Hur mycket är rimligt att orka efter jobbet?

Tänkte på detta igår när jag var ute o promenerade hunden (inte läst ADHD-tråden)
Att jag jobbar för att ha en fritid men den kostar den med (pengar/ork) 🤪
En spenderar många timmar på jobb.

Jag tycker att det är rimligt att ha ork kvar för att driva runt sitt liv, samt för att ha någon aktivitet per vecka utanför huset, om man skulle vilja det.

I praktiken: att orka städa, tvätta, diska och hålla ordning i sitt hem på en nivå där man trivs. I det ingår också att hålla ordning i sin trädgård om man har en sådan. Vidare att orka utföra ärenden som handla mat, gå till optikern, byta däck på bilen, handla ny jacka, gå till apoteket, osv.

Samt någon gång per vecka ta sig utanför hemmet för träffa en vän, gå och träna, sjunga i kör, vara med i en bokklubb eller vad man nu tycker om.

Om man inte har ork för detta så tänker jag att det finns en obalans någonstans.

Hm jag vet inte, jag tänker att det är ju så väldigt olika både i vad man har för grund-ork, men om jag ser till mig själv så förändras det också i förhållande till vad jag HAR att göra. Har jag massor att göra så gör jag det, har jag mindre att göra så tillåter jag mig själv att känna hur trött jag är och vilar.
På vardagar så jobbar jag och sedan är jag i stallet ca 2,5 timmar, kanske handlar på hemvägen och sen när jag kommer hem duschar jag, äter (+diskar, plockar undan osv) och sedan är det inte mycket vaken tid kvar. Antingen kollar jag på någon serie med sambon, eller så ligger jag i sängen och slösurfar tills det är dags att sova (vilket blir 21:30-22:00 för då är jag slut).
På helg finns det mer tid och ork så där städar vi hemma, gör olika ärenden som behöver göras, gör någon aktivitet ihop om det finns något vi tänkt göra - annars så lägger jag mer tid i stallet; fixar sånt jag inte gjort på vardagarna, det kan vara tävling (under säsong) eller bara gör stalljobbet lite långsammare än på vardagarna - snackar mer med stallkompisar osv.

Vad som är önskvärt och vad som är normalt med ork efter jobbet ser jag som två helt skiljda saker.
Jag skulle önska gymma 3-4 dagar i veckan, gå en lång promenad med hunden per dag, rida och utöva andra hobbyer ett par dagar i veckan, hålla huset städat och ordna matlådor. Men speciellt eftersom jag måste sova närmare 10 h per natt om jag är såpass fysiskt aktiv så skulle jag kunna jobba max halvtid för att orka med allt sånt.

Rimligt att orka med när jag jobbar heltid är att jag orkar tvätta och gå någon längre promenad på helgerna, gymma nån gång ibland på lunchen och hitta på någon annan aktivitet en eller max två dagar i veckan. Behöver ha minst en av helgdagarna där jag bara vilar och inte gör så mycket annat för att jag inte ska vara utmattad inför nästa jobbvecka. Vänner träffar jag enbart samtidigt som jag gör någon annan aktivitet, finns inte på kartan att åka och träffa någon och bara sitta hemma och ta det lugnt eller laga mat ihop eller annat liknande om det inte är semester eller långledigt.

Tänkte på detta igår när jag var ute o promenerade hunden (inte läst ADHD-tråden)
Att jag jobbar för att ha en fritid men den kostar den med (pengar/ork) 🤪
En spenderar många timmar på jobb.
Efter ha läst den, så kändes det som att det är helt normalt att inte orka något alls efter jobbet. Det fick mig att fundera om jag har orimligt höga önskemål?

Jag tycker att det är rimligt att ha ork kvar för att driva runt sitt liv, samt för att ha någon aktivitet per vecka utanför huset, om man skulle vilja det.

I praktiken: att orka städa, tvätta, diska och hålla ordning i sitt hem på en nivå där man trivs. I det ingår också att hålla ordning i sin trädgård om man har en sådan. Vidare att orka utföra ärenden som handla mat, gå till optikern, byta däck på bilen, handla ny jacka, gå till apoteket, osv.

Samt någon gång per vecka ta sig utanför hemmet för träffa en vän, gå och träna, sjunga i kör, vara med i en bokklubb eller vad man nu tycker om.

Om man inte har ork för detta så tänker jag att det finns en obalans någonstans.
I grunden håller jag med dig - man måste i längden kunna hantera sig själv och sitt eget liv naturligtvis.

Samtidigt så inser jag att om jag "bara" orkade det du listar ovan så hade jag varit djupt besviken på mitt liv och jag HAR ju de facto orkat (och orkar fortfarande) mycket, mycket mer än det där. Jag har, utöver att rent praktiskt klara av jobb och mitt eget liv, också haft en dotter som vuxit upp parallellt med allt annat och ett barn kräver ju också en del. Jag har också haft häst hela mitt vuxna liv och i långa perioder även haft hund. Just nu har jag en gård med fem hästar att ta hand om utöver mitt jobb (men jobbar hemma till stor del, så slipper restid) samt två hundar av hyfsat krävande ras. Nu är dock dottern vuxen och tränar tre av hästarna samt hjälper såklart till med gemensamma behov som matlagning, stallfix osv. Men ja - jag har krav på mig själv att orka väldigt mycket utöver jobb och nödvändigheter.

Att ta hand om hus och hem och sig själv borde vara norm. Jag tänker städning, hygien, mat och någon typ av hobby och/eller social tillvaro lite beroende på tycke och smak... å andra sidan vet jag rätt många som inte har ork för allt detta. Några lyckas komma ikapp under ledighetoch andra inte. Några få är superhuman och roddar sjutusen saker istället. :D

Jag tänker att "normalt" är att orka ta hand om sig själv och sitt hem på ett någorlunda sätt, och att orka upprätthålla någon form av relationer eller utöva en hobby åtminstone i liten skala.

Det jag räknar in där är att äta, duscha, några gånger i veckan ta en promenad, fika med en vän eller pyssla med en hobby någon gång i veckan, ha rena kläder på kroppen och städa sitt hem lite då och då.

Utöver det beror väldigt mycket på hur förutsättningarna ser ut i övrigt. Har man barn kanske man inte kan räkna med att även ha en hobby under småbarnsåren. Har man djur som kräver tid är det inte rimligt att också orka laga "spännande" mat varje dag. Har man lång pendlingstid är livet väldigt annorlunda än om man går till jobbet på en kvart, osv.

Som "inte så krävande hobby" räknar jag saker som går att göra efter förmåga och ork för stunden, inte att ha häst eller en krävande hund. Inte heller att ha flera fasta åtaganden efter jobbet.

Om man väldigt sällan orkar laga mat eller ens äta, om man inte orkar umgås med familj eller vänner ens en ledig dag, osv, då anser jag inte att det är normalt, även om det idag tyvärr inte verkar vara ovanligt.

Efter ha läst i ADHD tråden, vad anser ni är normalt att orka efter jobbet? Vart går gränsen för att ha onormalt låg energinivå?
Vet inte var gränsen går för onormalt låg. Men jag tycker jag har energi för att göra någonting efter jobbet några dagar i veckan, vissa veckor, men inte alla dagar alla veckor. (promenad, jumpa, möte, ridning, joggning ngt sådant. Dock är det svårt att komma igång med att göra en aktivitet. Dvs om man inte gjort ngt några veckor känns det nära oöverstigligt men när man kommit igång och gör känns det lätt och jag blir piggare.)

Lyckas också laga eller värma mat, som inte är direkt halvfabrikat. Men lagar helst inte mat och har en aktivitet.

Jag har inte städat, jag städar inte varje dag, plockar undan lite någon gång i veckan. Jag menar då inte så som att jag inte Bukestädar. Dvs drar ut kylen och dammsuger och tvättar väggarna i badrummet. Jag dammsuger kanske en gång i veckan, kanske, med tur. Jag plockar med största sannolikhet igång en diskmaskin om dagen, mina köksbänkar är inte rena och fina. Jag har bokhögar och jag gillar bokhögar. Jag har inte det här som vissa föreställer sig att "alla" har, att en gäst kan segla in genom dörren vilken dag som helst och mötas av ett hav av vita möbler och skrubbade väggar. Det är bohemiskt. Jag växte upp bohemiskt, mina vänner hade bohemiskt när jag var liten, min farmor och mormor var bohemiska. Jag gillar bohemiskt. Ingen kvinna jag känner, äldre eller yngre gillar hushållsarbete eller att "göra ett hem" som hobby.

Jag pendlar ca 1,5 timma 3 dgr i veckan.

Senast ändrad:
Vet inte var gränsen går för onormalt låg. Men jag tycker jag har energi för att göra någonting efter jobbet några dagar i veckan, vissa veckor, men inte alla dagar alla veckor. (promenad, jumpa, möte, ridning, joggning ngt sådant. Dock är det svårt att komma igång med att göra en aktivitet. Dvs om man inte gjort ngt några veckor känns det nära oöverstigligt men när man kommit igång och gör känns det lätt och jag blir piggare.)

Lyckas också laga eller värma mat, som inte är direkt halvfabrikat. Men lagar helst inte mat och har en aktivitet.

Jag har inte städat, jag städar inte varje dag, plockar undan lite någon gång i veckan. Jag menar då inte så som att jag inte Bukestädar. Dvs drar ut kylen och dammsuger och tvättar väggarna i badrummet. Jag dammsuger kanske en gång i veckan, kanske, med tur. Jag plockar med största sannolikhet igång en diskmaskin om dagen, mina köksbänkar är inte rena och fina. Jag har bokhögar och jag gillar bokhögar. Jag har inte det här som vissa föreställer sig att "alla" har, att en gäst kan segla in genom dörren vilken dag som helst och mötas av ett hav av vita möbler och skrubbade väggar. Det är bohemiskt. Jag växte upp bohemiskt, mina vänner hade bohemiskt när jag var liten, min farmor och mormor var bohemiska. Jag gillar bohemiskt. Ingen kvinna jag känner, äldre eller yngre gillar hushållsarbete eller att "göra ett hem" som hobby.

Jag pendlar ca 1,5 timma 3 dgr i veckan.
Dvs förklaring, jag sparar ork till aktiviteter vardagar genom att ignorera dammråttor.

Men jag orkar mindre än jag vill. Jag skulle vilja träna tre dagar varje vecka på arbetsdagar. Men det gör jag inte, jag orkar vissa veckor bara läsa på kvällen.

Men jag har orkat rida 6 dagar i veckan, och komma hem klockan 21 nästan varje kväll. Så det är ju lite vad man måste orka också (dock ej med småbarn..).

Senast ändrad:
Det är nog hopplöst svårt att svara på, och vanskligt att göra jämförelser. Bara "hushållssysslor" varierar kraftigt om du bor själv i en liten lägenhet, eller på en gård med barn. En del blir ju också påverkade av mörkret och upplever stor skillnad mellan vinterhalvår och sommarhalvår. Personligen går min energi i vågor, vissa veckor orkar jag hämta barn, handla, laga mat, träna, lägga barn, tvätta och städa på kvällen samt läsa ett tag. Andra kvällar orkar jag ingenting utöver det jag måste, det vill säga ta hand om barnen och köket på kvällen i bakgrunden av min man som får skickas fram som primärt ansvarig.

Sen är vi ju väldigt olika. Ålder, hälsa, vad livet kräver av oss i övrigt i relationer och arbete. Det ger kanske inte så mycket att fundera på vad som är normalt, tänker jag, utan bättre att fundera på om det är något mer man själv vill orka med och om förutsättningarna för det finns.

Hade jag jobbat måndag-fredag "kontorstider" hade jag nog på sin höjd orkat laga mat efter jobbet (dock inget avancerat). Är alltid fruktansvärt trött när jag jobbat dagtid och kan inte förstå hur alla orkar (fem! dagar i rad!) Jobbar själv skift och får en hel massa gjort (oftast). Har mycket fritid.

Det jag lärt mig av psykolog/läkare under min sjukskrivning där jag blev utmattad/deprimerad var att jobbet inte ska ta all energi. Ledig tid är väldigt viktig för att orka jobba.
Fast här bygger det ju väldigt mycket på att själv lyckas hitta en balans. Vill man orka med mer saker på fritiden så kan man behöva ett mindre krävande jobb eller välja att inte jobba heltid för att orka med det man önskar göra. Inte pusha sig att man "ska" orka med allting för att det annars är onormal trötthet.

Jag tänker att en viktig faktor är hur mycket man behöver sova och hur mycket sömn man behöver.
Jag är kvällspigg och lägger mig aldrig före 23, när jag jobbar somnar jag runt 23.30. Behöver sova runt sju timmar.

Får ofta höra att jag hinner med så mycket utöver jobbet och det beror på att jag är så pigg på kvällarna.

Det viktiga är tycker jag att man har ork med att ta hand om sig själv på ett bra sätt utan att bli helt slut, att orka gymma någon/några dagar i veckan tex eller orka ut på en promenad, orka laga mat osv. Basgrejer på en normal nivå helt enkelt.

När det gäller att orka med olika hobbysar på olika nivåer så tycker jag att det är något man får anpassa och hitta en balans på helt enkelt när det gäller jobb och hobbys.

Nu pratar jag om då allt är perfekt lagt och rutinerna är sådana som gynnar än så att säga. Lättare sagt än gjort men det är ju ett måste. Sen beror ju ork otroligt mycket på hur man mår och hur man tänker också, det är väl kanske den större faktorn. Många är trötta i huvet tex pga väldigt mycket ältande om saker och ting, det gäller att försöka hitta ett tankesätt som inte gör en så slut också.

Senast ändrad:
Jag tänker att en viktig faktor är hur mycket man behöver sova och hur mycket sömn man behöver.
Jag är kvällspigg och lägger mig aldrig före 23, när jag jobbar somnar jag runt 23.30. Behöver sova runt sju timmar.

Får ofta höra att jag hinner med så mycket utöver jobbet och det beror på att jag är så pigg på kvällarna.
Jag är också kvällspigg och somnar i princip aldrig före midnatt, men det blir inte mera gjort för det. Att man inte orkar göra något innebär ju inte nödvändigtvis att man sover.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Att lära barn att slåss
  • Sparande till barnen

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?