Hur mycket av varje del av en service "bör" man ha?

Kollade upp Gladelig nu och deras koppar är väldigt trevliga! Skulle själv kunna tänka mig några sådana om inte alla skåpen redan var på bristningsgränsen. De kan man dessutom enkelt matcha med lite vad som helst. De blåa med tex andra blåa fat eller bruna. Alternativt vita tallrikar osv
 
Åh, vi är way bortom 12 serviser... iaf av Rörstrand :D där är vi snarast 50+ samt ej namngivet styckegods... :o

Men ja, traditionen är ju 12 kuvert även om det är väl mycket för många idag, det är ju sällan kalas på samma sätt som förr i tiden. Det jag mest är ute efter är uppläggningsfat, såsskålar och karotter, de är ofta svåra att få tag på till vissa serviser. Soppterriner är ju mer eller mindre ute, det är ju enormt sällsynt att sådana används idag.

Jag kan (eller rättare sagt måste) missmatcha dukningen om jag inte vill dra fram Skåne om det ska dukas med uppläggningsfat etc. Däremot försöker jag hålla en viss enhetlighet i dukningen med liknande mönster och/eller färger.

Edit: Det jag räknar som vardagsservisen kan jag lätt duka i 12 kuvert med skålar och uppläggningsfat... (Arcoroc glasserviser i Aspen och Fleur).
Hur får du plats med allt?? Jag har problem med att rymma alla tekopparna i skåpet (samtliga olika....).
 
Hur får du plats med allt?? Jag har problem med att rymma alla tekopparna i skåpet (samtliga olika....).

Eh... min särbo uttryckte nyligen att det var tur jag inte har en källare :confused: När jag frågade varför så sa han att annars fanns det risk att golvet skulle ge vika pga porslinet... :o Nä, men allvarligt så har jag ju verkligen inte fulla uppsättningar av allt. Sedan förvarar jag vissa serviser i ladan eftersom de mest är för samlingen och inte att jag vill använda dem. Men visst, det tar mycket plats. Skåpen i salongen är rätt fulla...

För mig är det en kombination av att samla och att använda (mer eller mindre inget är för dyrbart för att använda). Men för att göra det någorlunda praktiskt så har jag de jag använder inne (och de jag bedömer är lite väl värdefulla för att bo i en lada).
 
Skåp....? Då måste jag ju först ha ett tomt skåp...... :o

Bor i en trea, backar långsamt ut ur tråden... :o

(Skämt åsido, vi har ett överskåp för porslin och två för glas. Om man inte uttryckligen har något specifikt porslinsintresse verkar det väldigt onödigt att ha uppsättningar som är 3-4 ggr mer än man behöver regelbundet.

Den gången om året jag har mer än 8 pers på middag bokar jag festlokalen på andra sidan gatan, där jag kan ha 50 sittande och dubbla diskmaskiner.. :D)

Edit: jag som är rätt dryckesintresserad har betydligt fler typer av glas än jag tycker är nödvändigt för de flesta. Även där tillämpar jag gärna "behövs en speciell pryl för det här, eller går det lika bra med något jag redan har?".
 
Senast ändrad:
Bor i en trea, backar långsamt ut ur tråden... :o

(Skämt åsido, vi har ett överskåp för porslin och två för glas. Om man inte uttryckligen har något specifikt porslinsintresse verkar det väldigt onödigt att ha uppsättningar som är 3-4 ggr mer än man behöver regelbundet.
Jag lägger gärna ner mycket tid på att laga mat och då vill jag också kunna duka fint. Det är så värt att ha riktigt porslin bestick och glas och slippa plast papp och trä skiten att duka med. :up: Bara för att få laga mat så brukar jag bjuda på detnär jag fyller istället för fika. Sedan i samband med påsk brukar vi ha buffé för sambons släkt då kan det vara närmare 50 Pers.:p:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp