Hur mycket av varje del av en service "bör" man ha?

Twihard

Trådstartare
Som titeln lyder, hur många exempelvis tallrikar ingår i en "vanlig" uppsättning av serveringsdelar? Jag ska vid nästa flytt byta ut mitt gamla porslin jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan till ett fint jag hittat på IKEA. Det heter Gladelig och jag bara älskar det. Min gamla uppsättning med tallrikar och muggar är i varierad blandning och olika antal då jag köpte second hand vad jag fann.

Jag har hört att man ska ha 6 stycken av varje del, eller åtta, men IKEA säljer exempelvis skålarna i 4-pack. Man kanske kan köpa dem styckvis, har bara kollat online. Men Hur mycket har ni av varje del? :)
 
Jag har 8 av mitt vardagsporslin men 12 i min finservis. För det är det man *ska* ha enligt farmor och mormor.

Sen får man väl välja själv och fundera på hur mycket man egentligen behöver. Bjuda på mat? Hur många blir man då? Hur ofta vill/orkar jag diska?
 
Jag tycker det är optimalt att ha dubbel uppsättning av vardagsporslin, dvs vi har 8st av allt eftersom vi är 4 i familjen som normalt äter. Man får såklart även ta hänsyn till att diskmaskinen ska kunna bli proppfull 😅

Sen behöver vi mer när vi har folk hemma men är inte så noga med att allt ska vara likadant så har lite blandat gammalt ’finporslin’. Lite för mycket fina tallrikar egentligen 🙈

Som titeln lyder, hur många exempelvis tallrikar ingår i en "vanlig" uppsättning av serveringsdelar? Jag ska vid nästa flytt byta ut mitt gamla porslin jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan till ett fint jag hittat på IKEA. Det heter Gladelig och jag bara älskar det. Min gamla uppsättning med tallrikar och muggar är i varierad blandning och olika antal då jag köpte second hand vad jag fann.

Jag har hört att man ska ha 6 stycken av varje del, eller åtta, men IKEA säljer exempelvis skålarna i 4-pack. Man kanske kan köpa dem styckvis, har bara kollat online. Men Hur mycket har ni av varje del? :)
 
Det beror ju på hur mycket du behöver. Jag har 16 av allt för då kan ett par gå sönder utan att jag behöver oroa mig för att fylla ut. Har ofta middagar med 8-12 personer, och vill inte behöva köpa nytt någon mer gång.
 
Jag köpte 12 och trivs med det. Har också 12 dricksglas (6 större, 6 mindre) och 12 kniv/gaffel/stor resp liten sked. Har sällan besök men om familjen kommer blir vi lätt totalt 7 och jag har redan haft sönder 2 olika tallrikar 😅 Ogillar skarpt udda porslin eller att det tar slut och vill inte behöva panikdiska. Detta fungerar bra med en liten diskmaskin och singelhushåll.
 
Som titeln lyder, hur många exempelvis tallrikar ingår i en "vanlig" uppsättning av serveringsdelar? Jag ska vid nästa flytt byta ut mitt gamla porslin jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan till ett fint jag hittat på IKEA. Det heter Gladelig och jag bara älskar det. Min gamla uppsättning med tallrikar och muggar är i varierad blandning och olika antal då jag köpte second hand vad jag fann.

Jag har hört att man ska ha 6 stycken av varje del, eller åtta, men IKEA säljer exempelvis skålarna i 4-pack. Man kanske kan köpa dem styckvis, har bara kollat online. Men Hur mycket har ni av varje del? :)

Jag är minimalist, så jag har fyra av varje. Sen när nåt gått sönder så ersätts det inte förrän det verkligen behövs, så nu när min sista temugg sprack måste jag köpa en ny. Snart… ;)
 
Jag kollade köksskåpet nyss och ur samma Ikea serie hittade jag detta
8 st stora platta tallrikar
8 små platta (assietter?)
7 st stora djupa tallrikar
8 små djupa tallrikar
Jag gissar att jag tyckte det var rimligt att köpa 8 av varje för några år sedan, men en tallrik sprack i micron... Är egentligen förvånad att jag inte kraschat nån mer :angel1:
Skulle jag nån gång behöva mer saker så har jag några udda tallrikar undanstoppade på vinden, och då tänker jag att gästerna då får ha lite överseende med att allt inte matchar. Nu när jag tänker efter har jag nog inte 8 matchande glas längre, dom har en tendens att ramla ner på golvet och gå sönder ibland...

Så hur många man ska/bör ha tänker jag beror lite på hur ofta det hålls bjudningar hemma, och också hur mycket plats som finns. Ett tips dock om du hittar en uppsättning du gillar är att kanske köpa ett paket extra om utrymme för det finns i plånboken och för förvaring. Just för att ibland går saker sönder, och det skulle vara synd om just den tallriken utgått ur sortimentet den dagen 😊
 
När jag bytte ut mitt porslin senast köpte jag bara 6 av varje och jag ångrar det, hade velat ha åtminstone 2 av varje till.
Lever ensam, och hade jag haft fler tallrikar hade jag inte behövt köra diskmaskinen lika ofta/inte helt full 😂
 
Blev så förvirrad av rubriken 😅 Innan jag fattade att det rörde sig om porslin

Men ja! Jag tänkte på bilar.

Jag tänkte på service typ som man ev får på NK eller liknande 😅

Haha ja, jag fick blackout på vad det hette tills jag kom på porslin senare och glömde ändra i rubriken. :P

Men ja, jag har inte jättemånga vänner över men desto mer familj. Jag bor och lever ensam men har 7 syskon med familjer och vi är ofta 6-7 stycken. Så kanske jag borde ha 8 av varje ändå? :)
 
Som titeln lyder, hur många exempelvis tallrikar ingår i en "vanlig" uppsättning av serveringsdelar? Jag ska vid nästa flytt byta ut mitt gamla porslin jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan till ett fint jag hittat på IKEA. Det heter Gladelig och jag bara älskar det. Min gamla uppsättning med tallrikar och muggar är i varierad blandning och olika antal då jag köpte second hand vad jag fann.

Jag har hört att man ska ha 6 stycken av varje del, eller åtta, men IKEA säljer exempelvis skålarna i 4-pack. Man kanske kan köpa dem styckvis, har bara kollat online. Men Hur mycket har ni av varje del? :)
Vi har minst 12 av allt IOM att vi kan ha många personer här för att käka samtidigt. 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp