle vara intressant att veta hur stor skillnad det egentligen är (antagligen inte så jättestor) mellan hemlagad och allergifoder :)

Och visst är proteinet huvudboven, jag tänkte mer bara skriva de (få) fördelar det finns med hemlagad eliminationsdiet. Känns som att det ofta glöms bort lite, att det alternativet också finns. Med tanke på BARFens intåg på senare år så skulle det nog vara en drös som föredrar hemlagat den framför de kommersiella allergidieterna :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
667
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 162
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp