Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter ha läst den, så kändes det som att det är helt normalt att inte orka något alls efter jobbet. Det fick mig att fundera om jag har orimligt höga önskemål?Tänkte på detta igår när jag var ute o promenerade hunden (inte läst ADHD-tråden)
Att jag jobbar för att ha en fritid men den kostar den med (pengar/ork)
En spenderar många timmar på jobb.
I grunden håller jag med dig - man måste i längden kunna hantera sig själv och sitt eget liv naturligtvis.Jag tycker att det är rimligt att ha ork kvar för att driva runt sitt liv, samt för att ha någon aktivitet per vecka utanför huset, om man skulle vilja det.
I praktiken: att orka städa, tvätta, diska och hålla ordning i sitt hem på en nivå där man trivs. I det ingår också att hålla ordning i sin trädgård om man har en sådan. Vidare att orka utföra ärenden som handla mat, gå till optikern, byta däck på bilen, handla ny jacka, gå till apoteket, osv.
Samt någon gång per vecka ta sig utanför hemmet för träffa en vän, gå och träna, sjunga i kör, vara med i en bokklubb eller vad man nu tycker om.
Om man inte har ork för detta så tänker jag att det finns en obalans någonstans.
Efter ha läst den, så kändes det som att det är helt normalt att inte orka något alls efter jobbet. Det fick mig att fundera om jag har orimligt höga önskemål?
Jag tycker inte det är orimligt att vilja orka göra saker efter jobbet - se mitt svar ovanEfter ha läst den, så kändes det som att det är helt normalt att inte orka något alls efter jobbet. Det fick mig att fundera om jag har orimligt höga önskemål?
Vet inte var gränsen går för onormalt låg. Men jag tycker jag har energi för att göra någonting efter jobbet några dagar i veckan, vissa veckor, men inte alla dagar alla veckor. (promenad, jumpa, möte, ridning, joggning ngt sådant. Dock är det svårt att komma igång med att göra en aktivitet. Dvs om man inte gjort ngt några veckor känns det nära oöverstigligt men när man kommit igång och gör känns det lätt och jag blir piggare.)Efter ha läst i ADHD tråden, vad anser ni är normalt att orka efter jobbet? Vart går gränsen för att ha onormalt låg energinivå?
Dvs förklaring, jag sparar ork till aktiviteter vardagar genom att ignorera dammråttor.Vet inte var gränsen går för onormalt låg. Men jag tycker jag har energi för att göra någonting efter jobbet några dagar i veckan, vissa veckor, men inte alla dagar alla veckor. (promenad, jumpa, möte, ridning, joggning ngt sådant. Dock är det svårt att komma igång med att göra en aktivitet. Dvs om man inte gjort ngt några veckor känns det nära oöverstigligt men när man kommit igång och gör känns det lätt och jag blir piggare.)
Lyckas också laga eller värma mat, som inte är direkt halvfabrikat. Men lagar helst inte mat och har en aktivitet.
Jag har inte städat, jag städar inte varje dag, plockar undan lite någon gång i veckan. Jag menar då inte så som att jag inte Bukestädar. Dvs drar ut kylen och dammsuger och tvättar väggarna i badrummet. Jag dammsuger kanske en gång i veckan, kanske, med tur. Jag plockar med största sannolikhet igång en diskmaskin om dagen, mina köksbänkar är inte rena och fina. Jag har bokhögar och jag gillar bokhögar. Jag har inte det här som vissa föreställer sig att "alla" har, att en gäst kan segla in genom dörren vilken dag som helst och mötas av ett hav av vita möbler och skrubbade väggar. Det är bohemiskt. Jag växte upp bohemiskt, mina vänner hade bohemiskt när jag var liten, min farmor och mormor var bohemiska. Jag gillar bohemiskt. Ingen kvinna jag känner, äldre eller yngre gillar hushållsarbete eller att "göra ett hem" som hobby.
Jag pendlar ca 1,5 timma 3 dgr i veckan.
Fast här bygger det ju väldigt mycket på att själv lyckas hitta en balans. Vill man orka med mer saker på fritiden så kan man behöva ett mindre krävande jobb eller välja att inte jobba heltid för att orka med det man önskar göra. Inte pusha sig att man "ska" orka med allting för att det annars är onormal trötthet.Det jag lärt mig av psykolog/läkare under min sjukskrivning där jag blev utmattad/deprimerad var att jobbet inte ska ta all energi. Ledig tid är väldigt viktig för att orka jobba.
Jag är också kvällspigg och somnar i princip aldrig före midnatt, men det blir inte mera gjort för det. Att man inte orkar göra något innebär ju inte nödvändigtvis att man sover.Jag tänker att en viktig faktor är hur mycket man behöver sova och hur mycket sömn man behöver.
Jag är kvällspigg och lägger mig aldrig före 23, när jag jobbar somnar jag runt 23.30. Behöver sova runt sju timmar.
Får ofta höra att jag hinner med så mycket utöver jobbet och det beror på att jag är så pigg på kvällarna.